A jól kiválasztott, motivált munkaerő a gazdasági növekedés kulcsa

2020. 02. 25., 17:30

A vállalatok és az ország gazdasági szempontból életképes jövője szorosan összefügg a szakképzett és motivált dolgozók megfelelő szűrésével és alkalmazásával. Viszont a legfrissebb kutatások alapján ma Magyarországon 40 százalék feletti a közepes- és nagyvállalatok fluktuációja, vagyis ötévente a teljes munkaerő bázis lecserélődik. A jelenség hátterére magyarázatot adhat, hogy a jelenleg felvett munkaerő 80 százaléka nem megfelelően kerül kiválasztásra.

Egy 2018-as MTA kutatás rávilágít arra, hogy a munkaerőhiány fogalmának pontos megértésére van szükség mielőtt megoldásokat keresünk. Egyre nagyobb a szakadék ugyanis a vállalkozások szükségletei és a rendelkezésre álló, de magasabb fizetéseket elváró munkatársak között, ami a cégek versenyképtelenségét eredményezi.

Ha a cégek nem megfelelő profitrátával dolgoznak, nem képesek a legalkalmasabb munkaerőt megfizetni. A megoldás az lehet, hogy már az új munkatárs felvételekor, vagy a munkaerő fejlesztésekor meg kell találni azt a 20 százalékot, akivel érdemes dolgozni, és aki a vállalat teljesítményének nagyobbik hányadát adja.

Érdemes közelebbről megvizsgálni az egyik globális bank, Magyarországon is működő leányvállalatánál bekövetkezett munkaerőváltozásokat. A megfelelő eszközökkel kiválasztott ügyfélszolgálati munkatársakkal a bankot másoknak is ajánló ügyfelek hányada a bevezetés előtti 80 százalékról 94 százalékra nőtt. Azonban ami még ennél is fontosabb, hogy az egy főre jutó, átlagos 40 millió forintos éves veszteségráta majdnem felére, 22 millió forintra csökkent.

A vállalatok gyakran hivatkoznak a „munkaerőhiányra” olyan okként, ami miatt a fejlődési lehetőségeik beszűkülnek. A „hiányt” részben oldja meg a munkatársak magasabb bérezése, hiszen számos fejlesztés, beruházás hiúsul meg a nem megfelelően képzett munkaerő miatt. A probléma megoldására olyan elemző eszközök szükségesek, amelyek segítik az új munkatársak megfelelő kiválasztását, másfelől alkalmasak a rendelkezésre álló munkaerő fejlesztésére.

A vállalatok teljesítménye az ország versenyképességének egyik legfontosabb eleme, ami lehetővé teszi a fejlett piacgazdaságokhoz való felzárkózást. Ha a vállalatok munkatársai megfelelő motivációval és képzettséggel rendelkeznek, akkor öt év után nem csupán a vállalatok leghatékonyabb munkaerő bázisa jön létre, hanem versenyképesebbé válhat a magyar gazdaság is.

„Az üzleti siker attól függ, hogy jó döntéseket hozzunk a pénzről és az emberekről. Sokat fókuszálunk az első tényezőre, a pénzügyi kérdésekben rendszeresen használunk különböző módszereket és kalkulációkat, de rendszerint sokkal kevesebbet, és kevésbé szisztematikus módon hozzuk meg a munkaerővel kapcsolatos döntéseinket” – emeli ki Fehér Zsolt nemzetközi HR szakértő.

A tapasztalatok alapján azonban elengedhetetlen az adatok használata, illetve a viselkedést előrejelző módszerek figyelembevétele az interjú és az önéletrajz értékelése során, ami akár két és félszeres eredményességgel is járhat a hatékony munkaerő megtalálásában.

Fehér Zsolt nemzetközi HR szakértő

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-11 21:11:00
Kiemelkedő vándorlási többlet és tranzakciószám jellemzi a közép-magyarországi régiót, amely az ingatlanpiac motorjaként egyben az ország legdrágább térsége is – derül ki az Otthon Centrum harmadik negyedévre vonatkozó elemzéséből.
2024-12-11 20:11:00
A Design Terminal és a Nemzeti Tehetség Központ szervezésében immár negyedik alkalommal indul el a START program, amely a fiatalok vállalkozóvá válását támogatja szakmai képzéssel, mentorációval és akár 3–5 millió forint értékű díjazással.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS