Egy sokszínű cég jobban teljesít

2021. 03. 23., 09:15

Üzleti és HR szempontból is sokkal sikeresebb az a vállalkozás, amelyik sokszínű, odafigyel az esélyegyenlőségre és dolgozóit bevonja a döntéshozatalba. Ezeket a képességeket érdemes tehát fejleszteni, amiben ma már a legkorszerűbb technológia is segíti a vállalatokat. A Deloitte legfrissebb tanulmánya néhány konkrét megoldást is bemutat az ilyen irányú fejlődést tervező cégek számára.

Jó a cégnek, jó a dolgozóknak

A munkavállalói sokszínűségre, az esélyegyenlőségre és a munkavállalók döntéshozatalba történő bevonására odafigyelő vállalkozás a pénzügyek területén kétszer, az innovációban hatszor, üzleti eredményesség tekintetében pedig nyolcszor sikeresebb, mint az ilyen témákra kevesebb figyelmet fordító versenytársai. Nem is csoda, hogy a cégvezetők 96 százaléka már kiemelten kezeli ezeket a területeket - derül ki a Deloitte Tech Trends 2021 tanulmányából.

Az üzleti okokon túlmenően azonban más is ösztönzi a cégeket ebbe az irányba: ügyfeleik, üzlettársaik és saját dolgozóik is egyre nyitottabbak és érzékenyebbek a társadalmi igazságosságot érintő kérdésekben. Az esélyegyenlőséget, sokszínűséget és a döntésekbe történő bevonást támogató programok mennyisége és minősége meghatározó a munkahelyválasztásnál. Felmérések szerint a munkavállalók több mint fele tartja egy vállalat ilyen irányú erőfeszítéseit „fontos” vagy „nagyon fontos” szempontnak. Ezzel szemben a szervezeteknek mindössze 13 százaléka gondolja magát erősen felkészültnek a témában.

Mi az a DEI és hogyan fejleszthető?

Az angol diversity, equity és inclusion szavak első betűinek összevonásával egyszerűen csak DEI programoknak hívott kezdeményezések lényege, hogy bátorítják és támogatják egy szervezet tagjainak részvételét a mindennapi működést érintő döntésekben, egyenlőbb hozzáférést biztosítanak a lehetőségekhez és erőforrásokhoz, a munkavállalók közti kapcsolatokban és a szervezeten belüli kommunikációban pedig erősítik az egymás iránti tiszteletet és megbecsülést.

„Azok a vállalkozások, amelyek nem, vagy csak eseti jelleggel működtetnek ilyen programokat, korszerű technológiai megoldások segítségével csökkenthetik a lemaradásukat ezen a területen. A technológiai megoldások ráadásul a teljes munkavállalói életciklus mentén, a toborzás-kiválasztástól kezdve, a dolgozók megtartásán, képzésén, kompenzációján keresztül egészen a munkavállalói élményig bezárólag bevethetőek a célok elérése érdekében” – hívja fel a figyelmet Csépai Martin, a Deloitte HR tanácsadási üzletágának igazgatója.

Milyen megoldások vannak?

A mesterséges intelligenciára és haladó analitikai módszerekre épülő technológiák lehetőséget nyújtanak a sokszínűség és esélyegyenlőség szempontjából korábban rejtett részletek feltárására olyan területeken, mint a toborzás-kiválasztás, karriermenedzsment, munkavállalói jóllét és megtartás.

„Egyre több vezérigazgató tűz ki vállalata számára ambiciózus sokszínűségi és esélyegyenlőségi célokat annak ellenére, hogy ezek megvalósulásának mérése sokszor jelent kihívást. A folyamatosan fejlődő DEI technológiai eszközök hatékonyan segíthetik a szükséges kulturális változások elindítását és támogatását, ezáltal csökkentve a szervezeten belüli előítéleteket, és a bevonásra épülő munkahelyek kialakulását” – teszi hozzá Csépai Martin.

Íme néhány olyan megoldás, amelyek térnyerése megfigyelhető a vállalatoknál:

Toborzás-kiválasztás és karriermenedzsment

Az NLP (neuro-lingvisztikus programozás) alapú eszközök segítségével azonosítani és kezelni lehet az előítéletes megfogalmazásokat az álláshirdetésekben. A CV adatbázisokat és álláskeresési platformokat elemző megoldásokkal pedig beazonosíthatóak a változatosabb háttérrel és jellemzőkkel bíró jelöltek. A toborzást, kiválasztást, fejlesztést támogató technológiai megoldások használatával tehát sokszínűbb munkavállalói gárdát alakíthat ki a vállalkozás.

Vezetési és szervezeti kultúra

A megfelelő szervezeti kultúra építését is több megoldás támogatja. A hálózatelemzés és a közösségi platformok segítségével a dolgozók bevonhatóak a döntésekbe, és erősíthető az összetartozás érzése. Az NLP és a gépi tanulás "bevetésével" pedig objektívabbá lehet tenni a teljesítmény értékelést.

Mérés és riportálás

A prediktív fluktuációelemzési eszközök azonosíthatják és megelőző célzattal egyedileg kezelik a megtartás szempontjából magasabb kockázatú munkavállalókat. A DEI programok nyomon követése pedig haladó elemzési technikákra, adatvizualizációra és interaktív dashboard-okra épülő megoldások segítségével lehetséges.

Kinek a feladata?

Bár a DEI programok jellemzően a HR funkciót érintik elsődlegesen, stratégiai partnerként a technológiai vezetőknek is kritikus szerep jut az egyre inkább mesterséges intelligenciára és gépi tanulásra alapozott, támogató technológiai megoldások kialakításában és működtetésében. Hozzájárulásuk több fronton történhet. Az adatok gyűjtésének, elemzésének és riportolásának átalakításával segíthetnek a sokszínűség és esélyegyenlőség szempontjából elmaradó területek azonosításában. Ugyancsak a technológiai vezetők feladata lehet a munkavállalói életút különböző szakaszaihoz kapcsolódó, DEI-támogató technológiai megoldások integrálása és az IT infrastruktúrába történő beágyazása.

Ezen eszközök zökkenőmentes beépítése a napi munkavégzést és együttműködést támogató szoftverekbe azt a lehetőséget hordozza, hogy a munkavállalók olyan technológiai megoldásokhoz férjenek hozzá, amelyek a bevonás és esélyegyenlőség irányába alakítják viselkedésüket a kritikus pillanatokban. Például, a teljesítményértékelést végző vezetők automatikus értesítést kaphatnak egy, a tudatalatti előítéleteket csökkentő mikrotréningről, vagy a mesterséges intelligencia segíthet a csapattagok viselkedésének megértésében és formálásában.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 14., 13:10
Ha esetleg megtorpanunk egy-egy projekt kapcsán, általában humorral próbálunk felülemelkedni a problémákon, a jó hangulat mindig átlendít a nehézségeken – mondta az Üzletemnek Rázga-Ilyés Noémi, a CheckINN innovációs programigazgatója.
2024-02-24 12:10:00
A világ legnagyobb elektromos autógyártójának számító, kínai BYD szegedi óriásberuházásával immár véglegessé vált, hogy hazánk hosszú idő óta először nem kullogni fog az események után, hanem diktálni fogja egy nagy globális technológiai forradalom tempóját – mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a vállalat február 23-i autóátadó ünnepségén.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.
Soha még ilyen magas összeggel – egy kártyára vetítve több, mint 130 ezer forinttal – nem tartoztak a hazai hitelkártya-tulajdonosok, mint 2023-ban. Úgyhogy erről beszélni kell – pláne az elmúlt 10 év tapasztalataival összehasonlítva. A BiztosDöntés.hu alapítója szerint a tartozások átlagos összege túl magas, ami leginkább annak tudható be, hogy nem egészséges irányba tolódtak el az adósságaink. Mire jó valójában egy hitelkártya, és milyen kisebb szemléletváltással kerülhető el, hogy túl magas tartozásokat halmozzunk fel? Tudd meg a válaszokat a tudatosabb gazdálkodáshoz Gergely Péter pénzügyi szakértőtől!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS