Elkezdődött a kolozsvári könnyűszerkezetű metróvonal építése, amely átszeli majd az erdélyi várost, és összeköti annak metropolisz-övezetével. Az ünnepélyes építőtelep-avatón Marcel Ciolacu román kormányfő is jelen volt.
A metróépítési munkálatok a Kolozsvárral határos, annak alvóvárosaként ismert Szászfenesen (Floresti) kezdődtek el, az első megépülő megálló a Mócvidék (Tara Motilor) nevet kapta. A kolozsvári metróvonal 21 kilométer hosszú lesz, 19 föld alatti állomással, és nyugat-keleti irányban szeli át a várost. Az első hét megállónak 2026-ra, a teljes beruházásnak 2031-re kell elkészülnie.
A román kormány tízmilliárd lejjel (2 milliárd euró) finanszírozza a beruházást, erre már keresik a megoldásokat – mondta el Marcel Ciolacu kormányfő, aki szerint a 2026-ig tartó első szakaszban 1,6 milliárd lejt (321 millió euró) költenek el. Emil Boc kolozsvári polgármester elmondta: a kolozsvári autós közlekedés oktatás nélküli napon is erős, és a városvezetés fenntartható, zöld megoldásokat keres az ellensúlyozására. Hangsúlyozta: a metró tovább növeli a város vonzerejét.
A kolozsvári polgármesteri hivatal és a szállításügyi minisztérium 2022 decemberében írta alá a könnyűszerkezetű metróvonal finanszírozásáról szóló szerződést az országos helyreállítási terv (PNRR) keretében.
A metró a városban 14,7 kilométeren, a tőle nyugatra fekvő nagyközségben 6,3 kilométeren fog haladni. Az első megállók a városból kiköltözött, de továbbra is Kolozsváron dolgozó szászfenesi lakosokat és a községben épülő regionális kórház pácienseit szolgálják ki, az utánuk következők a kolozsvári Monostor lakónegyedben épülnek. A metróvonal nyugat-kelet irányban szeli át a várost, elérve a legnagyobb Marasti lakónegyedet, ahonnan a gyártelep, valamint a Györgyfalvi és Szopor negyed irányába ágazik el.
A kolozsvári beruházás összértéke 13,69 milliárd lej (2,75 milliárd euró), ebből 1,48 milliárd lejt (298 millió euró) az országos helyreállítási tervből biztosítanak, 10 milliárd lejt (2 milliárd euró) a román kormány, 41 millió lejt (8,2 millió euró) a kolozsvári önkormányzat nyújt.
Az önkormányzat egy éve írta alá a metróvonal tervezési és kivitelezési szerződését a török Gülermak, a francia Alstom és a román Arcada cég alkotta konzorcium képviselőivel. A konzorcium általános forgalmi adó nélkül 9,059 milliárd lejből (694 milliárd forint) tervezi és építi meg a kolozsvári metróvonalat.
A beruházásnak 2031-re kell megépülnie. A metróvonal megállói között másfél percenként járnak majd az automatizált, mozdonyvezető nélküli háromvagonos szerelvények, amelyek óránként 21 600 utast képesek szállítani. (MTI)
A képen a metró látványterve.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
A tartály legösszetettebb formájú csonkzónái elkészültek; a csonkgyűrűk és a további fő elemek egyenként elvégzett minőségügyi átvétele után azok további megmunkálására és a tartály összeállítására az AEM-Technologies volgodonszki gyárában kerül sor.