16 közlekedési projekthez 110 milliárdot kér Magyarország

2021. 12. 29., 19:02

Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF2) hétmilliárd eurós keretösszegű közlekedésfejlesztési felhívására január közepéig nyújthatnak be pályázatokat a tagállamok. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) javaslata alapján Magyarország tizenhat projekthez kér összesen közel 110 milliárd forint támogatást a pénzügyi ciklus első kiírásában. A több mint 430 milliárd forint összértékű fejlesztések közé tartozik a Déli körvasút második üteme, ultragyors elektromos töltőhálózat kiépítése, három biztonságos, őrzött kamionparkoló kialakítása az M1 és M35 mentén.

Az Európai Bizottság szeptemberben tette közzé az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz első közlekedési pályázati felhívását. A CEF2 az új uniós pénzügyi időszakban is a transzeurópai hálózatok kiépítésének és korszerűsítésének felgyorsítását szolgálja a közlekedési, energetikai és digitális területeken. Új elemként önálló költségvetéssel támogatja a polgári és katonai kettős célú hasznosításra alkalmas mobilitási projekteket.

Magyarország és 14 másik tagállam az ún. kohéziós nemzeti borítékban meghatározott összegű CEF forrásra jogosult, hazánk esetében ez 802 millió eurót tesz ki. A jelenlegi pénzügyi időszakban e keret 70 százalékát különítik el az egyes országok számára 2023-ig. A fennmaradó 30 százalék 2024-től a kohéziós országok versenyében talál majd gazdára. A jelenlegi felhívásra beérkező pályázatok közül jövő nyáron választják ki a támogatásra érdemeseket. A hazai projektjavaslatokról döntő kormányhatározat tegnap jelent meg a Magyar Közlönyben.

A magyar pályázatok egyike a Déli Körvasút második üteme, a Kelenföld-Ferencváros vasúti vonalszakasz kapacitásbővítésének befejező tervezési, területszerzési és építési munkái. Egy előkészítési projekt tizenkét dunántúli vasútállomás infrastruktúrájának fejlesztését alapozhatja meg úgy, hogy a polgári célok színvonalasabb kiszolgálása mellett azok eleget tehetnek az Európai Unió és a NATO által elvárt szintű katonai mobilitási feltételeknek is. Biztonságos kamionparkolókat alakíthatnak ki az M1 autópálya Tatabánya Óváros és Győr kijáratainál, a debreceni Észak-Nyugati Gazdasági Övezetben összesen legfeljebb 658 férőhellyel. Az ultragyors elektromos töltőhálózat vállalati kezdeményezésű projektjeiben mintegy 70 helyszínen épülhet ki több mint kétszáz töltőpont. 2024 decemberétől az európai hálózaton csak zajcsökkentett vasúti tehervagonok közlekedhetnek korlátozás nélkül. Egy javasolt fejlesztésben e határidőig több mint félezer vagon öntöttvas féktuskóit cserélnék csendesebb műanyagra.

Magyarország a korábbi kiírásokban 670 milliárd forint összértékű közlekedési beruházások megvalósításához nyert el támogatást. Az ITM sikeres pályázatainak köszönhetően a CEF forrásaiból eddig közel 350 milliárd forint hasznosul hazai közlekedési fejlesztésekben. A többi között megépült az új Duna-híd Komáromnál, végig négysávossá bővült az M15, ezzel Budapesttől Pozsonyig már teljes értékű a sztrádakapcsolat. A támogatott beruházások sorába tartozik a Kelenföld-Pusztaszabolcs és a Rákos-Hatvan vasúti vonalszakaszok korszerűsítése, a Déli összekötő vasúti híd felújítása, harmadik vágányának megépítése is. A CEF fedezi a varsói gyorsvasút hazai szakasza környezetvédelmi munkarészeinek költségeit is. Jövőre és 2023-ban a mostanihoz hasonló nagyságrendű kiírások megjelentetése várható. (ITM)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-05-17 13:10:00
„A Kúria talán legfontosabb lépése annak rögzítése volt, hogy a bíróságnak nem elég konkrétumok nélkül, általánosságban megfogalmazott okokból mérsékelni a perköltséget, mert ez sérti a felek tisztességes eljáráshoz fűződő jogát.”

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS