Így változik júliustól a webshopok adózása

2021. 06. 10., 18:15

Van cégének webshopja? Akkor érintik a 2021 július 1-jén életbe lépő, webshopok adózására vonatkozó változások. A weben is értékesítő vállalkozásoknak érdemes átgondolniuk működésüket, különösen akkor, ha nemzetközi szinten, külföldi vevők felé értékesítenek. A változások között vannak a webshopokat segítő, de a működést nehezítő szabályok is – hívja fel a figyelmet az RSM Hungary.

Mely webshopokra vonatkoznak a változások?

Elektronikus felületeken keresztül ma már szinte bármit megvásárolhatunk, nap mint nap jönnek létre újabb webshopok – kezdi friss bejegyzését Sztankó Dániel, az RSM Hungary adóüzltgának igazgatója. A webshopok számára nem számít az országhatár, egy magyar webshopon keresztül könnyen lehet értékesíteni termékeket külföldi vevőknek is. Logisztikai szolgáltatók segítségével könnyedén el lehet szállítani Magyarországról a terméket, vagy akár a külföldön lévő terméket más országba is el lehet juttatni egy magyar webshopon keresztül a megrendelőhöz.

Az áfaszabályozás 2021. július 1-ét követő változásai elsősorban azokat a webshopokat érintik, akik ún. közösségen belüli távértékesítést végeznek.

Ide tartoznak különösen azok az esetek, amikor egy magyar webshopon keresztül úgy adnak el terméket egy másik tagállami magánszemély vevőnek, hogy a kiszállítást Magyarországról a másik tagállamba az eladó, vagy az eladó megbízásából valaki más, pl. egy logisztikai szolgáltató végzi.

Ezen webshopok esetében egyrészt változnak az áfafizetés helyére vonatkozó szabályok, másrészt bevezetésre kerül az ún. egyablakos rendszer (One Stop Shop – OSS),amely megkönnyítheti az áfafizetés adminisztrációját.

Mi volt eddig az adózási, áfafizetési szabály?

Azok a vállalkozások, amelyek webshopon keresztül nem csak belföldön, hanem más tagállamokban is értékesítenek termékeket, eddig két formáját választhatták az adózásnak.

Regisztráltak abban a tagállamban, ahol értékesítettek és az áfát ott fizették meg a helyi áfa-mértékkel.

Vagy lehetőségük volt a saját országukban befizetni az áfát addig, amíg az éves értékesítéseik összege a másik tagállamban nem ért el egy bizonyos értékhatárt. Ez az értékhatár Magyarország esetében 35 ezer eurót jelentett, más tagállamok esetében 35 000 vagy 100 000 euró, tagállamoktól függően.

Milyen áfaváltozások lesznek 2021. július 1. után a webáruházak esetében?

2021 júliusától szigorodnak a szabályok, egy egységes, 10 000 eurós értékhatár lép életbe.

Ha a más tagállamokba irányuló értékesítések összértéke uniós szinten meghaladja a 10 000 eurót, akkor a célország szerinti áfamértékkel kell a közösségen belüli távértékesítésekre jutó áfát megfizetni. A 10 000 eurós értékhatárt az összes tagállamra együttesen kell nézni. Abba a Közösségen belüli távértékesítések mellett bele kell számítani a más tagállami megrendelőknek teljesített, távolról is nyújtható szolgáltatások (elektronikus, távközlési és műsorszolgáltatási szolgáltatások) értékét is.

Ha tehát egy magyar webshopon keresztül 27 különböző tagállamba értékesítünk, akkor 27 különböző ország szerinti áfamértéket kell felszámítanunk és megfizetnünk, attól függően, hogy hol van a megrendelőnk.

Ez a változtatás jelentős adminisztratív terhet róhat a webshopokat működtető vállalkozásokra. 2021. július 1-től azonban ezen webshopok adóadminisztrációját segítheti a kiterjesztett egyablakos rendszer (One Stop Shop – OSS). Az egyablakos rendszernek köszönhetően a vállalkozásoknak nem kell minden egyes tagállamban regisztrálniuk és adót fizetniük, ha uniós szinten túllépték a 10 ezer eurós éves értékesítési limitet (vagy az összeghatár alatt a bejelentkezést választják), elég egy tagállamban regisztrálniuk az OSS-be és abban a tagállamban vallják be az összes más tagállami áfát. Ezt követően a tagállamok adóhatóságai az OSS rendszeren keresztül számolják el egymás között a fizetendő adót.

Mire kell figyelni a webshop OSS rendszer kapcsán?

Figyelni kell arra, hogy az egyablakos rendszer nem minden webshopos értékesítésre alkalmazható, csak azokra, amik kimerítik az ún. közösségen belüli távértékesítés fogalmát. Ha a webshopon keresztül pl. másik vállalkozásnak értékesítünk, vagy az áru nem másik tagállamba, hanem EU-en kívüli harmadik országba kerül, akkor az egyablakos rendszeren keresztül történő adófizetés nem alkalmazható.

Az egyablakos rendszerbe nem kötelező bejelentkezni, ha a más tagállamokba történő értékesítés éves volumene nem haladja meg a 10.000 eurót. Ilyenkor a termék feladási helye szerinti áfát kell megfizetni, vagyis magyar raktárból történő szállítás esetén tipikusan 27% magyar áfát kell felszámítani. Érdemes ugyanakkor megfontolni ilyenkor is az egyablakos rendszerbe bejelentkezést, mert ez adómegtakarítást jelenthet.

Ilyenkor figyelni kell arra, hogy ha az egyablakos rendszerbe az eladó bejelentkezik, ezen választása a választás évét követő második naptári év végéig köti.

A webshopos értékesítés kapcsán sokak számára segítség lehet az OSS és a több országbeli teendők könnyebben intézhető kezelése, de érdemes adózási szempontból is megtervezni és kikalkulálni mi jelenti a webáruház számára a legkedvezőbb megoldást.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-11 21:11:00
Kiemelkedő vándorlási többlet és tranzakciószám jellemzi a közép-magyarországi régiót, amely az ingatlanpiac motorjaként egyben az ország legdrágább térsége is – derül ki az Otthon Centrum harmadik negyedévre vonatkozó elemzéséből.
2024-12-11 20:11:00
A Design Terminal és a Nemzeti Tehetség Központ szervezésében immár negyedik alkalommal indul el a START program, amely a fiatalok vállalkozóvá válását támogatja szakmai képzéssel, mentorációval és akár 3–5 millió forint értékű díjazással.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS