A SpaceX teszteli a műholdas mobilt: mindenhol lesz net és térerő

A SpaceX teszteli a műholdas mobilt: mindenhol lesz net és térerő
2023. 12. 15., 11:55

Elon Musk SpaceX vállalata engedélyt kapott az amerikai hírközlési hatóságtól a Starlink mobilszolgáltatás tesztelésére, ami műholdas internet-hozzáférést biztosít, okostelefonokra. De a mobilnet csak az első lépés.

Az amerikai Szövetségi Hírközlési Bizottság (FCC) csütörtökön adta ki a „különleges ideiglenes kísérleti engedélyt” a SpaceX-nek, hogy az 180 napig, vagyis a jövő év június 14-ig lefolytassa a mobilszolgáltatás tesztjét. A féléves időszakban a T-Mobile Egyesült Államokban működő spektrumát fogják arra használni, hogy a Starlink műholdakon keresztül küldjön adatok földfelszíni telefonokra.

Az igazán nagy újítás az, hogy Elon Musk vállalata szeretné, ha a szolgáltatás használatához nem lenne szükség módosított, kifejezetten műholdas mobilra, vagyis az ügyfelek a meglévő, hagyományos készülékükkel kapcsolódnának az űrinternetre. Ez forradalmi újítás a Starlink és más hasonló szolgáltatók jelenlegi megoldásához képest, ami drága kül- és beltéri egységet, így műhold antennát és routert, illetve WiFit igényel.

Az engedély egy héttel azután érkezett, hogy az FCC részlegesen megengedte a SpaceX számára a Starlink mobilszolgáltatás kiépítését. Az az engedély még csak azt tette lehetővé, hogy a vállalat a mobilszolgáltatáshoz szükséges technológiával ellátott műholdakat útnak indítsa, de közben a műholdas antennák működésének ellenőrzésén túl más tesztek elvégzésére nem bólintott rá. A most kapott engedély viszont már igen, így olyan alapvető funkciókat kezdhetnek kipróbálni a rendszeren, mint az 1910–1915 és 1990–1995 MHz-es rádiófrekvenciás sávok használata arra, hogy adatokat továbbítsanak földi okostelefonokra.

A SpaceX a tesztidőszakban 840 műholdat tervez használni, amelyek mindegyike egy-egy mobiltoronyként működik a Föld körüli pályán, és 2000 földi tesztkészülék számára biztosít kapcsolatot. A vállalat eredetileg 13 helyszínen javasolta a szolgáltatás tesztelését, de később további 12 „rádióasztronómiai helyszínnel” egészítette ki a listát. Ahol biztosan próbára teszik majd a hálózat képességeit, az a kaliforniai Mountain View, a kansasi Kansas City, a washingtoni Redmond és a texasi Dallas.

A tesztek segítenek a SpaceX-nek és az FCC-nek felmérni, hogy a Starlink mobilszolgáltatás milyen lehetséges interferenciaproblémákat okozhat az Egyesült Államok más rádióspektrum-felhasználóinak, például a többi szolgáltatóknak és műhold-üzemeltetőknek. Erre nyomós okuk van, hiszen olyan cégek, mint az AT&T, a Dish Network és a Globalstar máris aggodalmukat fejezték ki amiatt, hogy a Starlink esetleg megzavarja a szolgáltatásaikat. A SpaceX ezeket a reakciókat azzal igyekezett rövidre zárni, hogy a Starlink mobilszolgáltatás az amerikai fogyasztók számára áldásos lesz, és nem jelent majd veszélyt mások rádióspektrumaira. Az FCC ugyanakkor fenntartja a jogát arra, hogy leállítsa a tesztelést, ha káros interferenciát tapasztal. A dokumentum kimondja azt is, hogy a SpaceX-nek azonnal ki kell kapcsolnia a szolgáltatást, ha ilyen interferenciáról értesül, továbbá haladéktalanul tájékoztatnia kell az eseményről az FCC-t.

A SpaceX 2024-ben tesztüzenetek küldésével indítja el a Starlink mobilszolgáltatást, a kísérletben résztvevő T-Mobile ügyfelek és más partnerek számára. Ehhez társulnak majd a hanghívások, illetve egyéb adatszolgáltatások, várhatóan 2025-ben, szóval a végső cél egy teljesértékű mobilszolgáltatás felépítése, földi adótornyok nélkül, kizárólag az űrből.

Gábor János

Főoldali kép: Freepik

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS