Már lassan mindenki elfelejtette, de bő egy-két évvel ezelőtt a hírek tele voltak az AdBlue adalék hiányával. A boltokban, beszerzési helyeken valóságos pánik uralkodott. Ez nemcsak Magyarországon volt tapasztalható, hanem Európa egész területén. Ma már minden rendben van, sőt, a beszerzés kifejezetten gyerekjáték lett.
Amit az AdBlue adalékról tudni érdemes
Ahogy említettük, a vásárlás könnyen megoldható: a Weber Autotechnik oldaláról AdBlue adalék 5 literes kiöntős kannában is kapható. Azonban azt már kevesebben tudják, hogy pontosan mire használják ezt az adalékot. Miért van rá egyáltalán szükség?
Ehhez elkerülhetetlen, hogy a dízelmotorok működését alaposabban megvizsgáljuk. A dízeles motorok nagy hátránya, hogy még a benzines meghajtáshoz képest is sokkal több kormot termelnek és juttatnak a levegőbe. A nitrogén-kibocsátásuk is kifejezetten magas, ami szintén nagyon káros a környezetünkre. Mivel kifejezetten káros a környezetre, ezért is volt szükség a 2009-ben életbe léptetett Euro 5-ös környezetvédelmi normára.
Ez a szabvány egy teljesen új adalékanyag használatát írja elő. Ez a mai címszereplőnk, az AdBlue, amit más néven még AUS 32-nek is lehet nevezni. Ez az aqueous urea solution kifejezés rövidítése. A karbamid vizes oldatából áll össze az adalék. Menet közben ezt a kipufogógázhoz kell adagolni, ami az SCR (szelektív katalitikus redukció) technológia alkalmazásával lehetséges. Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy az AdBlue-t a kipufogógázba fecskendezve egy speciális katalizátorba lép be.
Az AdBlue működése, tárolása
Ahhoz, hogy az adalékanyag megfelelően működjön minimum 250 Celsius fokos hőmérsékletre van szükség. Csak így érhető el, hogy csökkenjen a károsanyag-kibocsátás és egyben növekedjen az AdBlue hatékonysága. A magas hőmérséklet eléréshez eltérő motorvezérlési folyamatokat használnak, hogy minél gyorsabban fel legyen fűtve a katalizátor.
Az AdBlue adalékot Euro 6-os szabvány óta kötelező dízeles autókban, valamint buszokban, mezőgazdasági vontatókban és más haszongépjárművekben használni. Az sem mindegy, hogyan tároljuk az adalékanyagot: az ideális hőmérséklet -10 és +35 fok között van. Nagy melegben a karbamid bomlásnak indul, hidegben pedig egyszerűen kikristályosodik.
Nem kell a hiány miatt aggódni!
Az egy-két évvel ezelőtti “pánikot” több tényező együttes hatása okozta, amelyek közül kiemelkedett a földgáz árának növekedése. Ennek hatására az üzemek korlátozni kezdték a gyártás mennyiségét, és új rendeléseket sem vettek fel. Hamar eljutott oda a piac, hogy kialakult a hiány, a gyártók pedig inkább kivárásra, azaz a földgáz árának csökkenésére vártak.
Azóta már több intézkedést is hoztak, hogy még egyszer ennyire súlyos helyzet ne alakuljon ki. Általános ajánlás egyébként továbbra is az, hogy érdemes tartalék AdBlue adalékból is betárazni.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
A tartály legösszetettebb formájú csonkzónái elkészültek; a csonkgyűrűk és a további fő elemek egyenként elvégzett minőségügyi átvétele után azok további megmunkálására és a tartály összeállítására az AEM-Technologies volgodonszki gyárában kerül sor.