Két és félszeresére emelkedő mulasztási bírság, a társasági adóbevalláshoz kapcsolódó új transzferár adatszolgáltatási kötelezettség és változó adóalap korrekciós szabályok. A T/360 törvényjavaslat több ponton is érinteni fogja, és várhatóan tovább szigorítja majd a kapcsolt vállalkozásokra vonatkozó transzferár szabályokat – hívja fel a figyelmet az RSM Hungary.
A törvényjavaslat alapján a transzferár dokumentáció hiánya miatt kiszabható mulasztási bírság összege 2 millió forintról 5 millió forintra, az ismételt mulasztásé 4 millió forintról 10 millió forintra emelkedik. Ez önmagában is jelentős változás, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy ez nem egy egyszeri bírság, hanem minden egyes hiányzó, vagyis nem dokumentált kapcsolt ügylet esetén külön-külön kiszabhatja az adóhatóság – kezdi friss bejegyzését Karczub János, az RSM Hungary adóüzletágának menedzsere.
Ha nem rendelkezünk transzferár nyilvántartással, esetleg határidő után készítettük el, vagy csak hiányosan, nem a magyar szabályoknak megfelelően készült el, akkor 2023-tól várhatóan jelentős összegű és többszörösen kiszabható bírsággal kell szembenéznünk.
Éppen ezért még nagyobb jelentősége lesz, hogy a vállalkozások határidőre elkészüljenek a magyar szabályoknak pontosan megfelelő fődokumentummal és helyi dokumentummal.
A kapcsolt vállalatok társasági adóbevallásának eddig is fontos része volt a transzferár vizsgálata, ezért a nyilvántartás elkészítésének a határideje megegyezett a társasági adóbevallás benyújtásának az időpontjával. Az adózóknak el kellett készíteniük, azonban nem kellett az adóbevallással együtt benyújtaniuk a szokásos piaci ár nyilvántartására szolgáló dokumentációt.
A tervezett jogszabály módosítás alapján a transzferár nyilvántartás készítésére kötelezett adózók a társasági adóbevallásában a szokásos piaci ár meghatározásával összefüggésben adatszolgáltatásra is kötelesek lesznek. Ennek a pontos tartalmát a transzferár rendelet határozza majd meg, de a vállalatoknak rögzíteniük kell majd az ügyleteikhez kapcsolódó szokásos piaci árat, a meghatározásához használt módszert, valamint az alátámasztó tényeket és körülményeket.
Magát a transzferár dokumentációt tehát továbbra sem kell felölteniük a vállalkozásoknak, azonban az adatszolgáltatáshoz elengedhetetlen lesz, hogy a nyilvántartás határidőre rendelkezésre álljon.
Adatbázisokból, vagy egyéb külső forrásból elérhető adatokból képzett árelemzések, vagy benchmark tanulmányok esetén eddig is előírás volt az interkvartilis tartomány figyelembe vétele, vagyis a minta elemszámainak legalacsonyabb 25%-a és a legmagasabb 25%-a kizárásra kerül, és a megmaradó középső minta szélső értékei tekinthetőek a szokásos piaci tartomány szélső értékeinek.
Ez alól kivételt jelentett eddig, ha a vizsgált elemszám kevesebb volt mint 30, az összehasonlító vállalatok száma nem érte el a 10-et, valamint a minta terjedelme nem érte el a 15 százalékpontot. Ilyen esetekben figyelembe lehetett venni az eredeti minta minimum-maximum értéke közötti ársávot, mint piaci tartományt.
A törvényjavaslat megszűnteti ezt a kivételt, és a továbbiakban minden esetben szükség lesz az interkvartilis használatára.
Amennyiben a kapcsolt vállalatok által alkalmazott ár nem esett bele a szokásos piaci ártartományba, a transzferár kiigazítást elegendő volt a szokásos piaci ártartomány legalsó, vagy legfelső értékére elvégezni, tekintettel arra, hogy a teljes piaci ártartomány minden eleme egyformán piacinak tekinthető, vagyis a kiigazítás pontját az adózó szabadon határozhatta meg a tartományon belül.
A tervezett módosítás azonban előírja, hogy amennyiben a kapcsolt ár a szokásos piaci tartományon kívül van, akkor főszabály szerint a mediánt kell szokásos piaci árként figyelembe venni, és a transzferár kiigazítást is erre az értékre kell elvégezni. Ez alól kivétel, ha az adózó igazolja, hogy a tartományon belül egy a mediántól eltérő érték felel meg a legjobban a vizsgált ügyletnek, amely esetben a medián helyett erre az értékre kell kiigazítani.
Amennyiben az alkalmazott ár beleesik a piaci ártartományba, nem lesz szükség transzferár korrekcióra.
A tervezett jogszabály módosítás érinti továbbá az előzetes ármegállapítási megállapodás (APA) díját. Az APA kérelem díja egyoldalú eljárás esetén 5 millió forintra, két- vagy többoldalú eljárás esetén 8 millió forintra emelkedik a jogszabály hatálybalépését követően.
A transzferárazásra vonatkozó szabályozás értelmezése, az előírásoknak megfelelő működés gyakran nehézséget okoz a vállalatok számára, ráadásul most a bírságkockázat is nagyot nőtt. Az RSM Hungary transzferár-szakértői a jogszabályoknak megfelelő transzferár nyilvántartások és benchmark tanulmányok elkészítésében nyújthatnak segítséget – zárja bejegyzését Karczub János.
Akár 10 millió forintos bírság transzferár dokumentáció miatt
A törvényjavaslat alapján a transzferár dokumentáció hiánya miatt kiszabható mulasztási bírság összege 2 millió forintról 5 millió forintra, az ismételt mulasztásé 4 millió forintról 10 millió forintra emelkedik. Ez önmagában is jelentős változás, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy ez nem egy egyszeri bírság, hanem minden egyes hiányzó, vagyis nem dokumentált kapcsolt ügylet esetén külön-külön kiszabhatja az adóhatóság – kezdi friss bejegyzését Karczub János, az RSM Hungary adóüzletágának menedzsere.
Ha nem rendelkezünk transzferár nyilvántartással, esetleg határidő után készítettük el, vagy csak hiányosan, nem a magyar szabályoknak megfelelően készült el, akkor 2023-tól várhatóan jelentős összegű és többszörösen kiszabható bírsággal kell szembenéznünk.
Éppen ezért még nagyobb jelentősége lesz, hogy a vállalkozások határidőre elkészüljenek a magyar szabályoknak pontosan megfelelő fődokumentummal és helyi dokumentummal.
Új transzferár adatszolgáltatási kötelezettség
A kapcsolt vállalatok társasági adóbevallásának eddig is fontos része volt a transzferár vizsgálata, ezért a nyilvántartás elkészítésének a határideje megegyezett a társasági adóbevallás benyújtásának az időpontjával. Az adózóknak el kellett készíteniük, azonban nem kellett az adóbevallással együtt benyújtaniuk a szokásos piaci ár nyilvántartására szolgáló dokumentációt.
A tervezett jogszabály módosítás alapján a transzferár nyilvántartás készítésére kötelezett adózók a társasági adóbevallásában a szokásos piaci ár meghatározásával összefüggésben adatszolgáltatásra is kötelesek lesznek. Ennek a pontos tartalmát a transzferár rendelet határozza majd meg, de a vállalatoknak rögzíteniük kell majd az ügyleteikhez kapcsolódó szokásos piaci árat, a meghatározásához használt módszert, valamint az alátámasztó tényeket és körülményeket.
Magát a transzferár dokumentációt tehát továbbra sem kell felölteniük a vállalkozásoknak, azonban az adatszolgáltatáshoz elengedhetetlen lesz, hogy a nyilvántartás határidőre rendelkezésre álljon.
Kötelező interkvartilis tartomány
Adatbázisokból, vagy egyéb külső forrásból elérhető adatokból képzett árelemzések, vagy benchmark tanulmányok esetén eddig is előírás volt az interkvartilis tartomány figyelembe vétele, vagyis a minta elemszámainak legalacsonyabb 25%-a és a legmagasabb 25%-a kizárásra kerül, és a megmaradó középső minta szélső értékei tekinthetőek a szokásos piaci tartomány szélső értékeinek.
Ez alól kivételt jelentett eddig, ha a vizsgált elemszám kevesebb volt mint 30, az összehasonlító vállalatok száma nem érte el a 10-et, valamint a minta terjedelme nem érte el a 15 százalékpontot. Ilyen esetekben figyelembe lehetett venni az eredeti minta minimum-maximum értéke közötti ársávot, mint piaci tartományt.
A törvényjavaslat megszűnteti ezt a kivételt, és a továbbiakban minden esetben szükség lesz az interkvartilis használatára.
Transzferár kiigazítás a medián értékére
Amennyiben a kapcsolt vállalatok által alkalmazott ár nem esett bele a szokásos piaci ártartományba, a transzferár kiigazítást elegendő volt a szokásos piaci ártartomány legalsó, vagy legfelső értékére elvégezni, tekintettel arra, hogy a teljes piaci ártartomány minden eleme egyformán piacinak tekinthető, vagyis a kiigazítás pontját az adózó szabadon határozhatta meg a tartományon belül.
A tervezett módosítás azonban előírja, hogy amennyiben a kapcsolt ár a szokásos piaci tartományon kívül van, akkor főszabály szerint a mediánt kell szokásos piaci árként figyelembe venni, és a transzferár kiigazítást is erre az értékre kell elvégezni. Ez alól kivétel, ha az adózó igazolja, hogy a tartományon belül egy a mediántól eltérő érték felel meg a legjobban a vizsgált ügyletnek, amely esetben a medián helyett erre az értékre kell kiigazítani.
Amennyiben az alkalmazott ár beleesik a piaci ártartományba, nem lesz szükség transzferár korrekcióra.
Emelkedő APA díjak
A tervezett jogszabály módosítás érinti továbbá az előzetes ármegállapítási megállapodás (APA) díját. Az APA kérelem díja egyoldalú eljárás esetén 5 millió forintra, két- vagy többoldalú eljárás esetén 8 millió forintra emelkedik a jogszabály hatálybalépését követően.
A transzferárazásra vonatkozó szabályozás értelmezése, az előírásoknak megfelelő működés gyakran nehézséget okoz a vállalatok számára, ráadásul most a bírságkockázat is nagyot nőtt. Az RSM Hungary transzferár-szakértői a jogszabályoknak megfelelő transzferár nyilvántartások és benchmark tanulmányok elkészítésében nyújthatnak segítséget – zárja bejegyzését Karczub János.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.