Ugyan a magas inflációs környezetben nő a fogyasztói tudatosság, továbbra is meghatározóak az impulzusok a kelet-közép európai fogyasztók vásárlási szokásaiban – derült ki a Publicis Groupe felméréséből, amely 5 ország 110 ezer fogyasztójának bevonásával készült.
Vásárlás előtt sokan tájékozódnak, inspirációt gyűjtenek a neten, de a felmérésben résztvevők többsége így is többet költ személyes tárgyakra és elektronikai cikkekre az eredetileg tervezettnél online vásárlása során – mutatta ki a GWI globális fogyasztói magatartáskutatóval együttműködésben végzett, Lengyelországra, Romániára, Bulgáriára, Csehországra és Százalékországra kiterjedő kutatása.
A kutatás megvizsgálta, mire is fordítjuk az online térben eltöltött időt. A TOP 10-es ranglista első helyezettje az információszerzés (76 százalék), második helyen a barátokkal, családdal való kapcsolattartás (71 százalék). Csupán nyolcadik a sorban az inspirációgyűjtés, és egészen meglepő, hogy csak a kilencedik a megvásárolni kívánt termékek megtalálása.
A fogyasztók az adott termék megtalálásánál is fontosabbnak tartják a vásárlásra való ráhangolódást. Mindez a bolgárokra (53 százalék vs. 48 százalék) és a csehekre (59 százalék vs. 41 százalék) a legjellemzőbb, míg a lengyeleknél (54 százalék vs. 58 százalék), a románoknál (55 százalék vs. 57 százalék) kicsit erősebb az információszerzésre való igény.
Arra is kitért a felmérés, hogy milyen csatornákon keresgélünk leginkább online. A megkérdezettek 56 százaléka tájékozódik keresőmotorokat használva, 44 százalék figyeli a vásárlói értékeléseket és 40 százalék az árösszehasonlító és közösségi média oldalakat néz.
Az árösszehasonlító oldalak figyelése a TOP 3 szempont között van régiós szinten. A kutatásban résztvevő országokat megnézve leginkább a magyarok és a lengyelek nézik össze az árakat online. Generációs összehasonlításban az idősebbek, a baby boomer és az X generáció viszik a prímet.
Az eredetileg tervezettnél végül többet költünk
A kutatás szerint végül többen vásárolnak, mint amennyien eredetileg tervezték. Az elektronikai eszközöknél a legnagyobb az eltérés, 57 százalék invesztált, pedig csak 51 százalék tervezte eredetileg. Ezt követik a személyes tárgyak és használati cikkek, ahol az arány 54 százalék – 47 százalék, a vásárlás javára.
Országokra bontva a legimpulzívabb vásárlók a románok és a lengyelek. Ők azonnal akarják, amit kinéztek, a többiekhez képest náluk prioritást élvez a másnapi szállítási szolgáltatás. A magyaroknál és a cseheknél az ingyenes szállítás és a kuponok megléte sokkal fontosabb szempont.
„Az árkedvezmények impulzusvásárlásra ösztönözhetnek. Az online akciók hatására gyakran vásárolunk, még akkor is, ha eredetileg nem szándékoztunk költeni. Mindez egy megélhetési krízis lecsengése közben történik, amikor különösen óvatosnak kellene lennünk és ellenállnunk a csábításoknak” – emelte ki Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary média üzletágának vezetője.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.