Mesterséges nanoanyagok a munkahelyen – Mik a legfontosabb teendők?

2019. 09. 29., 12:15

A mesterséges nanoanyagok munkahelyi kezelésével kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat és teendőket az Európai Munkahelyi Biztonsági és Egészségvédelmi Ügynökség foglalta össze.

Az Európai Munkahelyi Biztonsági és Egészségvédelmi Ügynökség (EU-OSHA) 2018–2019 folyamán egész Európát átfogó kampányt bonyolít le, amelynek célja, hogy a kockázatok és megelőzésük hatékony módszereinek tudatosításával csökkentse a munkahelyeken előforduló veszélyes anyagokat és az exponáltak létszámát. A kampány részeként állította össze az ügynökség a „Mesterséges nanoanyagok munkahelyi kezelése” című „kisokost”, amely (magyarul) itt is elérhető.

A tájékoztató fő témái:

A mesterséges nanoanyagok olyan anyagok, amelyekben a részecskék legalább 50 százaléka egy vagy több, 1 nm és 100 nm közötti dimenzióval rendelkezik. A legkisebb nanorészecskék méretüket tekintve az atomokhoz és molekulákhoz hasonlítanak.

A nanoanyagok egészségi hatásai a tulajdonságaiktól függnek, például attól, hogy milyen anyagból állnak, milyen a részecskék mérete, alakja és oldhatósága, illetve milyen felületi tulajdonságokkal rendelkeznek. Általánosságban a nanoanyagoknak ugyanolyan egészségi hatásai vannak, mint az ugyanabból az anyagból álló durvább részecskéknek, de előfordulhatnak más hatások is.

A nanoanyagokra vonatkozó fő expozíciós utak: a belélegzés és a bőrrel való érintkezés. A nanoanyagoknak való expozíciót kezelni kell, valamint az expozíciókat jóval a (nagyobb részecskékből álló, de nanorészecskéket is tartalmazható) határértékek alatt kell tartani, az elővigyázatosság elvét alkalmazva.

Az ipari folyamatokban előnynek számít, ha a nanoanyagokat zagy vagy paszta formájában kezelik, vagy zárt helyeken tárolják azért, hogy csökkentsék a kibocsátást, illetve a munkavállalók nanoanyagok okozta expozícióját. Összetettebb helyzetekben tanácsos szakember segítségét kérni.

A nanotechnológia gyorsan fejlődik, ugyanúgy, mint a kapcsolódó kockázatok ismerete. Ezért a munkahelyükön nanorészecskékkel foglalkozó munkavállalóknak, a munkaadóknak, valamint a biztonsági és egészségvédelmi szakembereknek a fejleményeket illetően naprakészeknek kell lenniük.

LETÖLTHETŐ DOKUMENTUMOK

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS