Egy tragédia felülírhatja a generációváltás stratégiáját

2019. 05. 09., 14:45

A családi vállalatok életében a generációváltás jó esetben előre megfogalmazott utódlási stratégia mentén történik. Vannak azonban olyan váratlan események, amelyek azonnali cselekvést igényelnek, és nincs idő a stratégiában leírtak betartására.

A K&H támogatási stratégiájának egyik területe a vállalkozásösztönzés, amelynek részeként kiemelt figyelmet fordít a hazai családi vállalatok hosszú távú működésének és a családi értékeik továbbvitelének támogatására – olvasható a bank közleményében.

„Vállalati üzletágunk felét családi vállalatok adják, ennek köszönhetően közelről látjuk és értjük a szektort érintő problémákat és kihívásokat. Az elmúlt években egyre inkább előtérbe került, mára pedig a legégetőbb kérdéssé vált a generációváltás. Meglátásunk szerint ez az egyik olyan terület, ahol szükségük lehet a cégeknek útmutatásra, hiszen ez elkerülhetetlen és egyben kritikus pont ezen cégek életében, aminek kétféle kimenete lehet: vagy túléli a cég, vagy nem. A gondosan előkészített és megtervezett utódlási stratégia nagymértékben segítheti a generációváltás sikerességét. Vannak azonban olyan esetek, amikor sajnos nincs idő a stratégia kidolgozására és az abban leírtak betartására, mert egy tragédia azonnali cselekvést igényel” – mutatott rá a családi cégek kihívására Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok szakértője.

„Legutóbb a vetőmagokkal foglalkozó Lajtamag Kft. eredményeit ismertük el K&H családi vállalatok kiválósági díjjal, ahol a generációváltás időpontját sajnálatos módon a tulajdonos hirtelen halála jóval előrébb hozta a tervezettnél két gyermeke számára” – tette hozzá Ékes Ákos.

Azonnal reagálni kell!

Egy családi vállalatban hirtelen bekövetkező tragédia esetén nincs lehetőség időhúzásra, azonnal reagálni kell a történtekre.

„A hirtelen megváltozott helyzetben először a bizonytalanság mérséklésére helyeztük a hangsúlyt. Édesapánk halála után nem csak saját magunk, de a munkavállalók, a magyar agrárium fontos szereplői, valamint a belföldi és külföldi partnerek előtt is tisztázni kellett a kialakult helyzetet, és rendszeres tájékoztatással megnyugtatni őket, hogy tovább működtetjük a céget. Ehhez azonban nagy szükség volt az összefogásra, a kollégák szakmai hozzáértésére és arra, hogy higgyenek bennünk. Esetünkben nem volt idő a feladatok folyamatos átadására és megbeszélésére, így csakis együttes összefogással tudtuk tovább vinni az addig felépített vállalati értékeket” – mondta a tragédia utáni első lépésekről Seiwerth Márton, a Lajtamag Kft. ügyvezetője.

El kell fogadni a segítséget!

Habár Anna már két és fél éve aktívan részt vett a vállalat tevékenységében, a generációs különbségek miatt másfajta szemléletmód jellemezt őt, mint édesapját.

„Megvoltak a mindennapos harcok édesapámmal, és a generációváltás egy nagyon messzi és megfoghatatlan időpontnak tűnt. A tragédia bekövetkezte után azonban nem volt idő betanulásra, hirtelen kellett testvéremmel együtt helyt állnunk, a régi célokat megújítanunk, azok eléréséhez pedig eszközöket és módszereket találnunk. Nem engedhettük, hogy büszkeségünk elhatalmasodjon rajtunk. Rengeteg helyről kaptunk segítséget, tanácsot, ami részben jó, részben viszont nagyon megterhelő volt, de összességében ezeknek köszönhetően sokat fejlődtünk, és mára – közel három évvel a tragédia után – körvonalazódtak a konkrét irányvonalak, melyek mentén a jövőben kívánjuk vezetni a céget” – mondta Seiwerth Anna, a Lajtamag Kft. ügyvezetője.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 09. 26., 09:26
Siker volt megnyerni az első nagy ügyfeleket, a nagyobb, hosszú távú tendereket, a hazai és külföldi díjakat. A legnagyobb siker mégis az, hogy a mindennapokban azzal foglalkozhatok, ami érdekel és amit szeretek – mondta az Üzletemnek Mezei Georgina, a Morselli Employer Branding Ügynökség társalapító ügyvezetője.
2023-09-26 18:26:00
„Növekszik a 30 év alattiak körében a házasságkötések száma és a gyermekesek aránya, viszont öregszik is a társadalom. Nőtt a foglalkoztatottság, a modern technológiák miatt átrendeződik a munkaerőpiac, fejlődik és egyben változik Magyarország.”

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Egy igazán kreatív szakács, Szatmári Ferenc, alias Főzelékes Feri elárulja, hogyan építi forradalmi megoldásokkal a vállalkozását. A hartai gasztroblogger és influenszer több szakácskönyvvel a háta mögött, unokatestvérével közösen hívta életre a HIPPEACE főzelékbárt, amelynek alapjait a vásárlók is segítenek lerakni, közösségi finanszírozással. Ez az a helyzet, amikor a kedves vendég a receptet is hazaviheti az étteremből, de bőven van még újítás, amivel a franchise-ban szintén gondolkodó szakács előállt. Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
2023. 09. 04., 12:00
epizód: 2023 / 13   |   hossz: 27:16
Az epizódban cégvezető- és szervezetfejlesztésről, a munkahelyi kommunikáció gyógyításáról és csapatok összehangolásáról beszélgetünk Szopkó Beatrixszal. Az [eureka] consulting üzletágvezetője 20 év szakmai tapasztalattal rendezi vállalatok működési struktúráját és konfliktushelyzeteit, vagy hozza helyre a döntések lehetséges negatív következményeit.
2023. 08. 06., 10:25
epizód: 2023 / 12   |   hossz: 28:19
Vajon hogyan vizsgázunk napjainkban stresszkezelésből és időmenedzsmentből – pont akkor, amikor a karrierünkre gazdasági nehézségek lehetnek hatással? Hogyan segíthet ezen az irányított játék, az ún. gamifikált fejlesztési folyamat, és hogyan gyógyít vele munkahelyi közösségeket, döntéshozó stratégiákat, karrier és magánélet egyensúlyában keletkezett zavarokat a „Mit játsszunk?” vlog egyik vezetője, Győri-Nádai Réka? A kreatív szakembert a vállalati soft skill tréningek és a játszva megoldható céges folyamatok sajátosságairól is faggattuk.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS