A légitaxi többé nem álom: az egyik legfontosabb engedély is megszületett

A légitaxi többé nem álom: az egyik legfontosabb engedély is megszületett
Gábor János  |  2024. 10. 29., 12:29

Egy új szabályozásnak köszönhetően közelebb került a világ a légitaxi szolgáltatás elterjedéséhez, mint eddig bármikor. A piaci szereplők kis túlzással csak erre a rajtjelre vártak, hogy komolyan belevághassanak gyártásba és értékesítésbe.

Az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) új szabályozása történelmi mérföldkő az elektromos légitaxi és a „powered lift” kategóriába tartozó, újfajta repülő eszközök számára, amelyek helikopterhez hasonló módon, függőlegesen képesek felszállni, de a megfelelő magasságban már repülőgépként működnek. Ez újfajta megközelítése a légiforgalmi eszközöknek, ezért nehezen is talált utat, mind a fogadóközönség, mind pedig a szabályozó hatóságok felé. De most, az FAA döntése nyomán úgy néz ki, végre megvan a csapásirány és kézzel fogható közelségbe kerül a légitaxi szolgáltatás.

Persze, mi itt, Európában okkal mondhatnánk, hogy az FAA új szabályozása, ami végre kijelöli az oktatók és pilóták képzési követelményeit, az üzemelési feltételeket és a minimális biztonsági magasságokat is, csak az USÁ-ban alapozza meg az Advanced Air Mobility program jövőbeli széleskörű bevezetését, tehát nálunk „nincs semmi látnivaló”. De ez nem ilyen egyszerű, hiszen, mint oly’ sok más technológia kapcsán, az amerikai haladás egyfajta laboratóriuma annak, hogy az innovációk működőképesek-e, és ha a tengerentúlon bevállnak, hamar elterjednek az öreg kontinensen, majd Ázsiában. És ennek voltak bőven előjelei az FAA úttörő döntése előtt is.

Mike Whitaker, az FAA vezetője szerint az új szabályozás jelentős előrelépés a légitaxik biztonságos integrációja felé az amerikai légtérben. Évtizedek óta első új légi járműkategóriaként a „powered lift” új korszakot nyit a városi légi mobilitás számára.

A szabályozás a pilóták és oktatók új típusú kiképzését teszi szükségessé, hiszen a jelenlegi előírások nem fedték le ezt az innovatív kategóriát. Az FAA új Különleges Szövetségi Légügyi Szabályozásában lefektetett rendelkezések egy átfogó keretrendszert biztosítanak az első generációs „powered lift” pilóták képzésére, amelybe egy sor teljesítményalapú követelmény is beépül. Ez lehetővé teszi, hogy a pilóták egyetlen irányító eszközzel sajátítsák el a repülés vezérlését.

Adam Goldstein, az Archer Aviation alapító-vezérigazgatója elismeréssel nyilatkozott az FAA munkájáról: „ez a szabályozás hatalmas előrelépést jelent nemcsak a mi vállalatunk, hanem az egész eVTOL ipar számára”. JoeBen Bevirt, a Joby Aviation alapítója szintén méltatta az FAA gyors munkáját a célkitűzések elősegítéséért. Szerinte „az új előírások egyértelműen megerősítik az Egyesült Államok vezető szerepét a tiszta légi közlekedés fejlesztésében”.

A két legnagyobb amerikai légitaxi cég optimista hozzáállása (és részvényárfolyam-emelkedése) azt mutatja, hogy ezek az újtípusú légijárművek most már elválaszthatatlanul összeforrnak a nagyvárosi közlekedés és ingázás jövőjével. Számtalan fenntarthatósági előnyük mellett óriási változást hozhatnak, már azzal, hogy csökkentik a közutak leterheltségét, felszámolhatják a dugókat és új munkahelyeket teremtenek – nem csak az új pilóták, hanem a leszálló állomásaik üzemeltetésében résztvevő személyzet megjelenésével is, egy eddig nem létezett szegmensben. A légitaxik öles lépéssel kerültek közelebb ahhoz, hogy az amerikai nagyvárosok részévé váljanak. Azzal, hogy a további engedélyeztetési folyamatok is rendben haladnak, a közeljövőben megkezdődhet az eVTOL járművek kereskedelmi használata – remélhetőleg globálisan.

Címlapkép: Archer Aviation

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS