Alternatívát kellene adni a dohányzásról leszokáshoz

2021. 12. 06., 21:00

A Századvég Konjunktúrakutató Zrt. hiánypótló kutatást végzett a potenciálisan kevésbé káros (azaz a cigaretta helyett alternatívaként szolgáló) termékekkel összefüggésben, amelynek eredményeit egy workshop keretén belül mutatta be.

A reprezentatív kutatás elsődleges célja az volt, hogy felmérje a dohányhevítéses termékek, a nikotinpárna és az e-cigaretta ismertségét és megítélését a magyar lakosság, dohányzók és nem dohányzók körében egyaránt.  Az eredmények bemutatása után sokrétű és érdekes eszmecserére került sor neves szakemberek bevonásával.

Ennek egyik fő konklúziója az volt, hogy a hiteles, független forrásból származó tájékoztatás és termékinformáció kiemelten fontos lenne annak érdekében, hogy a dohányosok megismerhessék ezeket, és az új, a saját, valamint környezetük egészségét potenciálisan kevésbé károsító alternatívákat válasszák. Az újkategóriás termékekkel foglalkozó dohányipari vállalatoktól származó információkat többnyire szkepszis övezi.

A kutatásból jól látszik, hogy ezen termékek áttörése még várat magára, bár a fiatal felnőttek már jobban ismerik, és közülük többen is használják, mint az idősebbek. Ezeknek az új típusú termékeknek a lehetséges célcsoportjai reálisan azok a hagyományos cigarettát használók, akik nyitottak a káros hatások csökkentése érdekében a váltásra, és csak egy-egy megváltoztatható (ár, íz, méret) tényező vagy az információhiány miatt hezitálnak. Az ártalomcsökkentés szempontjából a kutatásban résztvevők jelentős része szerint a potenciálisan kevésbé káros termékek valós alternatívát nyújthatnak a hagyományos cigaretta helyett.

Az eseményen köszöntőt mondott Kenyeres Kinga, a Századvég Konjunktúrakutató Zrt. vezérigazgatója.  Elmondta, hogy a Századvég már hosszú ideje jelentős primer kutatási kapacitással, módszertanilag képzett és tapasztalt kutatókkal, elemzőkkel, nemzetközi színvonalú kutatási elemzésekkel támogatja partnereit abban, hogy közvetlenül kaphassanak információt ügyfeleik igényeiről, az egyes jellemzők mentén megkülönböztethető ügyfélcsoportokról, azok fogyasztási szokásairól, viselkedési mintázatairól, attitűdjeiről.

A mostani workshop kiindulópontját is egy ilyen kutatás adta, amely piaci stratégiai jelentőségén túl egy fontos társadalmi-egészségügyi jelenséget is vizsgált, ami nem más, mint a dohányzás, illetve az annak káros jellegét csökkenteni hivatott alternatív dohányipari termékek társadalmi és fogyasztói ismertsége, az ezekkel kapcsolatos attitűdök vizsgálata.

Dr. Pillók Péter, a Társadalomtudományi Kutatócsoport igazgatója a kutatás eredményeit, főbb metszeteit mutatta be. Hangsúlyozta, hogy a felmérés nem a termékek hatásáról szól, hanem arról, hogy hogyan értékelik, mi a percepciója ezeknek a termékeknek a lakosság körében. A kutatócsoport egy több lábon álló kutatást végzett, amelynek keretei között három főbb termékcsoportot vizsgáltak: a dohányhevítéses termékeket, a nikotinpárnát és az e-cigarettát.

A kutatás legfontosabb kérdése az volt, hogy vajon milyen nyitottság látható, észlelhető a hagyományos cigarettát fogyasztók részéről a potenciálisan kevésbé károsdohányipari termékekre való átállással kapcsolatban. A válaszadók 51 százaléka mondta azt, hogy valamilyen szinten nyitott az átállás irányába. Tehát a klasszikus cigarettát használó megkérdezettek 51 százaléka gondolkodik, azaz megfelelő információ esetén nyitott is lenne egy termék kipróbálására, esetleg akár használatára is hosszú távon.

A „feltételes váltók köre”, a kutatás így nevezte meg azt a szegmenst, amelyik nem zárkózott el a váltás elől, nagyon összefügg az életkorral: a 18-29 évesek között 54 százalék, míg a 60-65 évesek körében már csak 44 százalék. A hagyományos cigarettát használóknak tehát van már egy jelentős hányada, akik gondolkodnak a váltásról, ezt a hezitálást több dolog befolyásolhatja: ár, íz, méret, valamint a hiteles információ.

Dr. Toldy-Schedel Emil, a Budapesti Szent Ferenc Kórház főigazgatója elmondta: fontos etikai kérdés, hogy ne csak tanítsuk, hangoztassuk, hogy le kell szokni a dohányzásról, hanem kínáljunk alternatívát, ami esetleg a leszokáshoz vezet, ezek lehetnek a potenciálisan kevésbé káros dohányipari termékek, bár hosszútávú tapasztalatokkal még nem rendelkezünk a hatásukról. Azok esetében, akik ezekre a termékekre álltak át, és a klasszikus dohányzást elhagyták, a változást pozitívnak mondhatjuk, már csak azért is, mert jóval kevesebb a bevitt, ismert károsanyag-tartalom. Ugyanakkor veszélyeket is rejt magában, mert „trendi”, és azoknak vonzó, akiknek nem kellene, hogy rászokjanak. „Egyértelműen azt gondoljuk, hogy minden olyan eszköz, amivel a már ismert ártalmat csökkentjük, az orvosi szempontból helyes és jó. Nyilván ebből lesznek viták…”

Dr. Arnold Petra, az MTA-BCE Társadalomepidemiológiai Kutatócsoport devianciakutatója kifejtette, hogy jelentős változás történt a társadalomban, ma a dohányzás meglehetősen elítélt viselkedésformának számít, ami a dohányosok helyzetére és mentális egészségére még rosszabb hatással lehet. Kifejtette, hogy fontos lenne, hogy az ártalomcsökkentett termékek bekerüljenek a prevencióba, de azt nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy ezek ugyanúgy kockázatosak lehetnek az egészségre és ugyanúgy függőséget okozhatnak. Pozitívumként megemlíthető, hogy a potenciálisan kevésbé káros dohányipari termékeknek köszönhetően a passzív dohányzás redukálódik, valamint hogy út lehet a leszokás felé.

Bereczki Enikő generációs szakértő elmondta, hogy a fiatalok kevésbé tudnak hosszú távon gondolkodni, és kevésbé vannak tisztában azzal, hogy milyen következményei lehetnek, ha akár e-cigarettát vagy egyéb alternatív dohányipari terméket használnak, ezért mindenképpen szükséges, hogy ezek hatásairól pontos ismeretekhez jussanak. Kiemelte, hogy fontos figyelni az információ átadásakor a megfelelő kommunikációs csatorna kiválasztására, hogy a különböző generációkat a számukra hiteles személyekkel és felületeken szólítsuk meg.

A potenciálisan kevésbé káros dohányipari termékek esetében pozitívumként említendő, hogy a környezetre való kevesebb ártalom is megjelent, és ez nagyon fontos főként a fiatalabb generáció számára, akiknél megjelenik egyfajta klímaszorongás is időnként, szeretnének tudatosabban tenni a bolygóért és felelősebbnek érzik magukat. Tehát ilyen szempontból is pozitív az alternatív eszközök megjelenése.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.
2024-03-28 09:10:00
2024. januárban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 605 100, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 416 600 forint volt; az előbbi mediánértéke 493 700, az utóbbié 341 700 forintra rúgott – tájékoztatott a statisztikai hivatal.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS