Az elmúlt években jelentősen bővült Magyarországon a vállalatirányítási rendszerek (ERP) penetrációja, ezzel párhuzamosan a megoldások egyre kisebb cégek számára válnak elérhetővé. A bevezetés nemcsak jelentős élőmunkát takarít meg, de a folyamatokat is képes szabályozni a kkv-k körében. A megoldások a GINOP program keretében is elérhetők – hívja fel a figyelmet a BDO Hungary Solutions vezetője.
Egy ismert ERP-megoldás bevezetésére egy kis- vagy középvállalatnál ma már nem kell hosszú hónapokat, vagy éveket áldozni, és számos tényező befolyásolja ugyan, de akár már néhány millió forintból megoldható ‒ mutatott rá a helyzetre Nagy Rita, a BDO Hungary Solutions vezetője.
A független ERP-szakértőként is működő csoport tapasztalatai szerint ez már az az összeg, ami egy jól prosperáló, 100-200 milliós bevételű kis- vagy középvállalatnak sem jelent vállalhatatlan megterhelést. Nagyságrendjét tekintve egy adminisztratív dolgozó bruttó, egyéves bérigényéről beszélünk, és a rendszerek jellemzően ennél több munkaerőt szabadítanak fel más feladatok számára.
Mindezt ráadásul nem kell „zsebből” kifizetni, a GINOP forrásai rendszeresen elérhetőek erre a célra. Most épp a falvakban biztosítanak ehhez támogatást, a Magyar Falu Vállalkozás-újraindítási Programhoz (GINOP Plusz-1.2.2-22) a pályázatokat 2023. március 31-ig lehet benyújtani.
Ebben 30 százalék önerővel, 2-10 millió forint igényelhető, ami jellemzően elegendő is egy ERP bevezetésére. Korábban más területeken más pályázatokat írtak ki erre a célra, de a lényeg, hogy néhány éves ciklusokban rendszeresen van olyan pályázat, ami még inkább könnyíti a vállalatirányítási rendszerek bevezetését.
Inkább technikai, de egyben finansziális kérdés ‒ hívta fel a figyelmet a szakember ‒ hogy ehhez már az infrastruktúrát sem kell átalakítani.
Az SaaS metódus, vagyis amikor egy szoftvert, megoldást szolgáltatásként, online érünk el, egyre népszerűbb. Itt gyakorlatilag egy böngészőablak elegendő ahhoz, hogy egy cégnek ERP rendszere legyen, tehát ha a mostani irodai számítógépeik elérik az internetet, akkor mindenük adott egy ERP működtetésére. Az ilyen megoldások adatbiztonsága és rendelkezésre állása a közhiedelemmel ellentétben jobb, mint a telepített rendszereké, hiszen a megoldás a gyártó (például a Microsoft vagy más, ismert világcég) szerverein fut.
Ők garantálják az adatbiztonságot, a jogosultságkezelést, a frissítéseket, az automatikus teljesítményskálázást, az azonnali hibaelhárítást, és mindehhez már egy gyengébbnek mondható, 50 Mbit/sec sávszélességű internethozzáférés is elegendő, akár mobilnet formájában.
„Egy ERP rendszer bevezetése jótékonyan hat a cég működésére is, és nemcsak azért, mert az adminisztratív folyamatok felgyorsulnak. Elemezhető lesz az értékesítési tevékenység, valamint a rendszer folyamatos, és valós idejű adatokat szolgáltat a vezetők, dolgozók számára, amivel a reakciók, az alkalmazkodás gyorsabb és sokkal megbízhatóbb lesz, a döntések biztosabb alapokon hozhatók meg. Ráadásul azzal, hogy a folyamatok többé-kevésbé idomulnak az ERP-ben modellezett működéshez, a cég lényegében a legjobb globális gyakorlatokat, folyamatmodelleket veszi át” ‒ fejtette ki Nagy Rita, aki hozzátette: ez ugyanakkor a tapasztalataink szerint olyakor félelmet is kelt az ügyfelekben, mert nem szeretnének változtatni a jelenleg kialakult megközelítéseken.
Van ugyanakkor módszertan, amellyel az új metódusok hamar ugyanolyan természetessé válnak, mint a korábbiak, miközben a cég hatékonysága javul, a munkának pedig egy percre sem kell megtorpannia.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
A tartály legösszetettebb formájú csonkzónái elkészültek; a csonkgyűrűk és a további fő elemek egyenként elvégzett minőségügyi átvétele után azok további megmunkálására és a tartály összeállítására az AEM-Technologies volgodonszki gyárában kerül sor.