Az internetezők 97 százaléka nem dől be a csalásra kitalált webáruházaknak és titkolja a jelszavát – többek között ez derült ki a K&H e-dukáció információbiztonsági programjához készült online tesztből.
Szeptemberig több mint 16 ezren tették próbára tudásukat és a kitöltők 46 százaléka jól vizsgázott: 90 százalék feletti eredményt ért el. A legkevesebb helyes válasz a jelszómenedzselő programok használatára érkezett, legtöbben pedig a vírusirtók fontosságával vannak tisztában.
Egyre nagyobb a biztonságra törekvés netezés közben, igaz, vannak még hiányosságok – ez derült ki a K&H e-dukáció információbiztonsági programjához készült online tesztből. A június közepén indult program keretében bárki kitölthet egy online tesztet, a kitöltés után a felhasználók értékelést kapnak arról, mennyire ismerik az online világ veszélyeit, illetve azt is megtudhatják, milyen területeken kell még jobban elmélyíteni a tudásukat. A teszt többek között olyan hétköznapi szituációkban tette próbára a kitöltők tudását mint a biztonságos jelszóhasználat, a vírusírtók, a nyilvános wifik veszélyei, vagy éppen az adathalász-kisérletek. A tesztet eddig több mint 16 ezren csinálták végig. A kitöltők 31 százaléka 20 év alatt volt, 43 százalékuk pedig a 21-40 éves korosztályba tartozott.
A vírusokra figyelünk, a jelszavainkra kevésbé
A tesztet kitöltők 46 százaléka ért el 90 százalék feletti eredményt. A legtöbb helyes válasz a vírusirtók használatára, a jelszavak titokban tartására érkezett, a tesztet kitöltők 97 százaléka felelt jól ezekre a kérdésekre. Kedvező, hogy ugyanennyien vannak tisztában a biztonságos netes vásárláshoz szüksége alapvető lépésekkel: azaz, ha egy webáruház személyes adatokat, PIN-kódot vagy bankkártya-adatokat kér, akkor azonnal be kell csukni az oldalt, hiszen csalásra létrehozott adathalász oldalról van szó.
Jóval kevesebb helyes válasz érkezett azonban arra a kérdésre, hogy a különböző szolgáltatások használatánál egyetlen jelszóval érdemes-e belépni vagy többel. A megoldás az úgynevezett jelszómenedzselő program vagy jelszószéfek használata jelenti, ezek nyújtják a legnagyobb biztonságot. Ebben a témában a kitöltők 66 százaléka adott jó választ.
Hasonló eredményre jutott a jelszavak esetében a programhoz készült reprezentatív felmérés is. Ebből kiderült többek között, hogy az internetezők 76 százaléka jellemzően odafigyel arra, hogy a jelszavaiban legyenek számok és speciális karakterek 72 százalékuk pedig arra is, hogy kis- és nagybetűk is szerepeljenek benne. Azonban a többség sok helyen ugyanazt a jelszót használja, 19 százalék szerint pedig jellemző rá, hogy gyakran elfelejti a jelszavait. Ennek ellenére mindössze 11 százalék használ ezek menedzselésére jelszókezelő programot.
Együtt az online biztonságért
A K&H számára fontos, hogy ügyfelei ne csak a pénzügyekben, de a digitalizáció világában is jól eligazodjanak. Az online térben megadott adatok ugyanis könnyedén befolyásolhatják az ügyfelek pénzügyeinek, értékeinek biztonságát. A K&H ezért indította el információbiztonsági programját K&H e-dukáció néven. A program célja, hogy az ügyfelek kellőképpen fel legyenek készülve a digitális világ kihívásaira, és az ő oldalukon szükséges biztonsági lépéseket megtegyék. A programhoz tartozó teszt kitöltése segít azonosítani azokat a területeket, ahol nem árt még jobban elmélyíteni az ismereteket. Az online tudástár pedig olyan gyakran előforduló biztonsági témákkal foglalkozik, mint a jelszóhasználat, a vírusvédelem vagy éppen az adathalászati kísérletek felismerése és kivédése. A K&H szakmai partnere a Sicontact Kft., az ESET termékek kizárólagos magyarországi forgalmazója, akik szintén elkötelezettek a digitális biztonság iránt.
A teszt itt érhető el.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.