Július 1-jétől egyszerűsödnek az e-kereskedelemmel kapcsolatos áfaszabályok az EU-ban. Szakértők szerint a könnyítés az e-kereskedelem további élénkülését és a hazai export bővülését eredményezheti.
„A változás tetemes adminisztrációs tehertől szabadítja meg az e-kereskedőket. Ezidáig egy külföldre is értékesítő e-kereskedőnek jóformán annyiféleképpen kellett az áfát megfizetnie, ahány országba szállított. Meghatározott forgalom felett minden országban külön adószámot kellett kérni és helyi könyvelőirodával elkészíttetni az adóbevallást. Ez egyszerűsödik le július 1-től számottevően azáltal, hogy az e-kereskedőknek csak saját hazájukban kell bevallást benyújtaniuk, az áfát a NAV forgalomarányosan elosztja az érintett országok között” – mutatta be a változás lényegét Szabó László, a Growww Digital online-növekedési szakértője.
A szakértő a magyar e-kereskedelmi export élénkülésére számít. Véleménye szerint az adminisztrációs könnyítés ösztönzi az új szereplők piacra lépését. Sokakat tartott vissza külföldi terjeszkedéstől a lokális adminisztráció nehézkessége és bonyolultsága, ez volt az egyik legnagyobb bürokratikus akadálya a külpiacra lépésnek.
Az egyszerűbb adminisztráció azoknak az offline cégeknek is lehetőséget kínál, akik eddig halogatták az e-kereskedelmi piacra lépést. Számukra kézenfekvő nemcsak a magyar piacra, hanem rögtön kiszélesítve, egyszerre akár a külpiacokra is belépni.
Különösen a régió piacain, amely hazánk mellett Csehországot, Szlovákiát, Lengyelországot, Romániát, Szlovéniát, Horvátországot és Szerbiát foglalja magában, nyit jó lehetőségeket az adminisztrációs könnyítés. Amellett, hogy ez Európa legnagyobb növekedési potenciállal rendelkező e-kereskedelmi piaca, a kis és közepes szereplőknek könnyebb piacra lépni, mint például a német vagy a francia piacokra, ahol jóval magasabb a belépési küszöb, így a jelenlegi könnyítés nem jelent számottevő előnyt.
A Growww Digital tapasztalatai szerint a százmillió forint forgalmat elérő e-kereskedelmi vállalkozások között már nagy számban találunk exportérett vállalkozásokat, akik számára az új áfaszabályok jelentősen megkönnyítik az exportot. Az exportpiacok kiválasztására és validálására számos eszköz és módszer elérhető.
„Az, hogy könnyebbé válik a külpiacokra lépés a hazai vállalkozásoknak, egyszerre azt is jelenti, hogy a külföldi vállalkozásoknak is könnyebb a hazai piacra lépni, emiatt élesedik a verseny. Így már nemcsak az itthoni konkurenseikkel kell szembenéznie a hazai vállalkozásoknak, hanem a regionális versenytársaikkal is, akik már jelentős exporttapasztalattal bírnak, tőkeerősek és hatékonyak. Velük szemben a külföldi piacbővítés jelent védelmet” – figyelmeztet Szabó László.
A szakértő szerint, ez egy hasznos változás, ami minden piaci szereplő számára előnyös. Becslések szerint az eddigi szabályok kijátszása miatt be nem fizetett áfa 9 milliárd euró körül van éves szinten az Európai Unió területén. Az új szabályozással ennek jelentős része megjelenik a tagállamok áfabevételében, a döntés így fehéríti az e-kereskedelmet. Ugyanakkor a döntés kedvez az etikus e-kereskedőknek, mert kiegyenlíti, tisztességesebbé teszi a versenyt, miután megfosztja a szürke webshopokat az áfaelkerüléssel szerzett tisztességtelen versenyelőnytől.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.