A Z generáció az e-kereskedelem motorja Magyarországon

2022. 03. 17., 20:27

A GWI a Publicis Groupe Hungary közreműködésével története során először közölt eredményeket a magyar piacon működő e-kereskedelmi platformok használatáról és a vásárlói szokásokról. A felmérésből kiderült, hogy a 18-25 éves, Z generációs korcsoport a legintenzívebb e-kereskedelmi felhasználó, a teljes lakosságon belül pedig a telekommunikációs és elektronikai szektorokban a legmeghatározóbb az online jelenlét, ezek a szektorok a kereskedelem digitalizációjának nyertesei.

A GWI e-kereskedelmi területen a piacot leginkább meghatározó kérdést tett fel: milyen gyakran használják az adott platformot a felhasználók és azokon a platformokon hasonlította össze a felhasználói aktivitást korcsoportonként, amelyeket a felhasználók saját bevallásuk szerint rendszeresen használnak. A platformok témacsoportjai az elektronika, a bevásárlás, a bútor & barkács, a telekommunikáció, az étel, a könyv, a szépségápolás, a ruha & cipő és az egészség voltak.

A válaszok alapján egyértelmű, hogy a Z-generáció, azaz az 1997 után születettek hajtják előre az e-kereskedelmi szektor fejlődését, a legtöbb területen ők vásárolnak a leggyakrabban online. Rendszeresen digitálisan intézik például a heti bevásárlást (tesco.hu – 20 százalék), rendelnek ételt (netpincer.hu – 27 százalék), szerzik be a szépségápolási termékeket (rossmann.hu – 26 százalék) vagy épp vásárolnak cipőt (deichmann.hu – 14 százalék).

A Z generáció vezető szerepe egyelőre két jelentős területen nem jelentkezik: az egyik az elektronika, ahol a Y generáció tagjai, a 26-39 évesek valamivel aktívabbak (például emag.hu: 25 százalék vs. 21 százalék), a jellemzően nagyobb vásárlóerő és magasabb kosárértékek miatt. A telekommunikáció a másik szektor, ahol az X generáció (40-58 évesek) és a „baby boomerek” (59-64 évesek) behozzák a Z generációt (például telekom.hu: 33 százalék vs. 27 százalék vs. 27 százalék).

„A legnagyobb telco szereplők esetében – a Telekomnál, a Vodafone-nál és a Telenornál (Yettel) – korosztályra való tekintet nélkül kiemelkedően magas a vásárlási hajlandóság, vagyis ennek a szektornak sikerült a leginkább digitalizálni szolgáltatásait” – emelte ki Szarka Szilvia, a Publicis Groupe Hungary e-kereskedelemre specializálódott performance igazgatója.

A többi kategóriában kevés kiemelkedő, azaz a hagyományosan offline vásárlásokat jól digitalizáló szereplő található, de egyértelműen kiemelkedik az emag.hu (az összes felhasználó 22 százaléka használja rendszeresen) és a netpincér.hu, a maga 16 százalékával a teljes vizsgált populáción belül.

Ugyan az egészségügyi termékek hagyományosan nem tartoznak a közkedvelt célpontok közé online vásárláskor (7 százalék és az alatti értékek a teljes ágazatban), mégis úgy tűnik, akadnak szereplők, akik megtalálják és elérik a fiatalabb közönséget. Ilyen a benu.hu, amit a Z generáció 9 százaléka látogat rendszeresen.

„A GWI által készített kutatás igazi értéke, hogy a magyarok fogyasztói szokásai önmagukban is vizsgálhatók, miközben az adatok akár globális kontextusban is értelmezhetőek. A trendelemzés fontos lépcső ahhoz, hogy egymáshoz és a legsikeresebb nemzetközi cégekhez viszonyítva tudjuk fejleszteni a hazai szereplőket”foglalta össze Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary média ágazatának vezetője.

Publicis Groupe Hungary kezdeményezésére története során először végezte el felmérését Magyarországon és közölt hazai eredményeket a világ egyik legnagyobb, fogyasztói szokásokat feltérképező kutatócége, a GWI. A kutatás 2021. harmadik negyedévében, kétezer 16 és 64 év közötti magyar internetfelhasználó megkérdezésével készült és olyan területeken elemzi a vásárlói szokásokat, mint például az e-kereskedelem, a digitalizált egészségügyi szolgáltatások, a közösségi média, a számítógépes játékok vagy a COVID-19 hatásai.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-07-13 13:15:00
A NAV 2023-as évkönyve részletes áttekintést ad az adóhatóság ellenőrzési gyakorlatáról, amelyből a jövőre vonatkozóan is értékes tanulságok szűrhetők le. A legfontosabb tudnivalókat a Deloitte szakértői foglalták össze.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 07. 03., 08:25
epizód: 2024 / 13   |   hossz: 20:51
Az OFA Nonprofit Kft. „Az év felelős foglalkoztatója” pályázat keretében évről évre összegyűjti és díjazza azokat a hazai munkáltatókat, akik kiemelkedő tevékenységet folytatnak a foglalkoztatás területén. A cég közzé is teszi azokat a jó gyakorlatokat, amelyek hozzájárulnak a terület fejlődéséhez. A díjakat, amelyekre 2024-ben július 19-ig lehet pályázni, öt kategóriában osztják ki: kisvállalkozások, középvállalkozások, nagyvállalatok I-II., illetve egyéb gazdálkodó szervezetek. Kiosztanak különdíjakat is, amelyek különösen érdekesek, hiszen gyakran olyan innovatív ötleteket takarnak, amelyeket nem feltétlenül a pénz motivált – mondta el Endrész Alexandra programvezető.
2024. 06. 17., 22:50
epizód: 2024 / 12   |   hossz: 24:28
Minden nyári szünetben diákok tízezrei jelennek meg a munkaerőpiacon, hogy pénzt gyűjtsenek és szakmai tapasztalatokat szerezzenek. A 25 év alattiak számára elérhető szja-kedvezmény révén sokan mentesülnek az adófizetés alól, ám a foglalkoztatás jogviszonya eltérő adózási kötelezettségeket róhat rájuk, amiből baj lehet, ha nem figyelnek rá. Horváthné Szabó Beáta, a Moore Hungary adótanácsadó szakértője nemcsak ezeket a szabályokat veszi sorra, de bemutatja az iskolaszövetkezeten keresztüli foglalkoztatás, valamint a külföldön tanuló vagy külföldi diákok hazai munkavégzésének kritériumait is.
A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS