Résen vannak a netezők: egyre nehezebb az adathalászoknak

2019. 09. 26., 17:01

Az internetezők 97 százaléka nem dől be a csalásra kitalált webáruházaknak és titkolja a jelszavát – többek között ez derült ki a K&H e-dukáció információbiztonsági programjához készült online tesztből.

Szeptemberig több mint 16 ezren tették próbára tudásukat és a kitöltők 46 százaléka jól vizsgázott: 90 százalék feletti eredményt ért el. A legkevesebb helyes válasz a jelszómenedzselő programok használatára érkezett, legtöbben pedig a vírusirtók fontosságával vannak tisztában.

Egyre nagyobb a biztonságra törekvés netezés közben, igaz, vannak még hiányosságok – ez derült ki a K&H e-dukáció információbiztonsági programjához készült online tesztből. A június közepén indult program keretében bárki kitölthet egy online tesztet, a kitöltés után a felhasználók értékelést kapnak arról, mennyire ismerik az online világ veszélyeit, illetve azt is megtudhatják, milyen területeken kell még jobban elmélyíteni a tudásukat. A teszt többek között olyan hétköznapi szituációkban tette próbára a kitöltők tudását mint a biztonságos jelszóhasználat, a vírusírtók, a nyilvános wifik veszélyei, vagy éppen az adathalász-kisérletek. A tesztet eddig több mint 16 ezren csinálták végig. A kitöltők 31 százaléka 20 év alatt volt, 43 százalékuk pedig a 21-40 éves korosztályba tartozott.

A vírusokra figyelünk, a jelszavainkra kevésbé

A tesztet kitöltők 46 százaléka ért el 90 százalék feletti eredményt. A legtöbb helyes válasz a vírusirtók használatára, a jelszavak titokban tartására érkezett, a tesztet kitöltők 97 százaléka felelt jól ezekre a kérdésekre. Kedvező, hogy ugyanennyien vannak tisztában a biztonságos netes vásárláshoz szüksége alapvető lépésekkel: azaz, ha egy webáruház személyes adatokat, PIN-kódot vagy bankkártya-adatokat kér, akkor azonnal be kell csukni az oldalt, hiszen csalásra létrehozott adathalász oldalról van szó.

Jóval kevesebb helyes válasz érkezett azonban arra a kérdésre, hogy a különböző szolgáltatások használatánál egyetlen jelszóval érdemes-e belépni vagy többel. A megoldás az úgynevezett jelszómenedzselő program vagy jelszószéfek használata jelenti, ezek nyújtják a legnagyobb biztonságot. Ebben a témában a kitöltők 66 százaléka adott jó választ.

Hasonló eredményre jutott a jelszavak esetében a programhoz készült reprezentatív felmérés is. Ebből kiderült többek között, hogy az internetezők 76 százaléka jellemzően odafigyel arra, hogy a jelszavaiban legyenek számok és speciális karakterek 72 százalékuk pedig arra is, hogy kis- és nagybetűk is szerepeljenek benne. Azonban a többség sok helyen ugyanazt a jelszót használja, 19 százalék szerint pedig jellemző rá, hogy gyakran elfelejti a jelszavait. Ennek ellenére mindössze 11 százalék használ ezek menedzselésére jelszókezelő programot.

Együtt az online biztonságért

A K&H számára fontos, hogy ügyfelei ne csak a pénzügyekben, de a digitalizáció világában is jól eligazodjanak. Az online térben megadott adatok ugyanis könnyedén befolyásolhatják az ügyfelek pénzügyeinek, értékeinek biztonságát. A K&H ezért indította el információbiztonsági programját K&H e-dukáció néven. A program célja, hogy az ügyfelek kellőképpen fel legyenek készülve a digitális világ kihívásaira, és az ő oldalukon szükséges biztonsági lépéseket megtegyék. A programhoz tartozó teszt kitöltése segít azonosítani azokat a területeket, ahol nem árt még jobban elmélyíteni az ismereteket. Az online tudástár pedig olyan gyakran előforduló biztonsági témákkal foglalkozik, mint a jelszóhasználat, a vírusvédelem vagy éppen az adathalászati kísérletek felismerése és kivédése. A K&H szakmai partnere a Sicontact Kft., az ESET termékek kizárólagos magyarországi forgalmazója, akik szintén elkötelezettek a digitális biztonság iránt. 

A teszt itt érhető el.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 04. 16., 09:10
Kötelezővé teheti a munkáltató a túlórát? Van beleszólása a munkavállalónak a kötelező túlóra elrendelésébe? Megtagadhatja a munkavállaló a túlórázást vagy minden esetben köteles eleget tenni a munkáltató ilyen irányú utasításának? A kérdésekre dr. Kocsis Gergely ügyvéd válaszol.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!
A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

Az Országos Atomenergia Hivatal elindította Instagram oldalát, amelynek célja az ismeretterjesztés: rövid, szórakoztató posztok formájában mutatja be az atomenergia és annak békés célú alkalmazásához kapcsolódó érdekességeket elsősorban a diákoknak, illetve mindenkinek, aki az atomenergia iránt érdeklődik.