4+1 tipp, hogy ne hozzon csődöt az áramszünet

2021. 08. 10., 17:30

Hatalmas károkat okoztak a viharok júliusban országszerte, a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) összesítése szerint közelíti a tízmilliárd forintot a „viharszámla”. Többezer vállalkozás is érintett volt, és a vihar a fizikai károk mellett áramkimaradást és ezzel további veszteséget is okozhat. A Schneider Electric összegyűjtött néhány tippet arra, hogyan lehet elérni, hogy folyamatos és megbízható legyen az áramellátás a cégek létesítményeiben.

A hazai biztosítók közel 10 milliárd forintot fizettek már ki, vagy különítettek el lakossági, ipari és intézményi, valamint casco károkra a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) közlése szerint. Az ipari létesítményektől, intézményektől csaknem két és fél ezer kárbejelentés érkezett júliusban, mintegy másfél milliárd forint értékben.

A hatalmas viharok, a szélsőséges időjárás nem csak a fizikai károk, de az áramkimaradások miatt is komoly problémát okozhatnak a vállalkozásoknak, a nem tervezett leállások miatt. Bár hazai adatok nem állnak rendelkezésre, az amerikai cégek ötöde a múlt évben havonta legalább egyszer tapasztalt áramkimaradást a Frost&Sullivan által végzett felmérés szerint. Több mint felük esetében pedig évente néhány alkalommal következett be ilyen esemény, amit persze a viharok mellett egyéb tényezők is előidézhettek. Az áramszünet okozta anyagi károk természetesen nagyon eltérőek a különböző cégeknél és mértéküket az iparág is befolyásolja, de a kutatás szerint egy ilyen incidens a társaságok 60 százalékánál átlagosan 50 ezer dollár alatti kárt okoz, ötödénél 50 és 100 ezer dollár között van a pénzügyi vonzata, míg 20 százalék esetében a 100 ezer dollárt is meghaladja.

Ezek az értékek is jól érzékeltetik, hogy a folyamatos, megbízható áramellátás komoly veszteségeket előzhet meg, érdemes tehát befektetniük a vállalkozásoknak ennek biztosítására. A Schneider Electric most bemutat 4+1 tippet arra, hogyan érdemes felkészülni az áramszünetre és hogyan lehet csökkenteni az abból adódó károkat.

1. Használjunk előre elkészített referenciatervet!

Célszerű az előre megtervezett kis- vagy középfeszültségű villamos elosztórendszert az adott felhasználási módhoz validált referenciaterv alapján elkészíteni. Ezzel a megoldással jelentősen egyszerűsíthető a tervezési-installálási folyamat, és csökken a rendszer megvalósításának és üzemeltetésének általános kockázata és költsége. Egy speciális villamoselosztó-tervezőszoftver képes a rendszer minden aspektusát optimalizálni a meghatározott felhasználási módhoz, figyelembe véve az összes várható működési és környezeti feltételt, a jelenben és a jövőben egyaránt.

2. Vessünk be intelligens megszakítókat!

A legújabb megszakítóberendezésekben alkalmazott technológia azon túl, hogy védi az embereket és a gépeket, képes fenntartani a létesítmény működését is. A korszerű megszakítók a szelektív koordinációt alkalmazzák annak érdekében, hogy probléma esetén gyorsan elkülönítsék az elektromos hálózat meghibásodott szakaszát, és csak közvetlenül azelőtt lévő megszakító kapcsol le, így a hálózat többi része továbbra áramellátás alatt van, és egy apró hiba miatt nem kell leállítani az egész létesítményt. A legjobb megszakítók könnyen karbantarthatók, a kikocsizható és a dugaszolható funkciók pedig megkönnyítik kezelésüket. Az intelligens megszakítók beépített mérési funkcióval is rendelkezhetnek, melyek támogatják a hatékony energiagazdálkodást és csökkenthetik a karbantartási költségeket.

3. Alkalmazzunk energiamenedzsment-rendszert!

Egy energiagazdálkodási rendszer a csatlakoztatott eszközökből származó adatokat gyűjtve és elemezve folyamatosan figyelemmel kíséri a villamos hálózat kiterheltségének alakulását és a hozzá csatlakoztatott készülékek élettartam-adatainak változását. Ha bármilyen váratlan állapotot észlel, előriasztásokat, riasztásokat küld az üzemeltetés, karbantartás számára, bárhol is legyenek, hogy mielőbb intézkedhessenek a kritikus helyzet megelőzése érdekében. Egy teljesen digitalizált villamos rendszer jobban ellenáll a hálózati zavaroknak, és hatékonyabban segít beazonosítani azokat, mielőtt nem várt leállásokat és ezáltal jelentős anyagi károkat eredményezhetnének.

4. Vonjunk be szakértőket a prediktív karbantartáshoz!

A korlátozott helyszíni műszaki, karbantartói erőforrásokkal rendelkező vállalkozások számára hasznos segítséget jelenthetnek a felhőalapú energiagazdálkodási alkalmazások, amelyek kapcsolatot teremtenek a helyi elektromos hálózatok és a távoli szakértők között. A szakértői tanácsadók folyamatosan figyelemmel kísérhetik a hálózat működését, emellett pedig átfogó képet adhatnak az elektromos rendszer állapotáról és az eszközök teljesítményéről. Ezek az információk pedig lehetővé teszik a prediktív karbantartás bevezetését, ami kevesebb működési hibát és az állásidő akár 30-50 százalékos csökkenését is eredményezheti.

4+1 Készüljünk a helyreállításra!

Bármennyire is felkészült egy vállalkozás a váratlan eseményekre, teljes mértékben nem zárhatók ki a nem tervezett leállások. Ha bekövetkezik egy ilyen incidens, arra kell törekedni, hogy minél rövidebb ideig tartson és természetesen minél kisebb hatása legyen a cég működésére. A gyors helyreállítást támogatják a megfelelő berendezések és szoftverek, amelyek közül a legmodernebbek már hatékonyan tudják támogatni a hiba elhárításán dolgozó szakembereket a teljes rendszerre vonatkozó, átfogó adatokkal, míg az intelligens védelmi relék, kioldóegységek és egyéb berendezések segítik a hiba okának gyors meghatározását, a probléma javításában pedig akár mobilalkalmazás is támogathatja a karbantartókat, mely lépésről-lépésre vezeti végig a szakembereket a megoldandó feladatokon.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023-01-28 10:13:40
A küszöbön álló uniós intézkedéscsomag újabb lendületet ad az e-számlázás és a számviteli digitalizáció elterjedésének. Amellett ugyanis, hogy kötelezővé válik az e-számla alkalmazása, az EU-s szabályozás kijelöli a számviteli-, adózási- és ezzel összefüggésben az adatszolgáltatási gyakorlatok hosszú távú fejlesztési irányát.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2022. 11. 29., 23:30
epizód: 2022 / 12   |   hossz: 24:09
Étvágygerjesztő sikertörténetet tálalunk fel a vendéglátóiparból. Az encsi Anyukám mondta titkát elsősorban nem az olaszos hangulatban, hanem a hazai alapanyagokban, a család- és vendégszeretetben kereshetjük. Dudás Szabolcs, az étterem egyik vezetője arról is beszél, hogy miként lett a főzés szeretetéből, átgondolt stratégiával, üzleti vállalkozás. A sztori 1995-ben egy olaszországi pizzakóstolós utazással kezdődött, és ma már a kiváló helyeknek járó Bib Gourmand-díjnál tart.
A bérrendezés akkor észszerű, ha a vállalkozások megmaradnak és meg tudják tartani a munkahelyeket is – mondja Perlusz László. A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének főtitkára szerint a vállalkozások „jövőállóságát” nagyszabású állami programokkal lehetne biztosítani.
2022. 10. 11., 06:36
epizód: 2022 / 10   |   hossz: 21:36
A válság mélyülésével egyre nagyobb szükség lehet a KAVOSZ Zrt. által kínált Széchenyi Hitel MAX-ra, amely a mikro-, kis- és középvállalkozások számára, de még a kezdők előtt is nyitott opció – hangsúlyozta Krisán László. A KAVOSZ vezérigazgatójával tovább elemeztük a válságból kivezető európai, illetve magyarországi utakat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS