Profitvárakozás: elviheti a magasabb bevételeket az infláció

2022. 06. 20., 15:37

Az inflációnál alacsonyabb bevételnövekedéssel és stagnáló profittal számoltak a cégek az orosz-ukrán konfliktus kezdetén, derült ki a K&H nagyvállalati növekedési index 2022 első negyedévi kutatásából.

3,2 százalékos emelkedést vártak árbevételükben a cégek a következő egy év során, derült ki a K&H nagyvállalati növekedési index, a 2 milliárd forint feletti árbevétellel rendelkező magyarországi cégek egyéves várakozásait felmérő kutatás2022 első negyedévi eredményeiből. Ez 0,8 százalékponttal elmarad az előző negyedéves várakozásoktól és jelentősen alacsonyabb a Magyar Nemzeti Bank idei 7,5-9,8 százalékos inflációs várakozásainál.

Nyereség tekintetében is hasonló tendencia figyelhető meg, mindössze 0,1 százalékos profitemelkedéssel terveztek a következő egy évben. A felmérés az orosz-ukrán konfliktus kezdete után készült, amikor jelentős volt a bizonytalanság.

„A nagyvállalatok, árbevétel-változással kapcsolatos várakozásaik formájában, mondhatni megelőzték a Világbank elnökének június eleji nyilatkozatát. David Malpass szerint ugyanis jelentős veszélye van a stagflációnak, azaz a magas infláció mellett lassuló gazdasági növekedésnek. Vagyis a cégek továbbra sem lélegezhetnek fel a járvány okozta nehézségek után” – magyarázta Rajna Gábor, a K&H Üzleti ügyfelek divízió vezetője.

Számottevő különbség volt az egyes gazdasági szektorok várakozásai között. Az iparban jóval átlag feletti, 4,8 százalékos bevételnövekedéssel kalkuláltak a cégek a következő egy évre. Ennek az állhat a hátterében, hogy ebben az ágazatban a legmagasabb az exportbevétellel rendelkező cégek aránya (64 százalék) szemben a kereskedőkkel (38 százalék) és a szolgáltatókkal (21 százalék).

Eközben a szolgáltatók 2,9 százalékkal, a kereskedelemben pedig mindössze 1,7 százalékkal számítottak magasabb bevételekre. Profitban viszont a szolgáltatók készültek a legnagyobb, 2,5 százalékos növekedésre, míg a kereskedők 1,9 százalékos, az iparban 1,2 százalékos emelkedést vártak. A súlyosbodó anyaghiány és a növekvő beszerzési és bérköltségek miatt azonban ezek a szerény várakozások is túlzottan optimistának bizonyulhatnak.

Méret szerinti bontásban a kis- és közepes, 10 milliárd forint alatti bevételű cégek számoltak nagyobb, 3 százalék feletti bevételnövekedéssel a következő egy évben, a 10 milliárd forintot meghaladó bevételűek azonban jóval az átlag alatt, mindössze 2,5 százalékkal vártak többet egyéves időtávon. Nyereség tekintetében a 2 és 4 milliárd forint közötti bevétellel rendelkezők pozitívabbak: ők nagyjából 1 százalékos emelkedéssel kalkuláltak, amíg a többi cég 1 százalék körüli csökkenéssel számolt.

A rovat támogatója a KAVOSZ Zrt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-11 21:11:00
Kiemelkedő vándorlási többlet és tranzakciószám jellemzi a közép-magyarországi régiót, amely az ingatlanpiac motorjaként egyben az ország legdrágább térsége is – derül ki az Otthon Centrum harmadik negyedévre vonatkozó elemzéséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS