Nő a női sportok üzleti értéke

2021. 02. 25., 11:30

Lassan, de biztosan csökken a különbség a férfi és női sportokból származó bevételek között. Bár még messze elmarad a férfi sportágak bevételétől, egyre nagyobb potenciál mutatkozik a női sportban a szponzorok és befektetők számára is – állapítja meg a Deloitte legfrissebb előrejelzése.

A női sportok esetében a közvetítési jogok és a szponzor szerződések összesen legfeljebb dollármilliókat érnek el. A Deloitte előrejelzése szerint a női sportból származó bevételek az 1 milliárd dollárt sem fogják elérni 2021-ben, pedig 2018-ban az összes sportból származó globális bevétel elérte a 480 milliárd dollárt. Ugyanakkor a Deloitte szakértői szerint az elkövetkezendő években komoly nézőszám, ezáltal pedig bevétel növekedésre lehet majd számítani.

„Az utóbbi években a női sport bebizonyította, hogy képes kivívni a nagyközönség figyelmét is. Az Egyesült Államokban például a női US Open nézettségi adatai magasabbak voltak, mint a férfié. Ennek is köszönhetően jelentősen nő az érdeklődés a TV-s jogokért és szponzorációs lehetőségekért. A magyar női sportban érdemes kiemelni a Győr kézilabdacsapatát, amely 2017-ben, 2018-ban és 2019-ben is megnyerte a Bajnokok Ligáját. A csapatot a főszponzor Audi mellett több olyan nagy cég is támogatja, mint például az OTP Bank vagy a Szerencsejáték Zrt. A női sport üzleti értéke – bár alacsonyabb egyelőre a férfi sportokéhoz képest – folyamatosan növekszik és várakozásaink szerint ez a tendencia a jövőben is megfigyelhető lesz" – mondta Pádár Péter, a Deloitte sporttanácsadási csoportjának vezetője.

Honnan származik a bevétel?

A sportágak bevételének legjelentősebb része a televíziós közvetítési jogokból, a szponzorációs szerződésekből és a meccsnapi eladásokból (jegyértékesítés, fanshop) áll össze. Ezek közül a legnagyobb bevételi forrást a televíziós jogok eladása jelenti. Mivel a jogok értéke a közönség méretétől függ, a női sportoknak megfelelő számú nézőt kell vonzaniuk ahhoz, hogy jelentős bevételhez jussanak. Bár a férfi sportokhoz képest elmaradnak nézőszámban, a női sportok egyre inkább bizonyítják vonzerejüket.

A női sportok között a futball tartja a rekordot a legnagyobb tévés nézőszám tekintetében. A 2019-es franciaországi FIFA női világbajnokság rekord nézőszámot generált és összesen 993 millió ember nézte a tévében, további 482 millióan pedig digitális platformokon keresztül követték. Egyedül a döntőt 260 millió néző nézte élőben.

Hasonló a helyzet a női tenisz esetében is. Az Egyesült Államokban a női US Open nézettségi adatai magasabbak voltak, mint a férfié. 2019-ben a női US Open-döntő (ahol egy amerikai játékos szerepelt) átlagosan 3,1 millió nézőt vonzott, jóval többet, mint az (amerikai játékos nélküli) férfi döntő, melyet 2,8 millióan követtek.

Mondhatni, hogy a futball és a tenisz hagyományosan erős női sportágak – de más sportoknál és látszik a növekedés. A 2020 ICC Women's Twenty20 World Cup krikett világbajnokság nyitómeccsét (Ausztrália-India) Indiában 3,6 millióan nézték, míg világszerte 20 millióan. Az Egyesült Királyságban 2,6 millióan nézték meg a 2017-es női rögbi világbajnokság utolsó mérkőzését, amiből a Nielsen adatai szerint 56 százalékuk férfi volt. Szintén az Egyesült Királyságban a 2019-es Netball Világkupa elődöntőjét 550 ezren nézték meg.

Világszerte növekszik a női sportok TV-s közvetítési jogainak értéke

A közönség növekedésével és a TV adások és egyéb csatornák bővülésével, a női sportok közvetítési jogainak piaca is párhuzamosan fejlődik. Az angol BBC 10–12 millió eurót fizetett az Angliában rendezendő 2021-es (2022-re halasztott) európai női labdarúgó bajnokság jogaiért, azzal az egymillió euróval szemben, amit a Channel 4 fizetett 2017-ben. Franciaországban a Canal Plus és a TF1 közösen szerzett jogokat az Euro 2021-re 13 millió euró értékben, ez több mint kétszerese a 2017-ben kifizetett 5 millió eurónak. Az Egyesült Államokban a nemzeti női jégkorong liga (National Women's Hockey League – NWHL) a Twitch-csel kötött hároméves szerződést élő közvetítésekre, ezzel az NWHL története során először jutott médiajogi díjhoz.

Az utóbbi években egyre gyakoribb, hogy a női sportok tízezres látogatószámot vonzanak, ami főleg a nemzeti válogatott tornákon figyelhető meg. A női labdarúgó-mérkőzések mindenkori rekordja az 1999-es nő vb-döntő volt: az Egyesült Államok–Kína rangadót 90 185-en nézték meg a helyszínen. 2019 novemberében rekordszámú 77 868 szurkoló látta, ahogy az angol női labdarúgó-válogatott veszít Németország ellen a londoni Wembley Stadionban. Erre többen voltak kíváncsiak, mint az ugyanabban a hónapban, ugyanazon helyszínen tartott Anglia-Montenegró férfi futball mérkőzésre, amit 77 277-en néztek meg. Hasonlóan impozáns számokkal büszkélkedhet a WNBA, az amerikai női kosárlabda liga, ami 1,33 millió látogatottságot regisztrált a 2019-es szezonban, a Los Angeles Sparksnak volt a legmagasabb hazai látogatottsága, a csapatot otthoni meccsein összesen 192 224-en nézték meg, ami meccsenként átlagosan 11307 szurkolót jelent.

Még gyerekcipőben, de jó pályán a szponzoráció, nőnek a befektetések

A sportban lévő szponzorációs szerződések globális értékét 44,9 milliárd dollárra becsülik évente, aminek egyelőre töredéke kötődik női sporthoz. Az erősödő televíziós nézettség és emelkedő nézői számok azonban egyre több szponzort ösztönöznek arra, hogy női sportokra fókuszáljanak. 2019-ben és 2020-ban számos jelentős támogatást jelentettek be. A Barclays többmillió font összegben lett az FA WSL szponzora, a megállapodás az eddigi legnagyobb befektetés női sport esetén az Egyesült Királyságban. A Budweiser 2019-ben lett hivatalos partnere az angol női labdarúgó-válogatottnak, a Boots pedig hároméves megállapodást írt alá Anglia, Wales, Skócia, Észak-Írország és Írország női labdarúgó-válogatottjainak támogatásáról. A PepsiCo pedig ötéves megállapodást írt alá az UEFA női labdarúgás támogatásáról. A Deloitte szerint a 2023-ban megrendezendő FIFA női világbajnokságra, minden nemzeti válogatott rendelkezni fog egy, a férfi csapattól különálló szponzorszerződéssel. 

„A szponzorációk mellett a befektetések is nőnek, főként akvizíciók révén. 2020-ban a francia Olympique Lyonnais Groupe 3,15 millió dollárt fizetett az amerikai NWSL seattle-i csapatának 89,5 százalékos részesedésért. A Real Madrid 2019 júliusában indította el női csapatát a madridi székhelyű CD Tacon megszerzésével, amelyet 500 ezer euróért vásárolt fel. Azonban nem csak felvásárlás révén érkezik tőke a női sportba: a nemzetközi versenyek pénznyereményeinek összege is növekszik, ami növeli a válogatottak bevételeit. A 2019-es FIFA női világbajnokság 30 millió dollár összdíjazású volt, amiből 4 millió dollár a győztes csapatot illette. Ezek is jól mutatják, hogy a női sportnak óriási potenciálja van, egyre nagyobb értéket jelent a szponzoroknak, befektetőknek és a szurkolóknak egyaránt"  tette hozzá Pósfay László, a Deloitte sporttanácsadási csoportjának igazgatója.

A Deloitte tanulmánya – amely az egész TMT szektorhoz kapcsolódó előrejelzéseket vizsgálja – teljes terjedelmében itt olvasható.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 16., 14:10
Az Európai Unió Bírósága által 2024. május 16-án meghozott döntés (C-746/22) szerint ellentétes az Unió jogával az a magyar szabály, amely nem engedi meg a külföldi adózóknak az áfa-visszatérítési eljárásokban, hogy irataikat akár a másodfokú (fellebbezési) eljárásban is beadhassák.
2024-05-24 16:10:00
Átadták a CallComm Zrt. új irodáját Nyíregyházán, amelyet a vállalat a Nyíregyházi Egyetem épületében alakított ki. A 2,7 millió euró összértékű beruházással a cég 100 új munkahelyet teremtett és 150 munkavállaló részére indította el szakmai és idegen nyelvi képzési programját.
2024-05-24 14:30:47
13 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásra pályázhatnak a vendéglátóhelyek, elsőként az egész évben nyitva tartó, vidéki éttermeknek nyílik meg a lehetőség május 27-től.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS