Digitalizáció ÉS fenntarthatóság: csak ellenálló ellátási láncokkal valósítható meg

2022. 03. 28., 18:29

A járvány, a klímaváltozás és a világpolitika a korábbinál is jobban ráirányította a vállalatvezetők figyelmét a kettős átalakulás szükségességére: az okos digitalizációra és a környezeti, társadalmi és irányítási (ESG) célokhoz való igazodásra – állapította meg a Global Manufacturing Prospects 2022 kutatásában a KPMG. A termelő vállalatoknak újfent szembesülniük kellett a stabil ellátási láncok fontosságával. Voltak azonban, akik a nehézségeket is saját javukra fordították. A megkérdezett vezérigazgatók több mint kétharmada úgy látja: cége élenjáró és nem pedig követő az iparág alakításában.

 A KPMG nagy termelővállalatok vezetőit kérdezte a 2022-es év kihívásairól. A kiválasztott 11 országban (Észak-Amerika, Európa, Ázsia és a csendes-óceáni térség egyes országaiban) megkérdezett 146 vállalatvezető 47 százaléka 1 és 10 milliárd dollár közötti, 29 százaléka 10 milliárd dollár feletti árbevételű céget irányít.

Hatékony működés csak reziliens ellátóláncokkal érhető el

A termelő vállalatok vezetői két lényeges és egymással összefüggő erős tendenciát tapasztaltak meg a járvány során. Egyfelől azt, hogy milyen fontosak a stabil ellátási láncok a vállalataik ellenállóképessége szempontjából, másfelől pedig azt, hogy ennek az ellenállóképességnek a fejlesztésében mennyire szükségesek az új, digitális technológiák. Aki időben lépett, nemcsak a jövőbeli gazdasági sokkhatások ellen lesz képes védekezni, hanem versenyelőnyre is szert tehetett.

A megkérdezett cégvezetők több mint kétharmada nyilatkozta azt, hogy globális zárlat idején is törekszik a stabil ellátási lánc biztosítására. Az ellenállóképesség fókuszba helyezése a járvány kihívásaira adott válaszok közül az elsők között szerepel. Ennek szükségessége agilitásra és gyorsabb döntésekre kényszeríti a vállalatokat. A digitalizáció kiemelt szerepet kap ebben.

Nem a járvány az egyetlen zavaró tényező az ellátási láncokkal kapcsolatban – itt a világpolitika is jelentős szerepet játszik. A kutatás szerint az ellátási láncok kockázatainak csökkentésére az egyik lehetséges módszer, hogy közelebb hozzuk a termelést a politikai és egyéb kockázatnak kitett régiókból. Nyugat-Európa termelő cégei immár szívesebben létesítenek gyárakat Törökországban, Magyarországon, Lengyelországban és Romániában, és tehetik ezt akár Kínával versenyképes költségszint mellett, de mindenképpen alacsonyabb világpolitikai kockázattal.

Több technológia: nagyobb biztonság, több bevétel

Az ellátási láncok tehát ismét kiemelt figyelmet élveznek, és ez összefügg a járvány második nagy tanulságával: lényeges, hogy a cégek új technológiákba fektessenek be. Erre a sérülékenység csökkentése, és a helyreállítás gyorsítása érdekében is hatalmas szükség van. A cégvezetők szerint a kockázat mérséklésére a legjobb megoldás az ellátási láncok mélyebb nyomonkövetése, a változások észlelése azelőtt, hogy azok hatással lennének a folyamatokra. Ehhez olyan technológia szükséges, amely tranzakciók tömegének követését teszi lehetővé nemcsak a közvetlen beszállítóknál, hanem azon túl is.

A technológiai beruházások másik célja a bevétel növelése. A kutatás szerint a 3 éves növekedési célok elérésének fő prioritása a digitalizációba és az ügyfél kapcsolat kezelésébe – például elektronikus piacterek, beszállítói fórumok, valamint IoT megoldások fejlesztésébe – irányuló befektetések. Megfelelő integráció mellett ezek a beruházások fokozhatják az agilitást és gyorsíthatják az innovációt.

Küldetéstudatra ébredve

A KPMG kutatása szerint a COVID-19 nemcsak az ellátási láncokat kavarta fel, hanem mélyebb kérdéseket is felvetett – például azt, hogy milyen céllal is van egy adott cég a piacon. A vállalatvezetők 77 százaléka jelezte, hogy a járvány kezdete óta erősebb az érzelmi kötődése a cég céljaihoz. A válaszadók 67 százaléka látja úgy, hogy szervezete célja a hosszú távú értékteremtés a stakeholderei részére.

Fókuszban az ESG, de minden cégnek más miatt fontos

A KPMG Global Manufacturing Prospects 2022 szerint a járvány nyomán az ESG (Environment, Social, Govenance) három pillére közül a cégvezetők a társadalmi kérdésekre fordították a legnagyobb figyelmet. A munkavállalók számára a társadalmi célok közül lényeges a diverzitás: a vállalatvezetők megállapításai szerint a Z generáció és az ezredforduló környékén született munkavállalók megszólításában ez nagy szerepet játszik.

A társadalmi célok hangsúlyozása mellett a cégvezetők a környezeti célokat sem hanyagolják el: 71 százalékuk véli úgy, hogy az olyan globális kihívások, mint a klímaváltozás jelentik a legnagyobb veszélyt a hosszú távú növekedésre. Ugyanakkor hasonlóan fontos kihívásnak tekintik a jövedelmi egyenlőtlenségeket is. A társadalmi kérdésekre irányuló fókusz egyik fő oka a képzett munkavállalók iránti növekvő igény. A vállalatvezetők 84 százaléka tervezi, hogy növeli a létszámot a következő három évben. A toborzás ugyanakkor a pandémia kitörése óta jóval nehezebb a megszokottnál.

A cégvezetők a hibrid munkavégzés sikerének zálogát is a képzésben látják. A munkavállalók várhatóan otthon és munkahelyükön is fognak dolgozni a jövőben, a modell sikere viszont egyelőre vegyes képet mutat. A hibrid munkavégzés nyomán a termelékenység nem feltétlen csökkent, a csapatépítés és az innováció ugyanakkor nehezebbé vált. A járvány alatt megszaporodó felmondások szintén sok fejfájást okoztak a felsővezetőknek.

Profitálni kell a nehézségekből is

A Global Manufacturing Prospects 2022 kutatás szerint a2020-21-es gazdasági kilengések a cégvezetőket komoly kihívások elé állították, ugyanakkor pozitív hatások is érvényesültek. A megkérdezettek 70 százaléka véli úgy, hogy cége változtatja meg az iparágat, és nem fordítva. Szintén 70 százalékuk tekint a technológiai fordulatokra inkább lehetőségként, mint kihívásként. A lehetőségek megragadásának egyik módja lehet a felvásárlások és összeolvadások véghezvitele – a válaszadók 54 százalékának vannak ilyen szándékai. A növekedésnek azonban nem ez az elsődleges útja, a legtöbb válaszadó a szövetségeket és az organikus fejlődést jelölte meg.

Egymást erősíti a digitális átalakulás és a fenntarthatóság

A kutatás megállapította, hogy a járvány és a klímaváltozás kombinációja felgyorsítja a digitális átalakulást - ennek során a cégek keresik az eszközöket az új kockázatok kezelésére és az adódó lehetőségek kiaknázására. Az eredmények azt mutatják: még nem minden cégvezető látta be, hogy a digitális átalakulás és a fenntarthatóság kéz a kézben jár, és erősíti egymást. A digitalizáció segíthet csökkenteni az ellátási láncok kockázatait, és növelni a fenntarthatóságot. Ehhez azonban szükség van arra, hogy a cégvezetők az ESG kritériumok elérésére és az átláthatóság megteremtésére stratégiai célként tekintsenek.

A gyártóknak kettős átalakulásra kell összpontosítaniuk: intelligens digitalizációra és kapcsolódó folyamat optimalizációra, valamint az ambiciózus ESG célok megfogalmazásán túl azok priorizálására és kivitelezésére is, mindezt harmonikusan illesztve egymáshoz. Ha ezeket sikerrel végrehajtják, jó eséllyel teremtenek versenyképesebb vállalatot és élhetőbb bolygót, ugyanakkor élvezhetik ennek elismerését tevékenységük érintettjei körében is” – összegzi a kutatás legfőbb következtetéseit Kálmán Anna, a KPMG menedzsere.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-11 21:11:00
Kiemelkedő vándorlási többlet és tranzakciószám jellemzi a közép-magyarországi régiót, amely az ingatlanpiac motorjaként egyben az ország legdrágább térsége is – derül ki az Otthon Centrum harmadik negyedévre vonatkozó elemzéséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS