A mesterséges intelligencia átalakítja az energiapiacot – A folyamat már elkezdődött

A mesterséges intelligencia átalakítja az energiapiacot – A folyamat már elkezdődött
2024. 02. 13., 15:10

Egy új riport szerint az AI már napjainkban is jelentős hatással van az energiaszektorra, ráadásul eddig a lehető legpozitívabb értelemben, ugyanis javítja a hatékonyságot, a fenntarthatóságot és a rugalmasságot.

A mesterséges intelligencia várhatóan növelni fogja a munkaerő termelékenységét, a munkával való elégedettséget és az új készségek iránti keresletet az egész energiaágazatban - derül ki a nyolcadik Global Energy Talent Index (GETI) felméréséből. A riport megállapításai némileg ellentétesek a közvélekedéssel, mely szerint az automatizálás kiváltja az emberi munkahelyeket. Az energetikai szakemberek 95 százaléka inkább arra számít, hogy az AI növelni fogja a humán (különösen technikai) készségek iránti keresletet, köztük például a programozással és szoftverfejlesztéssel, valamint olyan puha készségekkel, mint a kritikus gondolkodás és problémamegoldás vagy a kreativitás.

A GETI elkészítéséhez 149 különböző országban megkérdezett 12 ezer energiaipari szakember 92 százaléka úgy véli, hogy a mesterséges intelligencia új, keresett készségek elsajátítására készteti majd őket, a kiberbiztonságtól a kreativitásig.

Az Airswift által készített jelentés szerint az energiaipari szakemberek 38 százaléka már használja a mesterséges intelligenciát, vagy hat hónapon belül elkezdi használni, és 82 százalékuk optimista a hatásával kapcsolatban. A legtöbben (74 százalék) úgy vélik, hogy az automatizálás növelni fogja a termelékenységüket, 60 százalék szerint javítja a karrierlehetőségeket és a munkával való elégedettséget, 54 százalék pedig még a munka és a magánélet egyensúlyának javulását is várja tőle. A szélesebb körű ágazati előnyökre vonatkozó kérdésre válaszolva 29 százalék arra számít, hogy a technológia serkenti a kutatás-fejlesztést és az innovációt, közben 28 százalékuk a termelés, a szolgáltatások és/vagy a megoldások optimalizálásának növekedését ugyancsak a várt hatások közé sorolja.

A munkavállalók arra is kitértek a kérdőíven, hogy mi lehet a mesterséges intelligencia nagyobb mértékű alkalmazásának legnagyobb akadálya. Szerintük elsősorban az, hogy nem világos, mely eszközök a legmegfelelőbbek a vállalatuk számára, és további gond, hogy nem történt elegendő beruházás AI területen.

„Az AI növeli a készségek iránti keresletet az energiaiparban – az adatbiztonságtól a szoftverfejlesztésig, minden területen. Eközben az ismétlődő, logikus feladatok automatizálása lehetőséget teremt az emberi készségek, például a kritikus gondolkodás és a kreativitás nagyobb mértékű használatára, és időt szabadít fel a szakemberek számára e készségek fejlesztésére – magyarázta az eredményeket Janette Marx, az Airswift vezérigazgatója. Azoknak az energetikai szakembereknek, akik elsajátítják ezeket az újonnan keresett készségeket, több karrierlehetőségük lesz. Az energetikai vállalatoknak a jövőre nézve is biztosítaniuk kell készségbázisukat azáltal, hogy a képzést úgy alakítják át, hogy az megfeleljen az újonnan felmerülő mesterséges intelligencia készséghiányoknak, miközben a tehetségeket külső iparágakból, például technológiai területekről toborozzák.”

A szakemberek a mesterséges intelligencia egyre szélesebb körű ágazati bevezetésének buktatói közé sorolják az emberi vagy személyes érintkezés hiányát (42 százalék), a képzés elmaradását, ami a helytelen használathoz vagy a gyenge elfogadáshoz vezet (33 százalék), valamint a kiberbiztonsági kockázatok lehetőségét (30 százalék).

Gábor János

Főoldali kép: GETI

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS