Nem mindegy, milyen devizában fizetünk, ha a lengyelektől vásárolunk

2022. 06. 22., 19:07

A magyar vállalatok számára Lengyelország a harmadik legnépszerűbb import gazdasági partner Európában. Azonban a többségük több tízezer euró veszteséget is elérhet, amiért euróban és nem zlotyiban fizet a termékekért – derült ki az iBanFirst magyar-lengyel utalásokat vizsgáló elemzéséből.

Népszerű import partnerünk Lengyelország, 2021-ben a teljes magyar import tevékenység 6 százalékát adta, ahonnan gépek, közlekedési eszközök, elektronikus berendezések, bútorok, textíliák és még több tízezer egyéb termék kerül a magyar felhasználókhoz.

A magyar vállalkozók 40 százaléka nagykereskedőktől vásárol, de népszerű a textil, a vegyiáruk és az étel-ital behozatal is.

Az olyan európai partnerek esetében, mint Németország és Ausztria, magától értetődő, hogy euróban fizetnek a magyar cégek. Ezen szokásukat a lengyelekkel folytatott kereskedelem során is tartják, pedig a veszteség egyértelmű. Egy év alatt 14,15 százalékot erősödött az euró a forinthoz képest, míg a lengyel zlotyi 10,89 százalékkal lett erősebb. Így aki zlotyiban vásárolt a lengyelektől 3,26 százalékkal fizetett kevesebbet az árfolyam miatt. De az ő számuk igen csekély.

„Megvizsgáltuk 2022 első félévét és a harmadik legnépszerűbb utalási célpont a magyar partnereink körében Lengyelország volt, a 12,9 százalékuk indított fizetést lengyel vállalatok felé. Viszont meglepődve tapasztaltuk, hogy csupán a 6 százalékuk tette ezt zlotyiban, míg a 92,3 százalék euróban fizetett” – mondta Henrik Gergely, az iBanFirst magyarországi értékesítési vezetője.

Rossz beidegződés, hogy euróban szerződnek a magyar vállalatok, ugyanis a többségnek forintban van a tőkéje, így nekik nincs különösebb jelentősége, hogy euróban vagy zlotyban fizetnek az átváltás után.

„Ennek az lehet az oka, hogy a magyar bankok jellemzően dupla konverziót hajtanak végre, tehát először euróra majd zlotyra váltják a forintot. Így az ügyfelet több költség terheli. Mi direkt váltjuk a devizákat, így valóban 2-3 százalékkal kevesebbért tudnak hozzájutni a termékekhez, mintha euróban vásároltak volna” – tette hozzá Henrik Gergely.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS