A magyar e-kereskedők nyerhetnek a határátlépéssel

2024. 05. 30., 18:10

A Temu megjelenése nagyobb piaci sokkot okozott a hazai e-kereskedelemben, mint a koronavírus-járvány és az ukrán háború. Aki átgondoltan használja a mesterséges intelligenciát, kiemelkedhet a versenytársai közül, ugyanakkor az új technológia olyan eszközt ad a kiberbűnözők kezébe, amellyel manipulált ajánlatokat hozhatnak létre.

Már az e-kereskedelmet is a gazdasági ciklusok alakítják

Az e-kereskedelem folyamatosan fejlődik, habár a hőskornak már vége. Dr. Bőgel György, az Ecommerce Hungary elnöke a június 6-7-ei XX. E-kereskedelmi konferencia kapcsán elmondta, hogy egy kis szektor képes kivonni magát az általános gazdasági trendek alól, és akár szembe is mehet azokkal, ahogy például a 2007-2008-as pénzügyi válságot alig érezte meg az online kereskedelem. Ám ha egy szektor kinövi magát, akkor elkezd együtt mozogni a gazdasági ciklusokkal és viszi a nehézségi erő. 2012. és 2019. között gazdasági aranykor volt Magyarországon, aztán jött a járvány és a recesszió, ami mindenkit alaposan meghintáztatott. Nyomulnak a külföldiek, mindenki el akar adni, piacot keres magának, és nincsenek gátlásai. Közben megállíthatatlanul fejlődik a technológia, sorra jönnek az újdonságok.

„Minden újdonság illúziókat is hozott és hoz magával. Nekünk az a dolgunk, hogy megmaradjunk a realitások talaján, elmagyarázzuk, mi húzódik meg egy-egy izgalmas jelenség mögött, rámutassunk a könyörtelenül érvényesülő gazdasági és piaci törvényekre, a fejlődés logikájára” – mondta dr. Bőgel György, aki az idei év kapcsán a következő területeken lát kihívásokat, lehetőségeket: mesterséges intelligencia, piacterek, külföldi megjelenés. A kiberbiztonság kapcsán kiemeli, hogy ugyan nagyon fontos téma, de a kis- és középvállalkozások mégsem foglalkoznak vele eléggé.

„A kkv-k közül nagyságrendileg csak minden negyedik, ötödik fejleszti folyamatosan a védelmi képességeit, a legkisebb cégek közül pedig tízből talán egy” – mondta Keleti Arthur kibertitok jövőkutató, aki a környező országok digitális felkészültségét magasabb fokúnak látja. Meglátása szerint a magyarok nem korán ébredőek, és ez a digitális technológiákra is igaz. Éppen ezért sok magyar startup nem is itthon tesztel bizonyos fejlett digitális szolgáltatásokat.

Keleti Arthur kiemelte, hogy nemcsak a vállalkozásoknak, hanem a fogyasztóknak is sokkal körültekintőbbnek kell lenniük. Nagyjából két éve erősebben megjelentek a kiberbiztonsági és manipuláló csalók, akik telefonálnak, e-maileket vagy üzeneteket is küldenek személyre szabottan. Ugyan az olyan edukációs kampányok hatására egyre több a tudatosabb digitális vásárló, de a többséget még mindig inkább a vágyai vezérlik, és könnyen manipulálhatóak. A csalók erre teljes kampányokat építenek. További veszélyforrás, hogy a kiberbűnözők nagyon találékonyan használják majd a mesterséges intelligenciát áláruházak és manipulált ajánlatok előállítására.

„Versenyelőnyre tehet szert az az e-kereskedő, akinél nagyobb és ezért jobb mesterséges intelligenciakapacitás, ezáltal sokkal több adat és tapasztalat gyűlik össze” – hívja fel az e-kereskedők figyelmét Keleti Arthur. A vásárlás jövője a testre szabott teljes vásárlási élményen fog alapulni, amelyet már olyan digitális asszisztensek építenek, akik nagyon ismerik saját felhasználóikat.

Felzárkózóban a magyar e-kereskedelmi piac

A magyar e-kereskedelmi piac sok hasonlóságot mutat a cseh piaccal a népességméret, a növekedés mértéke és a fogyasztói szokások miatt. Még mindig elmondható, hogy a hazai piac néhány éves elmaradásban van: a magyar fogyasztók bizalmatlanabbak és ugyan az online fizetés egyre elterjedtebb itthon, de még elmarad a csehekétől. A régió vezető ár-összehasonlító weboldala és online vásárlási tanácsadója, a Heureka Csoport vezérigazgatója, David Chmelař azt a tendenciát lája, hogy a magyar e-kereskedelmi piac hamarosan felzárkózik. A fogyasztókról régió szerte elmondható, hogy ugyan továbbra is árérzékenyek, de a „legjobb ár” helyett egyre inkább a „legjobb ajánlat” megközelítés igaz rájuk.

A hazai szereplőknek egyre nagyobb kihívást jelentenek az olyan új szereplők, mint például a Temu. David Chmelařszerintannak a webáruház-tulajdonosnak, aki talpon akar maradni, magasabb marketingköltségekkel kell kalkulálnia, és a növekedés érdekében át kell lépnie az országhatárt. A piacterek, árösszehasonlító oldalak új értékesítési lehetőségeket biztosítanak. A szakember úgy látja, hogy a piacterek kiváló lehetőséget teremtenek arra, hogy egy e-kereskedő különböző termékeket és különböző piacokat próbáljon ki viszonylag alacsony költségvetésből. Kiemeli ugyanakkor, hogy ez nem segíti a saját márka építését. Azoknak a márkáknak, ahol fontos a termék megtapasztalása, semmiképp sem szabad kizárólag piactérben gondolkozniuk, hiszen számukra nem csak a termék a lényeg, hanem az is, hogy olyan ajánlatot adjanak a felhasználóiknak, amely visszahozza őket az oldalukra.

David Chmelař 3 érve a határokon átnyúló e-kereskedelem mellett:
1. Kategóriák és árképzés: a termékek árazásában jelentős különbségek vannak az egyes országok között, így lehetőség van arra, hogy bizonyos termékkategóriában több pénzt lehet keresni egy másik piacon.
2. A bevétel stabilitása: mivel a határátlépéssel nem függ egyetlen országtól és annak szabályozásainak változásaitól, így stabilabb, kiszámíthatóbb bevételre tehet szert.
3. Erősebb online jelenlét: ez egyrészt nagyobb bizalmat kelt, másrészt előbb megtapasztalhatja testközelből az új piaci trendeket, amikhez így gyorsabban alkalmazkodhat.

 

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 09. 06., 15:06
Az előző hónaphoz képest a 95-ös benzin átlagára 7 forinttal, 605 forintra, a gázolajé 10 forinttal, 611 forintra csökkent augusztusban a statisztikai hivatal jelentése szerint; a benzin átlagára 7 forinttal a szomszédos országok átlagára alatt maradt, a gázolajé megegyezett a szomszédos országokéval.
2024. 09. 05., 19:05
Nyár végéig a Balatoni Hajózási Zrt. kompjai 1 millió 229 ezer, a személyhajók pedig 791 ezer utast szállítottak, a társaság így tavalyhoz képest már 2 hónappal korábban, augusztus végére elérte a 2 milliós utasszámot.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.
2024. 08. 16., 22:15
epizód: 2024 / 16   |   hossz: 22:09
Az Edinburgh-i Egyetem magyar docense nem csak azt mesélte el, hogyan vezetett az útja egy hazai egyetemről a tengerentúli Caltech-re, majd Skóciába, hanem azt is, hogy jelenlegi kutatási területe ígéretes jövőképet fest a szív- és érrendszeri betegek hatékonyabb gyógyítása számára. A kémiai és biomérnök tudós egy pakisztáni kollégájával együtt fejlesztett 3D nyomtatással készülő véreret, aminek még az alapanyagát is ők állítják elő, olcsó nyersanyagokból. A forradalmi megoldás véglegesítéséhez nemzetközi együttműködésre is nyitott tudósok szerint a találmányuk egy napon humán betegekbe is beültethető lesz, jelentősen csökkentve a fertőzések veszélyét és gyorsítva a felépülést.
Hosszútávon döbbenetesen kevés cég éli túl a generációváltást. A lehetséges megoldásokról kritikusan fontos beszélni ezekben az években, amikor nagyon nagy létszámú hazai vállalatvezető éri el a nyugdíjkorhatárt, és nem biztos, hogy van koncepciója a gyeplő átadására. Laczkó Péter, a Lawrence & Bennet tulajdonos-vezérigazgatója bemutatja, milyen alapvető stratégiákat kell alkalmazni, hogy megmeneküljenek az évtizedek alatt felépített családi vállalkozások és az élethosszig végzett munkával összeszedett örökségek. A szakembernek arra is van válasza, hogy milyen módon folytassa a munkát egy cég, ha a leköszönő vezetőt már biztosan nem követi családtag.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS