Négy elektromos meghajtású, felsővezeték nélkül is üzemképes önjáró trolibusszal váltanak le hagyományos dízel autóbuszokat Szegeden a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. támogatásával.
Az új SOR TNS 12 típusú trolibuszok korszerű, energiatakarékos hajtásrendszerrel rendelkeznek. Képesek csak felsővezetékről és felsővezeték nélkül is közlekedni. Teljesen elektromos meghajtásúak, ezért a felsővezeték nélküli szakaszokon nem belsőégésű motor rásegítéssel működnek, hanem úgynevezett vontatási akkumulátorról. Ebben az üzemmódban 50 kilométeres hatótávolsággal tudnak közlekedni. A járművek 12 méter hosszúak, 3 oldalajtóval rendelkeznek, akadálymentes alacsonypadlós kivitelűek és rámpával ellátottak a kerekesszékesek segítésére. Egy trolibusz 77 utast tud összesen szállítani, 34 ülőhellyel és 43 állóhellyel rendelkezik.
Szegeden az autóbuszok üzemeltetését a Volánbusz végzi, míg a kötöttpályás járművek, mint a villamosok és a trolibuszok, a Szegedi Közlekedési Társaság (SZKT) hatáskörébe tartoznak. Az érkező négy önjáró trolibusszal négy dízelüzemű autóbuszt váltanak fel, amelyeket kivonnak a forgalomból. Ezzel a cserével évente 25 tonna szén-dioxid-kibocsátás megtakarítása várható. A projekt a HUMDA által koordinált Zöld Busz Program részeként állami költségvetésből nyújtott támogatással valósul meg. A támogatás értéke 577 millió forint, amelyhez Szeged Megyei Jogú Város 232 millió forint önrészt nyújt.
„Kiemelten fontosnak tartjuk a karbonsemlegesség elérésének támogatását a közlekedésben. Az igazán nagy változások eléréséhez pedig nagyban kell gondolkodni. Ezért dolgozunk 2021 óta a Zöld Busz Programban azon, hogy minél több város támogatásával széleskörűen eljuttassuk a fenntartható, tiszta, karbonsemleges közlekedés lehetőségét a lakosságnak és így minden járművel közelebb kerüljünk a lokálisan kibocsátásmentes közösségi közlekedés eléréséhez” – emelte ki Dr. Mészáros Virág, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. vezérigazgatója.
„Zöld Város Programjában Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata elkötelezett troliflottájának megfiatalítására. A SOR trolik érkezésén túl a következő három év alatt 1 milliárd forintot fordítunk járműveink felújítására. A teljes 13 darabos Ikarus-Škoda flottánk és a régebbi Škoda trolibuszaink is megújulnak” – hangsúlyozta Botka László, Szeged polgármestere.
Az Ügynökség által koordinált Zöld Busz Program célja, hogy a hazai közösségi közlekedés járműállománya fokozatosan korszerűsödjön és haladjon a karbonsemlegesség irányába. A programban eddig összesen 141 elektromos autóbusz került az utakra, amelyek 9000 tonna szén-dioxid kibocsátást takarítanak meg évente az országban. Ebből 8 jármű érkezett már korábban Szegedre, a BYD K9UD típusú elektromos autóbuszok tavaly óta járják a várost. A most átadott járművek lesznek az első trolibuszok, amiket a program keretében szereztek be.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.