Saját „hírügynökség” segíti az áramkereskedők munkáját

Saját „hírügynökség” segíti az áramkereskedők munkáját
2022. 08. 08., 09:19

Mindenki számára természetes, hogy van áram: eszközeink, irodánk, gyáraink, kórházaink működnek, nem kis részben az energiának köszönhetően. Azt azonban már kevesebben tudják, hogy az árammal éppen úgy kereskednek, mint sok más termékkel. A villamos energia kereskedelme pedig óriási információs bázist igényel, piaci információk, politikai nyilatkozatok, illetve még az időjárás ismeretét is – erről beszélgettünk az MVM Partner Zrt., az MVM Csoport villamosenergia-nagykereskedőjének szakértőivel.

A villamosenergia-kereskedők a lehető legszélesebb körű információhalmazt feldolgozva hozzák meg döntéseiket. A villamosenergia-piacon és így az áram árfolyamában sok egyéb piac hatása is megjelenik, ezekre a rész- és mögöttes piacokra is oda kell figyelnie a szektor szereplőinek. Utóbbi körbe tartozik többek közt a szén, a földgáz, vagy éppen az emissziós kvóták piaca.

Az MVM Partnernél egy külön piacelemző csapat feladata, hogy minden apró részletre, hírre, piaci történésre odafigyeljen, ezek alapján pedig elemzéseket és előrejelzéseket adjon a kereskedők, azaz a traderek, illetve a vállalatvezetés számára is. A piacelemzők követik a piaci híreket, folyamatokat, válaszokat keresnek a különböző piacokon megfigyelhető változásokra, illetve elemzik, hogy ezek miként hathatnak a magyarországi piacra, árakra. Az információkból rövid, tömör magyarázatokat adnak a folyamatokra, gyűjtik a hosszú távú adatokat, mindezt a kereskedő kollégák igényeinek megfelelően.

A piacelemzők a legtöbb információt közvetve dolgozzák fel, olyan nemzetközi hírügynökségek alapján, mint a Reuters vagy a Bloomberg, de számos egyéb pénzügyi-gazdasági hírforrást, villamosenergia-piaci hírszolgáltatót, meteorológiai szolgáltatót is igénybe vesznek, illetve időnként a közösségi médiát is használják, hiszen manapság sok esetben egy politikusi Twitter-poszt is képes hatni a piacokra.

A kereskedők munkáját segíti az a hatalmas és régóta épített adatbázis is, amely különböző árinformációkat, volumeneket gyűjt folyamatosan a nap 24 órájában. Ezt az óriási adattömeget saját fejlesztésű szoftverek dolgozzák fel, amely lehetőséget ad a szükséges információk grafikai megjelenítésére is.

A piacelemzők így lényegében egy saját hírügynökségként funkcionálnak a villamosenergia-nagykereskedő szervezetén belül. Összefoglalókat, elemzéseket készítenek, napi 6-8 különböző típusút. Csak néhány példa, hogy mivel foglalkoznak a piacelemző kollégák: hogyan alakult egy adott időszakban a megújuló energia termelése, illetve mi várható a következő időszakban; hogyan változott a villamos energia áramlása az egyes európai országok között; a várható időjárás függvényében hogyan változhat a villamos energia fogyasztása, illetve ez milyen módon befolyásolhatja a piacokat; hogyan alakult az áram termelésének összetétele, azaz milyen erőművek termelték meg a szükséges energiát az árfolyammozgások függvényében. Amennyiben valamilyen hirtelen esemény történik, akkor elsősorban a piaci reakciókat figyelik annak érdekében, hogy megtudják, mi várható a történéseket követően, illetve, hogy milyen folyamatok állnak a háttérben. (X)

 

 

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 18., 09:20
A banki hitelek jóváhagyása és folyósítása kritikus szerepet játszik egy vállalkozás életében, különösen akkor, amikor a gyorsaság kulcsfontosságú a piaci lehetőségek kihasználásában. Az MBH Bank legújabb vállalati hitelbírálati folyamata, az MBH Rapid jelentős változást hoz a finanszírozási piacon: lehetővé teszi a hitelösszegek akár öt munkanapon belüli folyósítását, ami értékes előnyt biztosíthat a vállalkozások számára.
2024. 12. 19., 11:45
A 8+1 pontos Demján Sándor Program keretében a korábbi 5 százalék helyett évi 3,5 százalékra csökkent a Széchenyi Kártya Program beruházási hiteleinek kamatát. Az intézkedés „felkorbácsolta a beruházási hitelek iránti keresletet” a hazai kkv-k körében – tájékoztatott a Nemzetgazdasági Minisztérium.
2024. 12. 18., 16:30
Bár ma még nem tudni, hogy milyen forgatókönyv szerint fagy be vagy zárul le a Magyarország szomszédságában zajló háború, a közelmúlt fegyveres konfliktusaiból kiindulva a Szuverenitásvédelmi Kutatóintézet összegyűjtötte azokat a szuverenitási kockázatokat, amelyek a Kárpát-medencére veszélyt jelenthetnek.
2024. 12. 18., 16:30
A tizenhárom éve tartó szíriai polgárháború november 27-től újra a világsajtó központi témája lett, amikor a Jaysh al-Izzah lázadócsoport támadást indított a Bassár el-Aszad vezette szír hadsereg ellen, december 7-én a nemzetközi sajtó pedig már arról adott hírt, hogy Aszad elnök valószínűleg elmenekült az országból.
2024-12-20 18:05:00
A K&H fenntarthatósági index legfrissebb adatai szerint a magyar vállalatok körében két kiemelt terület rajzolódik ki a fenntarthatósági törekvésekben: az energiafelhasználás csökkentése és a munkavállalók környezetbarát munkába járásának támogatása.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS