Elkezdődött a kolozsvári metró építése

Elkezdődött a kolozsvári metró építése
2024. 06. 06., 11:10

Elkezdődött a kolozsvári könnyűszerkezetű metróvonal építése, amely átszeli majd az erdélyi várost, és összeköti annak metropolisz-övezetével. Az ünnepélyes építőtelep-avatón Marcel Ciolacu román kormányfő is jelen volt.

A metróépítési munkálatok a Kolozsvárral határos, annak alvóvárosaként ismert Szászfenesen (Floresti) kezdődtek el, az első megépülő megálló a Mócvidék (Tara Motilor) nevet kapta. A kolozsvári metróvonal 21 kilométer hosszú lesz, 19 föld alatti állomással, és nyugat-keleti irányban szeli át a várost. Az első hét megállónak 2026-ra, a teljes beruházásnak 2031-re kell elkészülnie.

A román kormány tízmilliárd lejjel (2 milliárd euró) finanszírozza a beruházást, erre már keresik a megoldásokat – mondta el Marcel Ciolacu kormányfő, aki szerint a 2026-ig tartó első szakaszban 1,6 milliárd lejt (321 millió euró) költenek el. Emil Boc kolozsvári polgármester elmondta: a kolozsvári autós közlekedés oktatás nélküli napon is erős, és a városvezetés fenntartható, zöld megoldásokat keres az ellensúlyozására. Hangsúlyozta: a metró tovább növeli a város vonzerejét.

A kolozsvári polgármesteri hivatal és a szállításügyi minisztérium 2022 decemberében írta alá a könnyűszerkezetű metróvonal finanszírozásáról szóló szerződést az országos helyreállítási terv (PNRR) keretében.

A metró a városban 14,7 kilométeren, a tőle nyugatra fekvő nagyközségben 6,3 kilométeren fog haladni. Az első megállók a városból kiköltözött, de továbbra is Kolozsváron dolgozó szászfenesi lakosokat és a községben épülő regionális kórház pácienseit szolgálják ki, az utánuk következők a kolozsvári Monostor lakónegyedben épülnek. A metróvonal nyugat-kelet irányban szeli át a várost, elérve a legnagyobb Marasti lakónegyedet, ahonnan a gyártelep, valamint a Györgyfalvi és Szopor negyed irányába ágazik el.

A kolozsvári beruházás összértéke 13,69 milliárd lej (2,75 milliárd euró), ebből 1,48 milliárd lejt (298 millió euró) az országos helyreállítási tervből biztosítanak, 10 milliárd lejt (2 milliárd euró) a román kormány, 41 millió lejt (8,2 millió euró) a kolozsvári önkormányzat nyújt.

Az önkormányzat egy éve írta alá a metróvonal tervezési és kivitelezési szerződését a török Gülermak, a francia Alstom és a román Arcada cég alkotta konzorcium képviselőivel. A konzorcium általános forgalmi adó nélkül 9,059 milliárd lejből (694 milliárd forint) tervezi és építi meg a kolozsvári metróvonalat.

A beruházásnak 2031-re kell megépülnie. A metróvonal megállói között másfél percenként járnak majd az automatizált, mozdonyvezető nélküli háromvagonos szerelvények, amelyek óránként 21 600 utast képesek szállítani. (MTI)

A képen a metró látványterve.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 17., 10:10
A január 15-én lezárult Napenergia Plusz Program december–januári „véghajrájában” közel 750 támogatási kérelem érkezett be, az egy éves benyújtási időszak alatt pedig összesen több mint 23 ezer pályázó igényelt összesen 96,4 milliárd forint állami hozzájárulást modern napelemes rendszerek telepítéséhez – tájékoztatott az Energiaügyi Minisztérium.
2025-01-17 15:44:35
A SALT Budapest alapvető filozófiája a hagyományos magyar konyha újragondolása. Tóth Szilárd séf és csapata olyan régi recepteket és technikákat elevenít fel, amelyek évtizedekkel, sőt évszázadokkal ezelőtt jellemezték a magyar vidéki konyhát.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2025. 01. 17., 08:20
epizód: 2025 / 2   |   hossz: 24:49
A kiskorú gyermeket nevelő szülők adóalapját csökkentő családi kedvezmény mértéke 2025. július 1-jétől 50 százalékkal nő, így a kétgyerekes családok az év második felében már nem havi 40 ezer, hanem 60 ezer forint adót és járulékot takarítanak meg. Nem mindegy azonban, hogy mikor és hogyan nyilatkoznak erről a dolgozók, miközben a munkáltatóknak is érdemes odafigyelni az ezzel kapcsolatos változásokra. A legfontosabb tudnivalókról Honyek Pétert, a PwC Magyarország személyi jövedelemadóval foglalkozó területének igazgatóját kérdeztük.
Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!
2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.

  Rovathírek: GUSTO

A SALT Budapest alapvető filozófiája a hagyományos magyar konyha újragondolása. Tóth Szilárd séf és csapata olyan régi recepteket és technikákat elevenít fel, amelyek évtizedekkel, sőt évszázadokkal ezelőtt jellemezték a magyar vidéki konyhát.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS