Európában is kiemelkedő volt a hazai e-kereskedelem bővülése 2021-ben

Európában is kiemelkedő volt a hazai e-kereskedelem bővülése 2021-ben
2022. 05. 24., 12:26

Magyarország e-kereskedelmi piacának forgalma bővült a legnagyobb mértékben Észtország után Európában. A növekedés mintegy 29 százalékot tett ki és ezzel a hazai piac meghaladta a 1200 milliárd forintos szintet – derült ki a Future Trade Budapest konferencián.

A magyar e-kereskedelem fejlődése kiemelkedő Európában

Jesse Weltevreden amszterdami e-commerce kutató európai kitekintéséből kiderült, hogy hazánkban igen dinamikusan fejlődik a digitális kereskedelem. Jelenleg az online vásárlók penetrációja 74 százalék körül van, ezzel az öreg kontinens középmezőnyébe tartozunk, olyan piacokat megelőzve, mint Lengyelország, Horvátország, Spanyolország, Görögország vagy éppen a szomszédos Ausztria.

Lakosságarányosan Hollandiában, Dániában, Norvégiában és Svédországban vásárolnak a legtöbben online. A szakértő felhívta a figyelmet, hogy a pandémia alatt tapasztalható jelentős e-kereskedelmi forgalombővülés nem állt meg 2021-ben sem, amikor 520 milliárd euróra nőtt a piac 450 milliárd euróról, 2022-re pedig további 52 milliárd eurós bővülést várnak. A tavalyi évben tovább folytatódott a könyv, digitális játékok, film és szórakozás szektor növekedése, szintén jelentős sikereket ért el az otthonnal és kerttel kapcsolatos termékek piaca, ugyanakkor az nagy meglepetés, hogy a korábban kevésbé jelentős ruházat és cipőkereskedelem felzárkózott az éllovasok mellé.

A globális e-kereskedelem forgalmának 67 százaléka ma a top 100 nemzetközi e-piactereken zajlik, olyan oldalakon, mint például az Aliexpress, a Wish vagy az eBay és az Amazon.

A hazai e-kereskedelem részesedése az export piacból 4 százalékos

A magyar online piaci szereplők nem igen lépik át az országhatárokat, holott a bővülés egyik záloga a nemzetközi kereskedelemben rejlik - hívta fel a figyelmet az esemény fő támogatója, a DHL Express Magyarország részéről Mészáros Ádám ügyvezető igazgató. Magyarország általánosságban exportorientált országnak tekinthető Európában, hiszen exporttevékenysége 79,5 százalékos jóval meghaladva az uniós átlagnak számító 47 százalékos arányt, ezzel a kontinens élmezőnyébe tartozik Szlovákia, Belgium, Hollandia és Szlovénia társaságában.

A külföldre irányuló kereskedelmet ugyanakkor a gyártószektorok uralják hazánkban, melyek közül kiemelkedik a gépjármű-piac. A kiskereskedelmi szereplők körében elhanyagolható a külföldi értékesítés aránya, Madar Norbert, a GKI Digital szakértője szerint árulkodó szám az, hogy a hazánkban működő több, mint 3000 e-kereskedelemi cég közül csupán 284-nek volt legalább 9 százalékos külföldről származó bevétele és csupán 109 vállalkozás könyvelhetett el 10 millió forintnál több forgalmat a határon túlról. Ezzel az export alig 4 százalékát adják az e-kereskedők Magyarországon.

Több, mint 1200 milliárd forintot költöttek a magyarok az online térben

A Future Trade Budapest konferencián az előadók és a résztvevők is egyetértettek abban, hogy mind a hazai piacon, mind a nemzetközi porondon óriási lehetőségek várják az e-kereskedőket. Ma Magyarországon 37 ezer weboldalon lehet valamilyen terméket vagy szolgáltatást vásárolni, és körülbelül 15 ezer webshop működik.

Tavaly 1203 milliárd forint volt az e-piac bruttó forgalma, amely a teljes kereskedelmen belül (13 732 milliárd) 10,4 százalékos részesedést jelent. 2021-ban aktívan 3,7 millió magyar fogyasztó vásárolt online, mintegy 18,6 alkalommal, egész évre vetítve bruttó 324 ezer forint értékben.

Az online vásárlások darabszáma 20 százalékkal nőtt a kiugró 2020-as évhez képest – tudhatták meg a résztvevők Madar Norbert előadásából. Hazánkban a legnagyobb forgalmat bonyolító webáruházak az Emag, az Alza.hu és a Media Markt voltak, a magyar tulajdonú vállalkozások közül az Euronics a legsikeresebb online kereskedő, amely a hetedik helyen áll a forgalmi rangsorban.

A magyar gyökerekkel rendelkező szereplők e-commerce toplistáján az Euronicsot az Aqua, az iPON és a Libri-Bookline követi. A tavalyi év legfontosabb trendjei közé sorolható, a csomagautomata-boom, melynek keretében 380 darabról 1300 darabra nőtt a különböző csomagautomaták száma az országban. Szintén fontos változás, hogy jelentősen visszaszorult a készpénzes forgalom az e-kereskedelemben, mára csupán 26,4 százalékot tesz ki a futárnál vagy bolti átvételnél történő nem elektronikus fizetés a teljes forgalmon belül.

Azonban még mindig érezhető egy minimális bizalmatlanság az online fizetések kapcsán, ezt mutatja, hogy az utánvét még mindig igen népszerű a fogyasztók körében, az összes vásárlás 63%-át még mindig utólag fizetik ki.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2022-06-27 11:27:00
Az MNB 70 millió forint piacfelügyeleti bírságot szabott ki a Bankmentor Kft.-vel szemben és azonnali hatállyal megtiltotta az engedély nélküli pénzügyi közvetítői tevékenység folytatását számára. A társaság huzamosabb időn át, több ezer lakossági ügyféllel szerződve végzett jegybanki engedély nélkül pénzügyi alkuszi és jelzáloghitel közvetítői tevékenységet.
2022-06-26 10:35:00
Nem vesztik hatályukat 2022. július 1-jével Áfa tv. azon rendelkezései, amelyek jelenleg fordított adózást írnak elő a jogszabályban meghatározott mezőgazdasági és acélipari termékkör értékesítése, valamint az üvegházhatású gáz kibocsátására jogosító forgalomképes vagyoni értékű jog átruházása esetén – hívta fel a figyelmet az adóhivatal.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2022. 06. 26., 09:15
epizód: 2022 / 7   |   hossz: 21:02
Milyen volt a Hannoveri Technológiai Kiállítás és Vásár a Covid után, de háborús időben? Hol tart az ipar 4.0 napjainkban, melyek a digitalizáció legfontosabb új irányai? Mit jelent a virtuális üzembe helyezés? Hogyan hat az automatizálás a munkaerőpiacra? Hogyan szimulálható a Marsra szállás? Mit jelent Európa egyik legnagyobb ipavállalatának, hogy kivonul az orosz piacról, ahol 1851 óta jelen volt? A kérdésekre Jeránek Tamás, a Siemens Magyarország Zrt. elnök-vezérigazgatója válaszol.
2022. 06. 13., 06:35
epizód: 2022 / 6   |   hossz: 19:01
A kamerás megfigyelés csak „célhoz kötött” lehet, de a célok meghatározásakor is körültekintően kell eljárni – hívja fel a figyelmet dr. Szabó Gergely ügyvéd. A Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda irodavezető partnerét a munkavállalók megfigyelésére, a kamerák elhelyezésére vonatkozó szabályokról, az élőképekre vonatkozó speciális előírásokról és a technika fejlődés nyújtotta lehetőségek jogi korlátairól kérdeztük.
2022. 05. 30., 12:00
epizód: 2022 / 5   |   hossz: 21:41
Mi vár a vendéglátóiparra a Covid-járvány végén és az ukrajnai háború közben? Miként lesznek a konkurensekből partnerek? Miért a 3. év a legkritikusabb az ágazatban? Hogyan lehet visszacsábítani a pályaelhagyókat? Hány főnök tud kiszabadulni a napi rutinból a hetenkénti feladatmegbeszélésre a csapattal? Bánhalmi Kata, a több ezer tagot számláló Piqniq Budapest szakmai szervezet társalapítója válaszol a kérdésekre.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS