Európában is kiemelkedő volt a hazai e-kereskedelem bővülése 2021-ben

Európában is kiemelkedő volt a hazai e-kereskedelem bővülése 2021-ben
2022. 05. 24., 12:26

Magyarország e-kereskedelmi piacának forgalma bővült a legnagyobb mértékben Észtország után Európában. A növekedés mintegy 29 százalékot tett ki és ezzel a hazai piac meghaladta a 1200 milliárd forintos szintet – derült ki a Future Trade Budapest konferencián.

A magyar e-kereskedelem fejlődése kiemelkedő Európában

Jesse Weltevreden amszterdami e-commerce kutató európai kitekintéséből kiderült, hogy hazánkban igen dinamikusan fejlődik a digitális kereskedelem. Jelenleg az online vásárlók penetrációja 74 százalék körül van, ezzel az öreg kontinens középmezőnyébe tartozunk, olyan piacokat megelőzve, mint Lengyelország, Horvátország, Spanyolország, Görögország vagy éppen a szomszédos Ausztria.

Lakosságarányosan Hollandiában, Dániában, Norvégiában és Svédországban vásárolnak a legtöbben online. A szakértő felhívta a figyelmet, hogy a pandémia alatt tapasztalható jelentős e-kereskedelmi forgalombővülés nem állt meg 2021-ben sem, amikor 520 milliárd euróra nőtt a piac 450 milliárd euróról, 2022-re pedig további 52 milliárd eurós bővülést várnak. A tavalyi évben tovább folytatódott a könyv, digitális játékok, film és szórakozás szektor növekedése, szintén jelentős sikereket ért el az otthonnal és kerttel kapcsolatos termékek piaca, ugyanakkor az nagy meglepetés, hogy a korábban kevésbé jelentős ruházat és cipőkereskedelem felzárkózott az éllovasok mellé.

A globális e-kereskedelem forgalmának 67 százaléka ma a top 100 nemzetközi e-piactereken zajlik, olyan oldalakon, mint például az Aliexpress, a Wish vagy az eBay és az Amazon.

A hazai e-kereskedelem részesedése az export piacból 4 százalékos

A magyar online piaci szereplők nem igen lépik át az országhatárokat, holott a bővülés egyik záloga a nemzetközi kereskedelemben rejlik - hívta fel a figyelmet az esemény fő támogatója, a DHL Express Magyarország részéről Mészáros Ádám ügyvezető igazgató. Magyarország általánosságban exportorientált országnak tekinthető Európában, hiszen exporttevékenysége 79,5 százalékos jóval meghaladva az uniós átlagnak számító 47 százalékos arányt, ezzel a kontinens élmezőnyébe tartozik Szlovákia, Belgium, Hollandia és Szlovénia társaságában.

A külföldre irányuló kereskedelmet ugyanakkor a gyártószektorok uralják hazánkban, melyek közül kiemelkedik a gépjármű-piac. A kiskereskedelmi szereplők körében elhanyagolható a külföldi értékesítés aránya, Madar Norbert, a GKI Digital szakértője szerint árulkodó szám az, hogy a hazánkban működő több, mint 3000 e-kereskedelemi cég közül csupán 284-nek volt legalább 9 százalékos külföldről származó bevétele és csupán 109 vállalkozás könyvelhetett el 10 millió forintnál több forgalmat a határon túlról. Ezzel az export alig 4 százalékát adják az e-kereskedők Magyarországon.

Több, mint 1200 milliárd forintot költöttek a magyarok az online térben

A Future Trade Budapest konferencián az előadók és a résztvevők is egyetértettek abban, hogy mind a hazai piacon, mind a nemzetközi porondon óriási lehetőségek várják az e-kereskedőket. Ma Magyarországon 37 ezer weboldalon lehet valamilyen terméket vagy szolgáltatást vásárolni, és körülbelül 15 ezer webshop működik.

Tavaly 1203 milliárd forint volt az e-piac bruttó forgalma, amely a teljes kereskedelmen belül (13 732 milliárd) 10,4 százalékos részesedést jelent. 2021-ban aktívan 3,7 millió magyar fogyasztó vásárolt online, mintegy 18,6 alkalommal, egész évre vetítve bruttó 324 ezer forint értékben.

Az online vásárlások darabszáma 20 százalékkal nőtt a kiugró 2020-as évhez képest – tudhatták meg a résztvevők Madar Norbert előadásából. Hazánkban a legnagyobb forgalmat bonyolító webáruházak az Emag, az Alza.hu és a Media Markt voltak, a magyar tulajdonú vállalkozások közül az Euronics a legsikeresebb online kereskedő, amely a hetedik helyen áll a forgalmi rangsorban.

A magyar gyökerekkel rendelkező szereplők e-commerce toplistáján az Euronicsot az Aqua, az iPON és a Libri-Bookline követi. A tavalyi év legfontosabb trendjei közé sorolható, a csomagautomata-boom, melynek keretében 380 darabról 1300 darabra nőtt a különböző csomagautomaták száma az országban. Szintén fontos változás, hogy jelentősen visszaszorult a készpénzes forgalom az e-kereskedelemben, mára csupán 26,4 százalékot tesz ki a futárnál vagy bolti átvételnél történő nem elektronikus fizetés a teljes forgalmon belül.

Azonban még mindig érezhető egy minimális bizalmatlanság az online fizetések kapcsán, ezt mutatja, hogy az utánvét még mindig igen népszerű a fogyasztók körében, az összes vásárlás 63%-át még mindig utólag fizetik ki.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 03. 22., 13:09
Vezetői stílusom szerves része a folyamatos és drasztikusan őszinte visszajelzés, de ezt nagyon szépen be tudom csomagolni – mondta az Üzletemnek Hortobágyi László, a Nova Human Resource Kft. új üzletágának igazgatója.
2023. 03. 14., 13:43
Tíz év alatt sikerült egy marginális szereplőnek számító magyar kisvállalatból Magyarország elsőszámú fejvadász cégét felépíteni – mondta az Üzletemnek dr. Molontay Patrik, a HumanField Vezető- és Specialistakiválasztó Kft. ügyvezető igazgatója és Executive-üzletágvezetője.
2023-03-23 18:14:26
Még mindig nincs bérmegállapodás a Magyar Postánál, ezért csütörtök reggel a Postás Szakszervezet és a Magyar Postások Érdekvédelmi Szövetsége szervezésében 19 megyéből 19 kézbesítő petíciót adott át a vezérigazgatónak és helyettesének, amiben érdemi tárgyalást és elfogadható béremelési ajánlatot sürgetnek.
2023-03-23 17:14:00
A NAV a nemzetközi futárszolgálatok forgalmában egyre többször talál bizonyos típusú, a dohányzás helyettesítésére szánt nikotintartalmú termékeket. Ezeket többen is interneten, külföldről rendelik meg. Az ilyen termék, a „snüssz” dohánygyártmánynak minősül, ezért magánszemélyként internetről rendelni illegális.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Miért és hogyan érdemes különbséget tenni vállalkozás és női vállalkozás között? Hogyan segítheti ez a szekció a VOSZ-on belül a hazai társas vállalkozások női vezetőit és dolgozóit? Mi az, amit egy női vállalkozás csípőből tud, de a cégeknek – még a nagyobbaknak is – még mindig tanulni kell? A szövetség legújabb szervezetét, a Női Vállalkozói Szekciót az elnök, Lakatosné Lukács Zsuzsanna mutatja be.
Mire számíthatnak a hazai vendéglátók és a szálláshely-szolgáltatók 2023-ban? Melyek az ágazat legfőbb problémái és kiugrási lehetőségei, mely régiók reménykedhetnek leginkább jó eredményekben? Hogyan támogatja a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége az ágazat szereplőit? A kérdésekre Duska Sándor, az Idegenforgalmi, Szálláshely-szolgáltatók és Vendéglátó-ipari szekció elnöke válaszol.
2022. 11. 29., 23:30
epizód: 2022 / 12   |   hossz: 24:09
Étvágygerjesztő sikertörténetet tálalunk fel a vendéglátóiparból. Az encsi Anyukám mondta titkát elsősorban nem az olaszos hangulatban, hanem a hazai alapanyagokban, a család- és vendégszeretetben kereshetjük. Dudás Szabolcs, az étterem egyik vezetője arról is beszél, hogy miként lett a főzés szeretetéből, átgondolt stratégiával, üzleti vállalkozás. A sztori 1995-ben egy olaszországi pizzakóstolós utazással kezdődött, és ma már a kiváló helyeknek járó Bib Gourmand-díjnál tart.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

Nekem nagyon tetszik, annyira, hogy kiálltam mellette főszerkesztőnkkel szemben is, aki szerint csak szokványos ipari képlettel van dolgunk.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS