Ezek kellenek ahhoz, hogy ne tűnjön el még több cég

2020. 05. 07., 09:15

A hazai cégvilág Achilles-ína a hosszú távra tervezés. Az újonnan alapított vállalkozások ötöde ugyanis egy év, minden második cég pedig három év után megszűnik. Előrejelzések szerint a koronavírus-járvány nagysága és vége rendkívül bizonytalan, hazai szinten akár 5-7 százalékos GDP visszaesést is eredményezhet, ami a cégek várható életkorát még tovább csökkentheti. A 25 éves, K&H családi vállalatok kiválósági díjjal elismert Abrazív Mérnöki Iroda és Gépgyártó Kft. szerint azonban folyamatos fejlesztéssel, a munkavállalók megbecsülésével és a következő generáció felkészítésével jó eséllyel megalapozható a cég biztos jövője még a válság idején is.

A KSH legutóbbi adatai szerint 2017-ben csúcsot döntött a magyar vállalkozások száma: több mint 700 ezer működő vállalkozást jegyeztek, amelyek közül minden hetedik új volt. Utóbbiak esetében azonban azt is látni lehet, hogy egy év után minden ötödik megszűnik és három év után csupán minden második képes folytatni működését. Várhatóan a képet tovább árnyalja majd, hogy a járvány nagysága és lecsengése rendkívül bizonytalan.

A nemzetközi gazdasági szervezetek a globális GDP 1,9 százalékos csökkenését vetítik előre, a Policy Agenda legfrissebb prognózisa szerint pedig hazai szinten akár 5-7 százalékos GDP-zuhanás is elképzelhető,  ami nem csak az újonnan alapított, de a régóta jól működő vállalatok számára is óriási kihívást fog jelenteni.

„A K&H támogatási stratégiájának egyik fontos területe a vállalkozásösztönzés. Öt évvel ezelőtt hívtuk életre a K&H családi vállalatok kiválósági díjat, hogy elismerjük azokat a cégeket, amelyek jól átgondolt és kidolgozott stratégiával tudatosan építik működésüket. Ők azok, akik a mostani nehéz helyzetben is példát és bevált gyakorlataik alapján utat mutathatnak a vállalatok számára. A megrendelések visszaesése és a fizetési határidők kitolódása ugyanis pénzügyi nehézségekhez vezethet, ami a költségek újragondolására, valamint fizikai és humán erőforrás csökkentésre késztetheti a cégeket. A gyors döntések most szinte elengedhetetlenek, azonban a hosszútávú gondolkodás az, ami egy céget több generáción át életben tud tartani” – mondta Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok szakértője.

A hosszútávú gondolkodás 3 alapköve – bevált válságkezelési gyakorlatok

A magyar vállalati szektor 70% százalékát családi vállalatok adják, nem mindegy tehát, hogyan reagálnak a jelenlegi körülményekre. A 2019-ben K&H családi vállalatok kiválósági díjjal elismert, egy gazdasági válságot már sikeresen túlélő Abrazív Kft. tapasztalatai szerint a folyamatos fejlesztés, a munkaerő megbecsülése és az utódok felkészítése lehet a kulcs a biztos jövőhöz.

„A fejlesztés elengedhetetlen, hiszen ezáltal lehet a gyorsan változó piaci körülményekhez és fogyasztói igényekhez könnyebben alkalmazkodni. Tapasztalataink szerint ezért 2-3 évente minimum 5-10%-os portfólió megújítás szükséges, hogy lépést tudjunk tartani a legújabb technológiákkal, elvárásokkal” – mondta Turák József, az Abrazív Mérnöki Iroda és Gépgyártó Kft. ügyvezetője.

„Meglátásunk szerint egy vállalat hajtóereje a stabil és megbízható munkavállalói kör, ezért emberközpontú és családbarát szemlélettel, valamint folyamatos képzésekkel igyekszünk jól látható, biztos életpályát nyújtani dolgozóinknak. Emellett arra törekszünk, hogy erősítsük bennük az egybetartozás érzését, és hogy ők is lássák, a cég eredményessége vagy válságos időben a túlélése közös érdek” – tette hozzá Mondik Zsolt, az Abrazív Mérnöki Iroda és Gépgyártó Kft. másik ügyvezetője.

A harmadik elengedhetetlen és egyben igen kritikus pont az utódok kinevelése, akiket nem csak a vezetésre kell felkészíteni, hanem a vállalat minden egyes területébe be kell vonni. „Érdemes időben elkezdeni a folyamatot, mivel az új generáció kinevelése 5-10 éves időtávot is felölelhet. Fontos, hogy teret adjunk az új gondolatoknak is, hiszen a fiatalok friss szemlélettel, bátrabban és gyorsabban reagálhatnak a váratlan helyzetekre, ami szintén segítheti a túlélést” – hangsúlyozta Turák József.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 18., 09:20
A banki hitelek jóváhagyása és folyósítása kritikus szerepet játszik egy vállalkozás életében, különösen akkor, amikor a gyorsaság kulcsfontosságú a piaci lehetőségek kihasználásában. Az MBH Bank legújabb vállalati hitelbírálati folyamata, az MBH Rapid jelentős változást hoz a finanszírozási piacon: lehetővé teszi a hitelösszegek akár öt munkanapon belüli folyósítását, ami értékes előnyt biztosíthat a vállalkozások számára.
2024. 12. 19., 11:45
A 8+1 pontos Demján Sándor Program keretében a korábbi 5 százalék helyett évi 3,5 százalékra csökkent a Széchenyi Kártya Program beruházási hiteleinek kamatát. Az intézkedés „felkorbácsolta a beruházási hitelek iránti keresletet” a hazai kkv-k körében – tájékoztatott a Nemzetgazdasági Minisztérium.
2024. 12. 18., 16:30
Bár ma még nem tudni, hogy milyen forgatókönyv szerint fagy be vagy zárul le a Magyarország szomszédságában zajló háború, a közelmúlt fegyveres konfliktusaiból kiindulva a Szuverenitásvédelmi Kutatóintézet összegyűjtötte azokat a szuverenitási kockázatokat, amelyek a Kárpát-medencére veszélyt jelenthetnek.
2024. 12. 18., 16:30
A tizenhárom éve tartó szíriai polgárháború november 27-től újra a világsajtó központi témája lett, amikor a Jaysh al-Izzah lázadócsoport támadást indított a Bassár el-Aszad vezette szír hadsereg ellen, december 7-én a nemzetközi sajtó pedig már arról adott hírt, hogy Aszad elnök valószínűleg elmenekült az országból.
2024-12-20 18:05:00
A K&H fenntarthatósági index legfrissebb adatai szerint a magyar vállalatok körében két kiemelt terület rajzolódik ki a fenntarthatósági törekvésekben: az energiafelhasználás csökkentése és a munkavállalók környezetbarát munkába járásának támogatása.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS