A Z generáció az e-kereskedelem motorja Magyarországon

2022. 03. 17., 20:27

A GWI a Publicis Groupe Hungary közreműködésével története során először közölt eredményeket a magyar piacon működő e-kereskedelmi platformok használatáról és a vásárlói szokásokról. A felmérésből kiderült, hogy a 18-25 éves, Z generációs korcsoport a legintenzívebb e-kereskedelmi felhasználó, a teljes lakosságon belül pedig a telekommunikációs és elektronikai szektorokban a legmeghatározóbb az online jelenlét, ezek a szektorok a kereskedelem digitalizációjának nyertesei.

A GWI e-kereskedelmi területen a piacot leginkább meghatározó kérdést tett fel: milyen gyakran használják az adott platformot a felhasználók és azokon a platformokon hasonlította össze a felhasználói aktivitást korcsoportonként, amelyeket a felhasználók saját bevallásuk szerint rendszeresen használnak. A platformok témacsoportjai az elektronika, a bevásárlás, a bútor & barkács, a telekommunikáció, az étel, a könyv, a szépségápolás, a ruha & cipő és az egészség voltak.

A válaszok alapján egyértelmű, hogy a Z-generáció, azaz az 1997 után születettek hajtják előre az e-kereskedelmi szektor fejlődését, a legtöbb területen ők vásárolnak a leggyakrabban online. Rendszeresen digitálisan intézik például a heti bevásárlást (tesco.hu – 20 százalék), rendelnek ételt (netpincer.hu – 27 százalék), szerzik be a szépségápolási termékeket (rossmann.hu – 26 százalék) vagy épp vásárolnak cipőt (deichmann.hu – 14 százalék).

A Z generáció vezető szerepe egyelőre két jelentős területen nem jelentkezik: az egyik az elektronika, ahol a Y generáció tagjai, a 26-39 évesek valamivel aktívabbak (például emag.hu: 25 százalék vs. 21 százalék), a jellemzően nagyobb vásárlóerő és magasabb kosárértékek miatt. A telekommunikáció a másik szektor, ahol az X generáció (40-58 évesek) és a „baby boomerek” (59-64 évesek) behozzák a Z generációt (például telekom.hu: 33 százalék vs. 27 százalék vs. 27 százalék).

„A legnagyobb telco szereplők esetében – a Telekomnál, a Vodafone-nál és a Telenornál (Yettel) – korosztályra való tekintet nélkül kiemelkedően magas a vásárlási hajlandóság, vagyis ennek a szektornak sikerült a leginkább digitalizálni szolgáltatásait” – emelte ki Szarka Szilvia, a Publicis Groupe Hungary e-kereskedelemre specializálódott performance igazgatója.

A többi kategóriában kevés kiemelkedő, azaz a hagyományosan offline vásárlásokat jól digitalizáló szereplő található, de egyértelműen kiemelkedik az emag.hu (az összes felhasználó 22 százaléka használja rendszeresen) és a netpincér.hu, a maga 16 százalékával a teljes vizsgált populáción belül.

Ugyan az egészségügyi termékek hagyományosan nem tartoznak a közkedvelt célpontok közé online vásárláskor (7 százalék és az alatti értékek a teljes ágazatban), mégis úgy tűnik, akadnak szereplők, akik megtalálják és elérik a fiatalabb közönséget. Ilyen a benu.hu, amit a Z generáció 9 százaléka látogat rendszeresen.

„A GWI által készített kutatás igazi értéke, hogy a magyarok fogyasztói szokásai önmagukban is vizsgálhatók, miközben az adatok akár globális kontextusban is értelmezhetőek. A trendelemzés fontos lépcső ahhoz, hogy egymáshoz és a legsikeresebb nemzetközi cégekhez viszonyítva tudjuk fejleszteni a hazai szereplőket”foglalta össze Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary média ágazatának vezetője.

Publicis Groupe Hungary kezdeményezésére története során először végezte el felmérését Magyarországon és közölt hazai eredményeket a világ egyik legnagyobb, fogyasztói szokásokat feltérképező kutatócége, a GWI. A kutatás 2021. harmadik negyedévében, kétezer 16 és 64 év közötti magyar internetfelhasználó megkérdezésével készült és olyan területeken elemzi a vásárlói szokásokat, mint például az e-kereskedelem, a digitalizált egészségügyi szolgáltatások, a közösségi média, a számítógépes játékok vagy a COVID-19 hatásai.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 04. 16., 09:10
Kötelezővé teheti a munkáltató a túlórát? Van beleszólása a munkavállalónak a kötelező túlóra elrendelésébe? Megtagadhatja a munkavállaló a túlórázást vagy minden esetben köteles eleget tenni a munkáltató ilyen irányú utasításának? A kérdésekre dr. Kocsis Gergely ügyvéd válaszol.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!
A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

Az Országos Atomenergia Hivatal elindította Instagram oldalát, amelynek célja az ismeretterjesztés: rövid, szórakoztató posztok formájában mutatja be az atomenergia és annak békés célú alkalmazásához kapcsolódó érdekességeket elsősorban a diákoknak, illetve mindenkinek, aki az atomenergia iránt érdeklődik.