Az új e-kereskedelmi szabályok kedveznek az exportnak

2021. 07. 03., 14:00

Július 1-jétől egyszerűsödnek az e-kereskedelemmel kapcsolatos áfaszabályok az EU-ban. Szakértők szerint a könnyítés az e-kereskedelem további élénkülését és a hazai export bővülését eredményezheti.

„A változás tetemes adminisztrációs tehertől szabadítja meg az e-kereskedőket. Ezidáig egy külföldre is értékesítő e-kereskedőnek jóformán annyiféleképpen kellett az áfát megfizetnie, ahány országba szállított. Meghatározott forgalom felett minden országban külön adószámot kellett kérni és helyi könyvelőirodával elkészíttetni az adóbevallást. Ez egyszerűsödik le július 1-től számottevően azáltal, hogy az e-kereskedőknek csak saját hazájukban kell bevallást benyújtaniuk, az áfát a NAV forgalomarányosan elosztja az érintett országok között” – mutatta be a változás lényegét Szabó László, a Growww Digital online-növekedési szakértője.

A szakértő a magyar e-kereskedelmi export élénkülésére számít. Véleménye szerint az adminisztrációs könnyítés ösztönzi az új szereplők piacra lépését. Sokakat tartott vissza külföldi terjeszkedéstől a lokális adminisztráció nehézkessége és bonyolultsága, ez volt az egyik legnagyobb bürokratikus akadálya a külpiacra lépésnek.

Az egyszerűbb adminisztráció azoknak az offline cégeknek is lehetőséget kínál, akik eddig halogatták az e-kereskedelmi piacra lépést. Számukra kézenfekvő nemcsak a magyar piacra, hanem rögtön kiszélesítve, egyszerre akár a külpiacokra is belépni.

Különösen a régió piacain, amely hazánk mellett Csehországot, Szlovákiát, Lengyelországot, Romániát, Szlovéniát, Horvátországot és Szerbiát foglalja magában, nyit jó lehetőségeket az adminisztrációs könnyítés. Amellett, hogy ez Európa legnagyobb növekedési potenciállal rendelkező e-kereskedelmi piaca, a kis és közepes szereplőknek könnyebb piacra lépni, mint például a német vagy a francia piacokra, ahol jóval magasabb a belépési küszöb, így a jelenlegi könnyítés nem jelent számottevő előnyt.

A Growww Digital tapasztalatai szerint a százmillió forint forgalmat elérő e-kereskedelmi vállalkozások között már nagy számban találunk exportérett vállalkozásokat, akik számára az új áfaszabályok jelentősen megkönnyítik az exportot. Az exportpiacok kiválasztására és validálására számos eszköz és módszer elérhető.

„Az, hogy könnyebbé válik a külpiacokra lépés a hazai vállalkozásoknak, egyszerre azt is jelenti, hogy a külföldi vállalkozásoknak is könnyebb a hazai piacra lépni, emiatt élesedik a verseny. Így már nemcsak az itthoni konkurenseikkel kell szembenéznie a hazai vállalkozásoknak, hanem a regionális versenytársaikkal is, akik már jelentős exporttapasztalattal bírnak, tőkeerősek és hatékonyak. Velük szemben a külföldi piacbővítés jelent védelmet” – figyelmeztet Szabó László.

A szakértő szerint, ez egy hasznos változás, ami minden piaci szereplő számára előnyös. Becslések szerint az eddigi szabályok kijátszása miatt be nem fizetett áfa 9 milliárd euró körül van éves szinten az Európai Unió területén. Az új szabályozással ennek jelentős része megjelenik a tagállamok áfabevételében, a döntés így fehéríti az e-kereskedelmet. Ugyanakkor a döntés kedvez az etikus e-kereskedőknek, mert kiegyenlíti, tisztességesebbé teszi a versenyt, miután megfosztja a szürke webshopokat az áfaelkerüléssel szerzett tisztességtelen versenyelőnytől.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS