Az eddigi legsikeresebb AI influencer egy jobb hónapban már most négymillió forintot termel az őt létrehozó ügynökségnek. Aitana a közösségi média oldala szerint spanyol, 25 éves és Barcelonában él. Vagyis ott élne, ha valóban létezne.
A hivatásos fotómodellként „dolgozó” Aitana sikere akkor is egyedülálló, ha messze nem ő az első mesterséges intelligenciával generált közösségi média sztár. Hasonló kísérletek már korábban is voltak: motion capture technológiával közvetített élő adásokkal, animált fantázia karakterekkel, sőt, emberi replikákkal is sokan próbálkoztak már. Az egyik leghíresebb ugyanakkor Caryn Marjorie, aki saját magából készített AI-klónt, hogy az bérbe vehető barátnőként működjön, egy önálló Snapchat profilon. A „lány” percenként egy dollárért cseveg az őt követő 2,6 milliós közönség bármelyik tagjával – persze integrált ChatGPT-4 segítségével.
A spanyol lányt a kifejezetten AI modellek létrehozására alapított The Clueless Agency alkotta. Az ügynökség hátborzongató módon azzal hirdeti szolgáltatásait, hogy „tartós” modelleket kínál, értsd: ezek a lányok sosem fáradnak el, sosem betegek és sosem öregszenek ki.
Eddigi legismertebb termékük Aitana Lopez, akinek kitaláltak egy saját személyiséget. Olyan fotókat, videókat osztanak meg a cikkünk születése idején 137 ezer követővel rendelkező Instagram profilján, amelyeket akár igazi ember is készíthetett volna. Az, hogy mennyire etikus teljes hazugságot gyártani a közösségi médiában, régóta nem kérdés, mert úgy tűnik, egyre kevesebb embert érdekel, hogy amit ott lát, az igaz-e, vagy sem. Egy ilyen közegben nyilván virágzásnak indulnak a mindenféle valóságot nélkülöző karakterek, mint például Aitana, aki október elején még Blink 182 koncerten is járt. A buli valós esemény volt, de a lány érthető okokból nem lehetett ott, hiszen nem is létezik.
Az AI modell mögött álló csapat teljesen realisztikus, valósnak hihető képeket oszt meg a sok élő modell arcvonásaiból és testalkatából kevert Atianáról. Az ügynökséget alapító Rubén Cruz az Euronewsnak elárulta: az AI-val generált lány csak hirdetésekből legalább ezer eurót keres havonta, de ez csak a kezdet, mert nemrég ő lett egy sportruházatokat gyártó márka, a Big arca is. További extra jövedelmeit - amelyek akár havi négymillió forintot is kitehetnek - egy OnlyFanshoz hasonló, erotikus közösségi platformon, a Fanvue-n szedi össze, fehérneműben „pózolva”.
Az Instagram mellett – egyelőre kisebb sikerrel – jelen van X-en, TikTokon is, és a The Clueless csapatának sikerült annyira hitelessé tenni a tevékenységeit, hogy sokan randit kérnek tőle. Ezt tévedésből egy nagyon ismert latin-amerikai színész is megtette. A híresség nevét Cruz nem árulta el, csak annyit fűzött hozzá: „a pasasnak fogalma sem volt róla, hogy Aitana nem létezik”.
A The Clueless eddigi legsikeresebb projektje úgy működik, mint egy igazi médiaügynökségé, ami közszereplők imázsát építi - leszámítva, hogy az ügyfél ez esetben nem egy létező személy. A cég munkatársai minden hétfőn tartanak egy meetinget, amelyen megbeszélik, hogy Aitana az adott héten mivel foglalkozzon, ami tovább építi a márkáját. Ezt követően születnek meg a fiktív tevékenységekről készült tartalmak, kizárólag generatív AI alkalmazásokkal és képszerkesztő szoftverekkel. Ennél olcsóbb és jövedelmezőbb talán nem is lehetne a projekt, hiszen amellett, hogy nincs feladat egy élő ember szükségleteivel, allűrjeivel és időbeosztásával, nem kell fotósokat, operatőröket, sminkeseket és ki tudja még kit fizetni a tökéletes végeredményért.
Aitana egyelőre csak fotós tartalmakat „oszt meg magáról”, de a következő evolúciós lépcső nyilván az lesz, hogy videók is készülni fognak róla. Az ügynökség gondosan figyel arra is, hogy a megosztott tartalmak kövessék a közösségi média legnépszerűbb trendjeit. Mindezt persze nem lehet egyetlen karakterrel kivitelezni, szóval már készül a következő AI-modell, Maia, aki Cruz szerint már „egy kicsivel szégyenlősebb lesz”.
Gábor János
Főoldali kép: The Clueless Agency
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.