Cégeladás bizonytalan időkben: hogyan hat az M&A piacra az orosz-ukrán krízis?

2022. 04. 02., 17:25

Míg 2021 rekordév volt a közép-kelet-európai cégeladások és cégfelvásárlások piacán, az orosz-ukrán háború elhúzódása visszafoghatja a külföldi vállalatok és befektetők beruházási kedvét. Hogyan hat mindez az M&A piacra? A kérdésre Almási Levente, az RSM Hungary üzletágvezetője válaszol.

Infláció, invázió, ellátási gondok

Amellett, hogy a háború és a kivetett szankciók visszafogják a globális növekedést, a piaci szereplőknek az ukrán mezőgazdasági export akadozásával, és az orosz nyersanyagok kiesésének kockázatával is szembe kell nézniük. Ezek az ellátási gondok növelik egyes termékek világpiaci árát, mely csak tovább tüzeli a háború kitörése előtt is egyre növekvő inflációt – kezdi friss bejegyzését Almási Levente, az RSM Hungary M&A, Cégértékelés, Vállalatfinanszírozás üzletágának vezetője.

Az infláció visszafogása és a termékek, szolgáltatások iránti kereslet lehűtése érdekében a jegybankok rendszerint kamatot emelnek. Magyarországon már hónapok óta tanúi vagyunk ennek a folyamatnak, az amerikai FED pedig az ukrán háborúra és a koronavírus újabb kínai előretörésére hivatkozva 2018. óta most először emelt kamatot, és az év végéig további emelés lehetőségét helyezte kilátásba. Mindez rossz hír a feltörekvő piacok számára, mert a befektetők bizonytalan időkben a kockázatosnak tekintett gazdaságokból átcsatornázzák pénzüket, ami a lokális valuta gyengüléséhez vezet.

Cégeladás: háború előtt, járvány után

A járvány által visszafogott időszakot követően a befektetők sosem látott mennyiségű szabadon elkölthető összeggel rendelkeztek. Az Intralinks jelentése szerint cégeladások és cégfelvásárlások összértéke a közép-kelet-európai régióban meghaladta a 100 milliárd eurót, mely több mint 52%-os növekedést jelent az előző időszakhoz képest.

Intralinks jelentése szerint a Magyarországon publikált 59 tranzakció esetében megközelítőleg 1.37 milliárd euró összértékről beszélhetünk, ami az előző évhez viszonyítva 33 százalékos értéknövekedéssel bír (a publikált számoknál lényegesen több tranzakció történt, de a tranzakciós felek nem minden zárást hoznak nyilvánosságra). A legtöbb tranzakció a telekommunikációs és informatikai szektorban történt (19 db), míg a második legnépszerűbb piacnak az építőipar bizonyult (9 db).

A cégeladás buktatói

Az Intralinks 300 vállalat bevonásával készült kutatása szerint a tranzakciók a legtöbb esetben finanszírozási nehézségek, illetve információhiány miatt hiúsulnak meg.

Finanszírozási problémák

Habár a járvány utáni pénzbőség több, akvizíciót támogató finanszírozási lehetőséget hozott a befektetők számára, ezek igénybevétele jelentősen – 6 - 12 hónappal – meghosszabbította a tranzakciós folyamatot.

A tranzakciók elhúzódása tehát már az orosz-ukrán válság előtt is problémát jelentett, de az elnyúló konfliktus és kockázat-kerülés miatt a közép-kelet-európai régió folyamatosan veszíthet tőkevonzó képességéből, ami a források elapadását és ezáltal csökkenő befektetői érdeklődést is előrevetíthet.

Információhiány és a cégátvilágítás nehézségei

Az átvilágítások során a legnagyobb buktatókat az akadozó és nem teljeskörű adatszolgáltatás jelenti, amely csökkenti a kockázatok feltárásának lehetőségét.

A nehézségek ellenére a kutatás során megkérdezettek többsége – a 2022. február előtt felmérés alapján - a tranzakciók számának növekedésre számított idén is, de a pozitív várakozásokat veszélyeztetheti az orosz-ukrán konfliktus eszkalálódása.

Cégeladás, cégvásárlás bizonytalan időkben

Látható, hogy az infláció visszaszorítása érdekében a jegybankok világszerte kamatot emelnek, ami megdrágítja a hiteleket a háztartások, a vállalkozások és a kormányok számára egyaránt. Mindez pedig költségesebbé teheti a tranzakciókat, ami végső soron az eladási árak csökkenését vagy a befektetők számának hanyatlását eredményezheti. Ugyanakkor a vállalatok, piacok növekedési pályájának és a stabil alapokon nyugvó, kiszámítható befektetői várakozásoknak meghatározó szerepe van a cég értékében.

Egy M&A tranzakció ugyanis nem pusztán az anyagiak függvénye; rengeteg múlik a stratégiai célokon és várakozásokon; annak átgondolásán, hogy közép- vagyhosszabb távon érdemes-e piacot bővíteni; hogyan lehet költséget csökkenteni vagy hatékonyságot növelni. A politikai - gazdasági stabilitás, a fejlett infrastruktúra éppúgy nyomhat a latba egy befektetői döntés meghozatalakor, mint a munkakultúra, a korrupció szintje vagy az oktatás színvonala.

Várakozásaink szerint fejlődő, innovatív megoldásokkal rendelkező vagy egyedi piaccal bíró vállalatoknak nem kell cégértékük esése miatt aggódniuk. A kamatemelés negatív hatása azonban érintheti azokat a cégeket, melyek nehezen tudnak különleges előnyöket felmutatni.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy az időben elkezdett felkészülés jelentős hatással van a tranzakció sikerességére és akár a cég értékére is. Sok múlik azonban a vevői, befektetői kockázatok menedzselésén és kezelésén, az átvilágítási folyamatra (due diligence) való eladói felkészülésen, illetve olyan M&A és jogi szakértők bevonásán, akik szakmai gyakorlatukkal hozzájárulnak a tranzakciók sikeres lezárásához.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-11 21:11:00
Kiemelkedő vándorlási többlet és tranzakciószám jellemzi a közép-magyarországi régiót, amely az ingatlanpiac motorjaként egyben az ország legdrágább térsége is – derül ki az Otthon Centrum harmadik negyedévre vonatkozó elemzéséből.
2024-12-11 20:11:00
A Design Terminal és a Nemzeti Tehetség Központ szervezésében immár negyedik alkalommal indul el a START program, amely a fiatalok vállalkozóvá válását támogatja szakmai képzéssel, mentorációval és akár 3–5 millió forint értékű díjazással.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS