A mamutok is beszálltak a készpénzellenes háborúba

2022. 02. 18., 11:57

Az egyre népszerűbb okoseszközös fizetések igen jó hónapot zártak januárban a K&H adatai szerint. Az Apple Pay-, Google Pay- és Garmin Pay-vásárlások száma meghaladta a 1,5 milliót, ami 33 százalékkal magasabb az utóbbi 12 hónapra vetített közel 1,2 milliós átlagnál – közölte a bank. Az okoseszközzel fizetők 27-34 százalékban élelmiszerre költöttek az év első hónapjában, a ruha- és cipővásárlások aránya 8-11 százalékot tett ki.

Továbbra is jelentős a magyar gazdaság készpénzigénye, GDP-arányosan 15 százalék körüli szinten van, ami nemzetközi szinten is jelentősnek mondható. A kiugró készpénzmennyiségben szerepet játszik, hogy sokan így takarékoskodnak, de a készpénzes fizetések, vásárlások aránya is még magasnak mondható.

Ugyanakkor a kártyás vásárlások és fizetések, ezen belül az okoseszközös – elsősorban okostelefonos fizetések – tranzakciók hozzájárulnak a készpénz mánia csökkenéséhez – derül ki a K&H összeállításából, amely bemutatja, hogy a technológiai mamutok, az Apple, a Google és a Garmin fizetési alkalmazásaival mire és mennyit költöttek az érintettek.

Kiugró növekedés, nagyobb tortaszelet

„Az Apple Pay már 2020 óta elérhető a K&H-s ügyfelek részére, tavaly pedig a Google Pay és a Garmin Pay révén bővült a kínálat. Mindháromnál töretlenül növekednek a tranzakciószámok és a forgalom, hiszen kényelmes és biztonságos fizetési megoldásról van szó” - mondta Árva András.

A K&H lakossági szegmensért felelős marketingvezetője hozzátette: „A teljes magyar piacon is egyre nagyobb szerepet kapnak a mobilos fizetések, a magyar jegybank adatai szerint a múlt év harmadik negyedében az úgynevezett mobiltárcás vásárlási tranzakciók darabszáma és értéke is 110 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbi szintet. Ez kiugró növekedés, és ennek eredményeként a tranzakciók számát nézve az összes magyarországi kibocsátású kártyás fizetés 11 százalékát mobileszközzel bonyolították le.”

(Árva András is részt vett az Üzletem 12 kérdés – 12 válasz sorozatában. A sorozat 168. interjúját IDE KATTINTVA olvashatja.)

Mi történt januárban?

A K&H adatai szerint 2021 és 2022 januárja között havonta átlagosan 1,2 millió okoseszközös fizetés történt. Ehhez képest idén januárban meghaladta a 1,5 milliót a tranzakciók száma. A szóban forgó fizetésekhez köthető forgalom havi átlagban 7,2 milliárd forintot tett ki, ezt fejelte meg a 2022 januári 9,7 milliárdos összeg.

A K&H azt is megnézte, hogy az Apple Pay-, Google Pay- és Garmin Pay-használók mit vásároltak 2022 januárjában. Az elköltött összeget nézve az élelmiszer-vásárlások adták a forgalom 27 százalékát az Apple Pay esetében, a Google Pay ugyanez az arány 34 százalékos, a Garmin Pay pedig 33 százalékos eredménnyel zárta a januárt.

A ruha- és cipővásárlás részesedése 8-11 százalékos volt, az üzemanyag-költéseké 7-9 százalékot tett ki, a vendéglátásé pedig 8-9 százalékos volt a három fizetési megoldásnál.

A rovat támogatója a KAVOSZ Zrt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS