Nem mindegy, milyen devizában fizetünk, ha a lengyelektől vásárolunk

2022. 06. 22., 19:07

A magyar vállalatok számára Lengyelország a harmadik legnépszerűbb import gazdasági partner Európában. Azonban a többségük több tízezer euró veszteséget is elérhet, amiért euróban és nem zlotyiban fizet a termékekért – derült ki az iBanFirst magyar-lengyel utalásokat vizsgáló elemzéséből.

Népszerű import partnerünk Lengyelország, 2021-ben a teljes magyar import tevékenység 6 százalékát adta, ahonnan gépek, közlekedési eszközök, elektronikus berendezések, bútorok, textíliák és még több tízezer egyéb termék kerül a magyar felhasználókhoz.

A magyar vállalkozók 40 százaléka nagykereskedőktől vásárol, de népszerű a textil, a vegyiáruk és az étel-ital behozatal is.

Az olyan európai partnerek esetében, mint Németország és Ausztria, magától értetődő, hogy euróban fizetnek a magyar cégek. Ezen szokásukat a lengyelekkel folytatott kereskedelem során is tartják, pedig a veszteség egyértelmű. Egy év alatt 14,15 százalékot erősödött az euró a forinthoz képest, míg a lengyel zlotyi 10,89 százalékkal lett erősebb. Így aki zlotyiban vásárolt a lengyelektől 3,26 százalékkal fizetett kevesebbet az árfolyam miatt. De az ő számuk igen csekély.

„Megvizsgáltuk 2022 első félévét és a harmadik legnépszerűbb utalási célpont a magyar partnereink körében Lengyelország volt, a 12,9 százalékuk indított fizetést lengyel vállalatok felé. Viszont meglepődve tapasztaltuk, hogy csupán a 6 százalékuk tette ezt zlotyiban, míg a 92,3 százalék euróban fizetett” – mondta Henrik Gergely, az iBanFirst magyarországi értékesítési vezetője.

Rossz beidegződés, hogy euróban szerződnek a magyar vállalatok, ugyanis a többségnek forintban van a tőkéje, így nekik nincs különösebb jelentősége, hogy euróban vagy zlotyban fizetnek az átváltás után.

„Ennek az lehet az oka, hogy a magyar bankok jellemzően dupla konverziót hajtanak végre, tehát először euróra majd zlotyra váltják a forintot. Így az ügyfelet több költség terheli. Mi direkt váltjuk a devizákat, így valóban 2-3 százalékkal kevesebbért tudnak hozzájutni a termékekhez, mintha euróban vásároltak volna” – tette hozzá Henrik Gergely.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS