Új lízing standard: az átállás tükrében

2019. 02. 01., 16:16

2019 január 1-től hatályba lépett az új lízingstandard, az IFRS 16, melynek legjelentősebb hatása a lízingbevevők mérlegében várható, hiszen e gazdálkodó egységeknek az eddigiekkel ellentétben a legtöbb lízinget ki kell mutatniuk a mérlegükben eszközként (használatijog-eszköz), illetve párhuzamosan fel kell venniük a kapcsolódó kötelezettséget (lízingkötelezettség) – hívja fel a figyelmet Holli Mátyás, a KPMG szakértője.

Bár a standard csak 2019. január 1-jétől hatályos, az IFRS beszámolót készítő társaságoknak már a 2018-as IFRS pénzügyi kimutatások kiegészítő megjegyzésiben számszerűsíteniük kell az új standard várható hatását – kezdi friss bejegyzését Holli Mátyás, a KPMG szakértője.

Az elmúlt időszakok kihívásait követően, mint az IFRS 15 és IFRS 9 implementáció, az IFRS 16 lényegileg egyszerűbbnek indult: a legtöbb, eddig operatív lízingnek minősített ügyletet (mely megfelel az új lízingdefiníciónak) meg kell jeleníteni a mérlegben. „Sounds good, doesn’t work.” – hangozhatna a mondat, mint az IFRS 16 átállás szlogenje, ugyanis annak ellenére, hogy elérkezett a lízingek számviteli elszámolásának új korszaka, a gazdálkodók még mindig az implementáció szekrényéből előkerült csontvázakkal küzdenek.

A KPMG kíváncsi volt, hogy pontosan milyen csontvázakkal is küzdenek a társaságok, így világszerte felmérést készített ügyfelei között, melynek eredményeképp megszületett a „Global Lease Accounting Survey”. A megkérdezett több száz gazdálkodó válasza alapján érdekes eredmények láttak napvilágot: implementáció tekintetében az ügyfelek 83 százaléknál még folyamatban van az adatgyűjtés és validáció, míg mindössze 3 százaléka fejezete be az átállási projektjét. Az eredmények alapján konkludálható, hogy habár a standard már hatályos és alkalmazása kötelező, a legtöbb társaság előtt még számos kihívás áll.

A felmérés alapján a gazdálkodók általánosságban ugyanazon négy kihívással küzdenek világszerte, melyek megnehezítik, illetve lassítják az implementációs folyamataikat.

1. Lízingazonosítás

A gazdálkodók már a kezdetekkor szembetalálják magukat az IFRS 16 legnagyobb újításával és egyben legnagyobb kihívásával: a lízingazonosítással.

Az átállás során már egy 100 darabos szerződésállomány esetében is rendkívül nehéz megállapítani, hogy melyek azok a területek, melyek jobban érintettek az új standard szempontjából, nem is beszélve a teljesség biztosításáról, amelyre a könyvvizsgálók is legelőször kíváncsiak lesznek.

Ezenfelül a lízingazonosítás nem csak egy egyszeri folyamat, a társaságoknak a napi működés során is alkalmazható eljárást szükséges kialakítaniuk, mely nem csak a számviteli szakemberek életére lesz kihatással, hanem az egész vállalat operációjára.

2. Megfelelő inkrementális kamatláb meghatározása

A legtöbb lízingbevevő számára nehezen elérhető a lízingek implicit kamatlába, ezért az esetek nagy részében az inkrementális kamatlábat használják a lízingkötelezettség meghatározáshoz. Az IFRS 16 ebben az esetben is jelentős becsléseket és döntéseket kíván meg a gazdálkodóktól.

3. Lízingek importálása a lízingnyilvántartó szoftverbe

A vállalatok számára már akár 20-30 darabos szerződésállomány esetében is érdemes IT megoldásban gondolkodniuk, figyelembe véve, hogy a különböző szerződés módosítások nyomon követése már kis darabszámú minta esetén is megterhelő lehet. Azonban a legtöbb esetben a probléma a megfelelő szoftver hiánya. Egy lízing elszámolási és nyilvántartó rendszer beszerzése rendkívül költséges lehet a vállalatok számára, mely amellett, hogy erőforrás emésztő, a fejlesztése is időigényes.

Egy jó lízing elszámolási szoftver leveszi a terhet a társaságok válláról. Ezt felismervén a KPMG Magyarország ügyfelei részére létrehozott egy szolgáltatást, melynek keretein belül hozzáférést biztosít az általa tesztelt és üzemeltetett lízing elszámolási és nyilvántartási szoftverhez, a SmartLeaserhez. A KPMG szolgáltatása révén a gazdálkodók egyszeri implementációs és havi díj ellenében folyamatos hozzáférési jogot kaphatnak egy eszközhöz, melyhez oktatás és helpdesk szolgáltatás, illetve igény szerint szakmai asszisztencia, adat validáció, szerződés elemzés és rögzítés társul.

A SmartLeaser egy platform független, a lízingszerződések nyilvántartására és kezelésére, a szükséges számítások elvégzésére, konszolidációt segítő, valamint az IFRS 16-ban előírt beszámolási és közzétételi követelmények teljesítésére megalkotott eszköz, melyhez mindössze egy internetböngésző szükséges.

Figyelembe véve, hogy a SmartLeaser egy előre konfigurált, plug-and-play eszköz, a társaságok az átállás során jelentős emberi és pénzbeli erőforrásokat spórolhatnak meg az alkalmazásával.

A SmartLeaser egy gyors és okos megoldást jelent az implementációs nehézségek áthidalásához a gazdálkodóknak. Szolgáltatásunkról bővebben a következő linken olvashat.

4. Lízingnyilvántartó szoftver integrálása a már meglévő alaprendszerbe

A társaságok jelentős része komplex vállalatirányítási rendszerrel működik, melyekhez a napi működés érdekében szükséges lenne hozzáintegrálni a lízing elszámolási szoftvert is. A piacon népszerű ERP rendszerek lehetőséget kínálnak különböző interfacek kialakítására, azonban ezek úgyszint jelentős erőforrás bevonást igényelnek a vállalatok részéről.

Időzítés tekintetében egy komplett, a többi ERP rendszerhez szervesen illeszkedő szoftver fejlesztése, illetve integrálása akár 4-6 hónapot is igénybe vehet, míg ezzel szemben a KPMG szoftver szolgáltatása kevesebb, mint 1 hónapon belül rendelkezésre áll, amellett, hogy adatbeolvasást és adatátvitelt tesz lehetővé.

A gazdálkodó egységek jelenleg világszerte küzdenek az „IFRS 16 négy lovasával” és mellette versenyt futnak az idővel, miközben az üzlet megy tovább. Ennek ellenére a társaságok kissé megkésve, de „új év, új én” címszó alatt újult erővel ismét belevágtak az implementációs folyamatokba, melynek végén reméljük, elmondhatják, hogy gyorsan és okosan abszolválták a kihívásokat.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 14., 13:10
Ha esetleg megtorpanunk egy-egy projekt kapcsán, általában humorral próbálunk felülemelkedni a problémákon, a jó hangulat mindig átlendít a nehézségeken – mondta az Üzletemnek Rázga-Ilyés Noémi, a CheckINN innovációs programigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.
Soha még ilyen magas összeggel – egy kártyára vetítve több, mint 130 ezer forinttal – nem tartoztak a hazai hitelkártya-tulajdonosok, mint 2023-ban. Úgyhogy erről beszélni kell – pláne az elmúlt 10 év tapasztalataival összehasonlítva. A BiztosDöntés.hu alapítója szerint a tartozások átlagos összege túl magas, ami leginkább annak tudható be, hogy nem egészséges irányba tolódtak el az adósságaink. Mire jó valójában egy hitelkártya, és milyen kisebb szemléletváltással kerülhető el, hogy túl magas tartozásokat halmozzunk fel? Tudd meg a válaszokat a tudatosabb gazdálkodáshoz Gergely Péter pénzügyi szakértőtől!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS