Biztonsági öv nélkül száguldozunk az internetes sztrádán

2019. 08. 02., 14:14

Az interneten vásárlók között többségben vannak a készpénzmentes fizetési módokat preferálók, ám az online vásárlás biztonságosságában saját felelősségét még csak kevés felhasználó látja.

Hazánkban is egyre kedveltebb az online vásárlás. Ma már a rendszeresen internetező magyarok 94 százaléka szokott online beszerezni árucikkeket – derül ki az eNET Internetkutató friss kutatásából, amely az OTP Mobil megbízásából készült. Az interneten vásárlók között többségben vannak a készpénzmentes fizetési módokat preferálók, ám az online vásárlás biztonságosságában saját felelősségét még csak kevés felhasználó látja.

Az OTP Mobil megbízásából készült reprezentatív kutatásból kiderült, hogy a rendszeresen netező magyarok 94 százaléka vásárol az interneten keresztül. Legnagyobb előnyeinek a folyamat gyorsaságát és kényelmességét tartják, valamint egyre többen fedezik fel, hogy készpénzmentesen egyszerűbb is a fizetés.

A készpénzmentes fizetés alatt az online és terminálnál történő bankkártyás, az átutalásos, a virtuális tárcán keresztüli, a mentett kártyás, illetve a mobillal történő fizetést értjük. A kutatás rámutatott, hogy az interneten vásárló magyarok között abszolút többségben vannak azok, akik a fent felsorolt fizetési módokat preferálják: míg a kizárólag és inkább készpénzmentesen fizetők aránya 50 százalék, addig a kizárólag, illetve az inkább készpénzzel fizetők együttes aránya csupán 28 százalék.

Ki felelős az online fizetés biztonságáért?

Bár egyre többen választják az online vásárlást, a válaszadóknak mégis csupán ötöde véli úgy, hogy nekik is van felelősségük a biztonságos online fizetésben. A többség kizárólag a fizetési szolgáltató, illetve a webáruház feladatának és felelősségének tartja a biztonság garantálását. Ez az arány igen csekély, főleg amellett, hogy a válaszadók kétharmada úgy véli, tisztában van az online fizetés veszélyeivel – azt azonban mégsem érzik, hogy lenne ráhatásuk a biztonságos környezet megteremtésére. Szintén alacsony, 50 százalék alatti az aránya azon válaszadóknak, akik saját megítélésük alapján tisztában vannak a netes tranzakciók során őket megillető jogokkal, és igen magas, 38 százalék a tájékozottságukat közepesnek ítélők aránya.

Más területeken már körültekintőbbek a magyar internetezők: online fizetés előtt az e-vásárlók 82 százaléka ellenőrzi, hogy az adott fizetési megoldást milyen cég nyújtja. Az online fizetési megoldásokat a megkérdezettek 29 százaléka biztonságosnak tartja, 59 százalék pedig részben bízik bennük.

Mit gondolnak a Simple felhasználók?

Az OTP Mobil kiegészítette a kutatást egy saját, a Simple alkalmazást használók körében végzett felméréssel. „A hírlevélben kiküldött kérdőívünk célja, hogy az eNet kutatás általános célcsoportjának válaszait összevethessük a saját felhasználóink véleményével. Ők ugyanis a készpénzmentes fizetési megoldásokra valószínűsíthetően nyitottabbak, elvégre ismerik, és nagy eséllyel használták is már a Simple by OTP applikációt” – mondta el dr. Al-Absi Gáber Seif, az OTP Mobil ügyvezető helyettese.

Az OTP Mobil saját felmérése szerint a készpénzmentes fizetési megoldásokra fogékonyabbak biztonságosabbnak is tartják azokat. 43 százalék abszolút, több mint felük pedig részben biztonságosnak ítélte meg őket, vagyis mindössze néhány válaszadó nem tartja biztonságosnak az online fizetési megoldásokat.

Hogyan tehetjük biztonságossá készpénzmentes fizetéseinket?

„Az alapvető biztonsági beállítások használatával elkerülhetőek a visszaélések. Természetesen a pénzügyi szolgáltatók feladata, hogy szolgáltatásaikat biztonságossá tegyék, ám az ügyfeleknek fontos látniuk, hogy ők is tehetnek azért, hogy biztonságosabban használhassák az online fizetési megoldásokat, ez közös felelősség” – mondta el dr. Al-Absi Gáber Seif. „Rendszeres online vásárlás esetén érdemes igénybe venni az internetes biztonsági kód szolgáltatást, amelynek célja, hogy tovább növelje az online vásárlások biztonságát. Online bankkártyás fizetés esetén a kártyaadatok megadása után a bank egy egyedi biztonsági kódot küld SMS-ben a megadott mobiltelefonszámra. A kereskedői felületen ezt az egyedi kódot kell megadni, csak így hagyható jóvá a vásárlás.”

Díjmentes internetes biztonsági kód szolgáltatás online fizetéshez

Fontos, hogy 2019. szeptember 14-től uniós szabályozás miatt az internetes biztonsági kód szolgáltatás kötelezővé válik. Ezt követően csak akkor lehet online bankkártyás vásárlásra használni a bankkártyát, ha a vásárló beállítja az internetes biztonsági kódot.

Az internetes biztonsági kód szolgáltatást az OTP Bank ügyfelei bármikor aktiválhatják az internetbankban, a SmartBank mobilalkalmazáson keresztül vagy bármelyik OTP bankfiókban. A szolgáltatásra elegendő egyszer regisztrálni.

A szolgáltatás beállításának feltételei bankonként eltérhetnek.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 14., 13:10
Ha esetleg megtorpanunk egy-egy projekt kapcsán, általában humorral próbálunk felülemelkedni a problémákon, a jó hangulat mindig átlendít a nehézségeken – mondta az Üzletemnek Rázga-Ilyés Noémi, a CheckINN innovációs programigazgatója.
2024-03-02 10:10:00
A műszaki alkatrészekben található fém- és aranytartalom visszanyerése fontos feladata (lenne) az elektronikai hulladékkezelőknek világszerte, ugyanakkor az eljárás - például az arany esetében - nagyon környezetkárosító anyagokat igényel. Vagy legalábbis igényelt eddig. Kiderült, hogy egy élelmiszeripari melléktermék is alkalmas rá.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.
Soha még ilyen magas összeggel – egy kártyára vetítve több, mint 130 ezer forinttal – nem tartoztak a hazai hitelkártya-tulajdonosok, mint 2023-ban. Úgyhogy erről beszélni kell – pláne az elmúlt 10 év tapasztalataival összehasonlítva. A BiztosDöntés.hu alapítója szerint a tartozások átlagos összege túl magas, ami leginkább annak tudható be, hogy nem egészséges irányba tolódtak el az adósságaink. Mire jó valójában egy hitelkártya, és milyen kisebb szemléletváltással kerülhető el, hogy túl magas tartozásokat halmozzunk fel? Tudd meg a válaszokat a tudatosabb gazdálkodáshoz Gergely Péter pénzügyi szakértőtől!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS