Inkább a szakmai kihívás és nem a pénz motiválja a magyar fiatalokat pályaválasztáskor

2020. 01. 07., 17:30

A felsőoktatási tanulmányaikat éppen befejező vagy frissdiplomás fiatalokról sokakban élhet az a kép, hogy csak a magas fizetés és a gyors előrejutás motiválja őket, és egyébként is, nem tudják igazán, hogy milyen karrierutat szeretnének bejárni. A nemzetközi kulturális csereprogramokat szervező Camp Leaders friss felmérése azonban más képet mutat.

A Camp Leaders már 12 éve van jelen Magyarországon, és ez idő alatt több ezer fiatalt segítettek abban, hogy egy tengerentúlon töltött nyár során dolgozhassanak, utazhassanak és közben megismerhessenek egy merőben más kultúrát. A programjaikban részt vevő fiatalok többsége a Z generációból kerül ki (1997-2010 között születettek), nagy részük éppen a felsőoktatási tanulmányait végzi, harmaduk pedig már elhelyezkedett a munkaerőpiacon.

„Az évek során sok fiatallal találkoztunk, beszélgettünk velük a programot megelőző interjúkon, és vártuk őket haza az Amerikában töltött nyár után. Mi azt tapasztaljuk, hogy a Z generáció tagjai céltudatosak és nagyon vágynak az önállóságra, ugyanakkor sok helyen hallhatjuk, olvashatjuk, hogy sokkal többet szoronganak fiatal koruk ellenére, mint a korábbi generációk. Ezért is szerettük volna megkérdezni őket arról, hogy mi motiválja őket és mit tesznek a jövőjükért”  – mondja Fekete Alex, a Camp Leaders Hungary ügyvezető-tulajdonosa.

Mit tesznek a Z-k a jövőjükért?

A Camp Leaders saját, többezres alumni közössége körében végzett, nem reprezentatív felmérésben megkérdezett fiatalok közel kétharmada nyilatkozott úgy, hogy kifejezetten sokat tesz azért, hogy nagyobb esélyekkel induljon a jövőben a munkaerőpiaci versenyben. Többségük úgy érzi, ebben a gyakorlati hely tudatos kiválasztása játssza a legnagyobb szerepet (38 százalék), nem véletlenül, hiszen szinte minden toborzási folyamatban fontos, rendelkezik-e már a jelölt releváns munkatapasztalattal. A második helyen a felsőoktatáson kívül szerzett egyéb képzettségek, kompetenciák állnak (26 százalék), majd kicsit lemaradva a külföldön szerzett szakmai gyakorlat következik (21 százalék). A fiatalok továbbra is csak kis számban veszik igénybe a különböző karrierszolgáltatásokat, tanácsadást, és az intézményekben szervezett állásbörzéket sem tartják igazán hatékonynak.

Pénz, biztonság vagy kihívások?

Vajon milyen tényezők alapján döntenek a Z generációsok, ha a pályaválasztásra kerül a sor? Meglepő módon a válaszadó fiatalok negyede (25 százalék) olyan szakmát szeretne, amelyben izgalmas, kihívást jelentő feladatokkal találkozhat. Bár lemaradva (18 százalék), de a második legfontosabb döntő szempontnak a magas kereseti lehetőség számított, ezt követte a biztonság/stabilitás, valamint a karrierépítés és a szakmai előrelépés jövőbeli ígérete.

„Természetesen azt is tudni szerettük volna, hogy milyen értékekkel gazdagodnak a programunk résztvevői az USA-ban töltött hetekben, hiszen ezek sok esetben billenthetnek pozitív irányba egy kiválasztási folyamatot, amellett, hogy a fiatalok személyiségét is gazdagítják. A legtöbben az angol nyelvtudásuk villámgyors fejlődését emelték ki, de hangsúlyozták azt is, hogy önállóbbak és talpraesettebbek lettek, fejlődött a problémamegoldó képességük és a nemzetközi tábori csapatnak köszönhetően a kulturális sokszínűséget is sokkal jobban kezelték a programot követően” – tette hozzá Fekete Alex.

Kopogtat a jövő

Ezt a kérdést jól látják a Z-k: amellett, hogy 2019-ben Európa-szerte javultak a foglalkoztatási adatok, a fiatalok továbbra sincsenek könnyű helyzetben. Magyarországon a legfiatalabb korcsoportban csökkentek a foglalkoztatásra vonatkozó értékek, így ők valóban jobban teszik, ha minél több tapasztalattal és készséggel vértezik fel magukat már a tanulmányaik során. Ebben segítségükre lehetnek az olyan szakmai gyakorlatok is, mint a Resort Leaders, ami kifejezetten a turizmus-vendéglátás területén kínál értékes külföldi munkatapasztalatot, legyen szó diákmunkáról vagy hivatalos szakmai gyakorlatról. Az így szerzett élményeket és készségeket nem csupán hazatérve tudják kamatoztatni a fiatalok, többen közülük a program során kialakított kapcsolatoknak köszönhetően kaptak később munkát, és ma már menedzseri pozíciókban dolgoznak.

A programokban korábban résztvevő fiatalok csaknem harmada ma már főállásban dolgozó frissdiplomás, saját bevallásuk szerint bruttó 300 000 és 500 000 forint közötti átlagfizetéssel. Többségük elégedett vagy kifejezetten elégedett jelenlegi pozíciójával, azonban a következő 5 évben szeretnének előrelépni, és ezért tenni is akarnak: szeretnének további képzettségeket szerezni és tudatosan fejleszteni szakmai tudásukat.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-11 21:11:00
Kiemelkedő vándorlási többlet és tranzakciószám jellemzi a közép-magyarországi régiót, amely az ingatlanpiac motorjaként egyben az ország legdrágább térsége is – derül ki az Otthon Centrum harmadik negyedévre vonatkozó elemzéséből.
2024-12-11 20:11:00
A Design Terminal és a Nemzeti Tehetség Központ szervezésében immár negyedik alkalommal indul el a START program, amely a fiatalok vállalkozóvá válását támogatja szakmai képzéssel, mentorációval és akár 3–5 millió forint értékű díjazással.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS