A légitaxi többé nem álom: az egyik legfontosabb engedély is megszületett

A légitaxi többé nem álom: az egyik legfontosabb engedély is megszületett
Gábor János  |  2024. 10. 29., 12:29

Egy új szabályozásnak köszönhetően közelebb került a világ a légitaxi szolgáltatás elterjedéséhez, mint eddig bármikor. A piaci szereplők kis túlzással csak erre a rajtjelre vártak, hogy komolyan belevághassanak gyártásba és értékesítésbe.

Az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) új szabályozása történelmi mérföldkő az elektromos légitaxi és a „powered lift” kategóriába tartozó, újfajta repülő eszközök számára, amelyek helikopterhez hasonló módon, függőlegesen képesek felszállni, de a megfelelő magasságban már repülőgépként működnek. Ez újfajta megközelítése a légiforgalmi eszközöknek, ezért nehezen is talált utat, mind a fogadóközönség, mind pedig a szabályozó hatóságok felé. De most, az FAA döntése nyomán úgy néz ki, végre megvan a csapásirány és kézzel fogható közelségbe kerül a légitaxi szolgáltatás.

Persze, mi itt, Európában okkal mondhatnánk, hogy az FAA új szabályozása, ami végre kijelöli az oktatók és pilóták képzési követelményeit, az üzemelési feltételeket és a minimális biztonsági magasságokat is, csak az USÁ-ban alapozza meg az Advanced Air Mobility program jövőbeli széleskörű bevezetését, tehát nálunk „nincs semmi látnivaló”. De ez nem ilyen egyszerű, hiszen, mint oly’ sok más technológia kapcsán, az amerikai haladás egyfajta laboratóriuma annak, hogy az innovációk működőképesek-e, és ha a tengerentúlon bevállnak, hamar elterjednek az öreg kontinensen, majd Ázsiában. És ennek voltak bőven előjelei az FAA úttörő döntése előtt is.

Mike Whitaker, az FAA vezetője szerint az új szabályozás jelentős előrelépés a légitaxik biztonságos integrációja felé az amerikai légtérben. Évtizedek óta első új légi járműkategóriaként a „powered lift” új korszakot nyit a városi légi mobilitás számára.

A szabályozás a pilóták és oktatók új típusú kiképzését teszi szükségessé, hiszen a jelenlegi előírások nem fedték le ezt az innovatív kategóriát. Az FAA új Különleges Szövetségi Légügyi Szabályozásában lefektetett rendelkezések egy átfogó keretrendszert biztosítanak az első generációs „powered lift” pilóták képzésére, amelybe egy sor teljesítményalapú követelmény is beépül. Ez lehetővé teszi, hogy a pilóták egyetlen irányító eszközzel sajátítsák el a repülés vezérlését.

Adam Goldstein, az Archer Aviation alapító-vezérigazgatója elismeréssel nyilatkozott az FAA munkájáról: „ez a szabályozás hatalmas előrelépést jelent nemcsak a mi vállalatunk, hanem az egész eVTOL ipar számára”. JoeBen Bevirt, a Joby Aviation alapítója szintén méltatta az FAA gyors munkáját a célkitűzések elősegítéséért. Szerinte „az új előírások egyértelműen megerősítik az Egyesült Államok vezető szerepét a tiszta légi közlekedés fejlesztésében”.

A két legnagyobb amerikai légitaxi cég optimista hozzáállása (és részvényárfolyam-emelkedése) azt mutatja, hogy ezek az újtípusú légijárművek most már elválaszthatatlanul összeforrnak a nagyvárosi közlekedés és ingázás jövőjével. Számtalan fenntarthatósági előnyük mellett óriási változást hozhatnak, már azzal, hogy csökkentik a közutak leterheltségét, felszámolhatják a dugókat és új munkahelyeket teremtenek – nem csak az új pilóták, hanem a leszálló állomásaik üzemeltetésében résztvevő személyzet megjelenésével is, egy eddig nem létezett szegmensben. A légitaxik öles lépéssel kerültek közelebb ahhoz, hogy az amerikai nagyvárosok részévé váljanak. Azzal, hogy a további engedélyeztetési folyamatok is rendben haladnak, a közeljövőben megkezdődhet az eVTOL járművek kereskedelmi használata – remélhetőleg globálisan.

Címlapkép: Archer Aviation

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS