Több mint 1400 italcsomagolás-visszaváltó automata üzemel majd az élelmiszerkereskedelmi üzletekben

2023. 12. 29., 01:35

2024. január 1-jétől indul az üdítő- és szeszesitalok csomagolásának – műanyag, fém, üveg palackok – kötelező visszaváltása egyes üzletekben; az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) élelmiszer-kereskedelmi tagvállalkozásai több mint 1100 üzletben üzemeltetnek majd mintegy 1400 automatát.

A visszaváltási rendszer lényege, hogy a gyártó üzemekben újra nem tölthető, ezért csak egyszer használatos italos palackok értékesítésekor, ha a gyártó ezt már fel is tüntette a csomagoláson, a kereskedők kötelesek lesznek 50 forint visszaváltási díjat felszámolni a vásárlóknak az értékesítéskor.

Az OKSZ közleménye szerint az értékesítőhelyeknek az italokat kínáló polcokon, feliratokon, szórólapokon, reklámokban is kötelező lesz feltüntetni a fogyasztói ár mellett az 50 forint visszaváltási díj összegét is, de a nyugtán is szerepelnie kell ennek.

A visszaváltás a 400 négyzetméternél nagyobb élelmiszerüzletekben lesz kötelező, minden más italt értékesítő árusítóhelyen már nem, de önként bármelyik üzlet csatlakozhat a rendszerhez. Ezekben az üzletekben a visszaváltást egy automata berendezés végzi, amely ellenőrzi, hogy a bedobott palack visszaváltható-e, megfelelő-e a címkézése, nem sérült-e a palack.

A vásárló az üzletbe visszavitt üres italcsomagolást a visszaváltó automatába dobhatja bele. Ezek az automaták az italcsomagolás ellenőrzését követően azonnal adnak a vásárlónak egy levásárolható vásárlási utalványt, amelynek értéke a visszaváltási díjjal azonos: 50 forint csomagolásonként. A vásárlóknak a visszaváltási utalványra vigyázniuk kell, mivel ha az elvész vagy megrongálódik, akkor az üzlet nem tudja vásárláskor beszámítani.

A nem visszaváltható palackokat tilos az automatákba dobni, azok meghibásodást, károkat is okozhatnak. Nem lehet majd visszaváltani a 0,1 liternél kisebb és a 3 liternél nagyobb palackokat sem. Továbbá az újratölthető palackokat sem szabad az automatákba beledobni, ezeket a megszokott módon kell az üzletekbe visszajuttatni és átadni.

2024. januárjától június 30-ig lesz egy átmeneti időszak. Ez arra szolgál, hogy a gyártók megfelelő módon le tudják zárni a már korábban megkezdett átállást az új rendszerre, hiszen a visszaváltás lehetőségét minden egyes italcsomagoláson fel kell tüntetni, ami nem hajtható végre egyik pillanatról a másikra.

Az átmeneti időszakban a gyártók még átadhatnak a kereskedőknek nem visszaváltható csomagolású italféleségeket is, 2024 júliusától viszont már csak a visszaváltás lehetőségét feltüntető címkézéssel szállíthatnak árut. (MTI)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS