Egy új szabályozásnak köszönhetően közelebb került a világ a légitaxi szolgáltatás elterjedéséhez, mint eddig bármikor. A piaci szereplők kis túlzással csak erre a rajtjelre vártak, hogy komolyan belevághassanak gyártásba és értékesítésbe.
Az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) új szabályozása történelmi mérföldkő az elektromos légitaxi és a „powered lift” kategóriába tartozó, újfajta repülő eszközök számára, amelyek helikopterhez hasonló módon, függőlegesen képesek felszállni, de a megfelelő magasságban már repülőgépként működnek. Ez újfajta megközelítése a légiforgalmi eszközöknek, ezért nehezen is talált utat, mind a fogadóközönség, mind pedig a szabályozó hatóságok felé. De most, az FAA döntése nyomán úgy néz ki, végre megvan a csapásirány és kézzel fogható közelségbe kerül a légitaxi szolgáltatás.
Persze, mi itt, Európában okkal mondhatnánk, hogy az FAA új szabályozása, ami végre kijelöli az oktatók és pilóták képzési követelményeit, az üzemelési feltételeket és a minimális biztonsági magasságokat is, csak az USÁ-ban alapozza meg az Advanced Air Mobility program jövőbeli széleskörű bevezetését, tehát nálunk „nincs semmi látnivaló”. De ez nem ilyen egyszerű, hiszen, mint oly’ sok más technológia kapcsán, az amerikai haladás egyfajta laboratóriuma annak, hogy az innovációk működőképesek-e, és ha a tengerentúlon bevállnak, hamar elterjednek az öreg kontinensen, majd Ázsiában. És ennek voltak bőven előjelei az FAA úttörő döntése előtt is.
Mike Whitaker, az FAA vezetője szerint az új szabályozás jelentős előrelépés a légitaxik biztonságos integrációja felé az amerikai légtérben. Évtizedek óta első új légi járműkategóriaként a „powered lift” új korszakot nyit a városi légi mobilitás számára.
A szabályozás a pilóták és oktatók új típusú kiképzését teszi szükségessé, hiszen a jelenlegi előírások nem fedték le ezt az innovatív kategóriát. Az FAA új Különleges Szövetségi Légügyi Szabályozásában lefektetett rendelkezések egy átfogó keretrendszert biztosítanak az első generációs „powered lift” pilóták képzésére, amelybe egy sor teljesítményalapú követelmény is beépül. Ez lehetővé teszi, hogy a pilóták egyetlen irányító eszközzel sajátítsák el a repülés vezérlését.
Adam Goldstein, az Archer Aviation alapító-vezérigazgatója elismeréssel nyilatkozott az FAA munkájáról: „ez a szabályozás hatalmas előrelépést jelent nemcsak a mi vállalatunk, hanem az egész eVTOL ipar számára”. JoeBen Bevirt, a Joby Aviation alapítója szintén méltatta az FAA gyors munkáját a célkitűzések elősegítéséért. Szerinte „az új előírások egyértelműen megerősítik az Egyesült Államok vezető szerepét a tiszta légi közlekedés fejlesztésében”.
A két legnagyobb amerikai légitaxi cég optimista hozzáállása (és részvényárfolyam-emelkedése) azt mutatja, hogy ezek az újtípusú légijárművek most már elválaszthatatlanul összeforrnak a nagyvárosi közlekedés és ingázás jövőjével. Számtalan fenntarthatósági előnyük mellett óriási változást hozhatnak, már azzal, hogy csökkentik a közutak leterheltségét, felszámolhatják a dugókat és új munkahelyeket teremtenek – nem csak az új pilóták, hanem a leszálló állomásaik üzemeltetésében résztvevő személyzet megjelenésével is, egy eddig nem létezett szegmensben. A légitaxik öles lépéssel kerültek közelebb ahhoz, hogy az amerikai nagyvárosok részévé váljanak. Azzal, hogy a további engedélyeztetési folyamatok is rendben haladnak, a közeljövőben megkezdődhet az eVTOL járművek kereskedelmi használata – remélhetőleg globálisan.
Címlapkép: Archer Aviation
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.