Egy tragédia felülírhatja a generációváltás stratégiáját

2019. 05. 09., 14:45

A családi vállalatok életében a generációváltás jó esetben előre megfogalmazott utódlási stratégia mentén történik. Vannak azonban olyan váratlan események, amelyek azonnali cselekvést igényelnek, és nincs idő a stratégiában leírtak betartására.

A K&H támogatási stratégiájának egyik területe a vállalkozásösztönzés, amelynek részeként kiemelt figyelmet fordít a hazai családi vállalatok hosszú távú működésének és a családi értékeik továbbvitelének támogatására – olvasható a bank közleményében.

„Vállalati üzletágunk felét családi vállalatok adják, ennek köszönhetően közelről látjuk és értjük a szektort érintő problémákat és kihívásokat. Az elmúlt években egyre inkább előtérbe került, mára pedig a legégetőbb kérdéssé vált a generációváltás. Meglátásunk szerint ez az egyik olyan terület, ahol szükségük lehet a cégeknek útmutatásra, hiszen ez elkerülhetetlen és egyben kritikus pont ezen cégek életében, aminek kétféle kimenete lehet: vagy túléli a cég, vagy nem. A gondosan előkészített és megtervezett utódlási stratégia nagymértékben segítheti a generációváltás sikerességét. Vannak azonban olyan esetek, amikor sajnos nincs idő a stratégia kidolgozására és az abban leírtak betartására, mert egy tragédia azonnali cselekvést igényel” – mutatott rá a családi cégek kihívására Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok szakértője.

„Legutóbb a vetőmagokkal foglalkozó Lajtamag Kft. eredményeit ismertük el K&H családi vállalatok kiválósági díjjal, ahol a generációváltás időpontját sajnálatos módon a tulajdonos hirtelen halála jóval előrébb hozta a tervezettnél két gyermeke számára” – tette hozzá Ékes Ákos.

Azonnal reagálni kell!

Egy családi vállalatban hirtelen bekövetkező tragédia esetén nincs lehetőség időhúzásra, azonnal reagálni kell a történtekre.

„A hirtelen megváltozott helyzetben először a bizonytalanság mérséklésére helyeztük a hangsúlyt. Édesapánk halála után nem csak saját magunk, de a munkavállalók, a magyar agrárium fontos szereplői, valamint a belföldi és külföldi partnerek előtt is tisztázni kellett a kialakult helyzetet, és rendszeres tájékoztatással megnyugtatni őket, hogy tovább működtetjük a céget. Ehhez azonban nagy szükség volt az összefogásra, a kollégák szakmai hozzáértésére és arra, hogy higgyenek bennünk. Esetünkben nem volt idő a feladatok folyamatos átadására és megbeszélésére, így csakis együttes összefogással tudtuk tovább vinni az addig felépített vállalati értékeket” – mondta a tragédia utáni első lépésekről Seiwerth Márton, a Lajtamag Kft. ügyvezetője.

El kell fogadni a segítséget!

Habár Anna már két és fél éve aktívan részt vett a vállalat tevékenységében, a generációs különbségek miatt másfajta szemléletmód jellemezt őt, mint édesapját.

„Megvoltak a mindennapos harcok édesapámmal, és a generációváltás egy nagyon messzi és megfoghatatlan időpontnak tűnt. A tragédia bekövetkezte után azonban nem volt idő betanulásra, hirtelen kellett testvéremmel együtt helyt állnunk, a régi célokat megújítanunk, azok eléréséhez pedig eszközöket és módszereket találnunk. Nem engedhettük, hogy büszkeségünk elhatalmasodjon rajtunk. Rengeteg helyről kaptunk segítséget, tanácsot, ami részben jó, részben viszont nagyon megterhelő volt, de összességében ezeknek köszönhetően sokat fejlődtünk, és mára – közel három évvel a tragédia után – körvonalazódtak a konkrét irányvonalak, melyek mentén a jövőben kívánjuk vezetni a céget” – mondta Seiwerth Anna, a Lajtamag Kft. ügyvezetője.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-07-24 11:10:00
„Az Európai Tanács rendelete előmozdítja a digitális címkék használatát az uniós termésnövelő anyagokon, ugyanakkor szükség esetére megtartja a fizikai címkéket. Emellett javítja a címkék olvashatóságát, valamint egyszerűsíti a forgalmazók címkézési kötelezettségeit.”
2024-07-24 09:00:17
Az nem kérdés, hogy csak a legjobb minőségű cseh alapanyagokat, malátákat, prémium Saaz komlót és a főzde saját kútjából származó vizet használják a sör elkészítéséhez.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A szeptemberben induló qvik elektronikus fizetési alternatíva szolgáltatási díjtól és tranzakciós illetéktől mentesen, egyfajta átutalási formaként nyújthat kedvezőbb feltételeket a vevőknek, míg a boltok, webáruházak is jobban járnak vele – állítja ebben az epizódban Luspay Miklós. A Magyar Nemzeti Bank Pénzügyi infrastruktúrák és pénzforgalom igazgatóságának vezetője egyértelművé tette: az új rendszernek fontos célja a banki verseny élénkítése, amit kiválóan szolgálhat a bankkártyától független, számlák közötti, azonnali, biztonságos és olcsó fizetési megoldást kínáló qvik infrastruktúra. Hogyan teheti ez könnyebbé mindenki életét?
2024. 07. 03., 08:25
epizód: 2024 / 13   |   hossz: 20:51
Az OFA Nonprofit Kft. „Az év felelős foglalkoztatója” pályázat keretében évről évre összegyűjti és díjazza azokat a hazai munkáltatókat, akik kiemelkedő tevékenységet folytatnak a foglalkoztatás területén. A cég közzé is teszi azokat a jó gyakorlatokat, amelyek hozzájárulnak a terület fejlődéséhez. A díjakat, amelyekre 2024-ben július 19-ig lehet pályázni, öt kategóriában osztják ki: kisvállalkozások, középvállalkozások, nagyvállalatok I-II., illetve egyéb gazdálkodó szervezetek. Kiosztanak különdíjakat is, amelyek különösen érdekesek, hiszen gyakran olyan innovatív ötleteket takarnak, amelyeket nem feltétlenül a pénz motivált – mondta el Endrész Alexandra programvezető.
2024. 06. 17., 22:50
epizód: 2024 / 12   |   hossz: 24:28
Minden nyári szünetben diákok tízezrei jelennek meg a munkaerőpiacon, hogy pénzt gyűjtsenek és szakmai tapasztalatokat szerezzenek. A 25 év alattiak számára elérhető szja-kedvezmény révén sokan mentesülnek az adófizetés alól, ám a foglalkoztatás jogviszonya eltérő adózási kötelezettségeket róhat rájuk, amiből baj lehet, ha nem figyelnek rá. Horváthné Szabó Beáta, a Moore Hungary adótanácsadó szakértője nemcsak ezeket a szabályokat veszi sorra, de bemutatja az iskolaszövetkezeten keresztüli foglalkoztatás, valamint a külföldön tanuló vagy külföldi diákok hazai munkavégzésének kritériumait is.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS