Így változik júliustól a webshopok adózása

2021. 06. 10., 18:15

Van cégének webshopja? Akkor érintik a 2021 július 1-jén életbe lépő, webshopok adózására vonatkozó változások. A weben is értékesítő vállalkozásoknak érdemes átgondolniuk működésüket, különösen akkor, ha nemzetközi szinten, külföldi vevők felé értékesítenek. A változások között vannak a webshopokat segítő, de a működést nehezítő szabályok is – hívja fel a figyelmet az RSM Hungary.

Mely webshopokra vonatkoznak a változások?

Elektronikus felületeken keresztül ma már szinte bármit megvásárolhatunk, nap mint nap jönnek létre újabb webshopok – kezdi friss bejegyzését Sztankó Dániel, az RSM Hungary adóüzltgának igazgatója. A webshopok számára nem számít az országhatár, egy magyar webshopon keresztül könnyen lehet értékesíteni termékeket külföldi vevőknek is. Logisztikai szolgáltatók segítségével könnyedén el lehet szállítani Magyarországról a terméket, vagy akár a külföldön lévő terméket más országba is el lehet juttatni egy magyar webshopon keresztül a megrendelőhöz.

Az áfaszabályozás 2021. július 1-ét követő változásai elsősorban azokat a webshopokat érintik, akik ún. közösségen belüli távértékesítést végeznek.

Ide tartoznak különösen azok az esetek, amikor egy magyar webshopon keresztül úgy adnak el terméket egy másik tagállami magánszemély vevőnek, hogy a kiszállítást Magyarországról a másik tagállamba az eladó, vagy az eladó megbízásából valaki más, pl. egy logisztikai szolgáltató végzi.

Ezen webshopok esetében egyrészt változnak az áfafizetés helyére vonatkozó szabályok, másrészt bevezetésre kerül az ún. egyablakos rendszer (One Stop Shop – OSS),amely megkönnyítheti az áfafizetés adminisztrációját.

Mi volt eddig az adózási, áfafizetési szabály?

Azok a vállalkozások, amelyek webshopon keresztül nem csak belföldön, hanem más tagállamokban is értékesítenek termékeket, eddig két formáját választhatták az adózásnak.

Regisztráltak abban a tagállamban, ahol értékesítettek és az áfát ott fizették meg a helyi áfa-mértékkel.

Vagy lehetőségük volt a saját országukban befizetni az áfát addig, amíg az éves értékesítéseik összege a másik tagállamban nem ért el egy bizonyos értékhatárt. Ez az értékhatár Magyarország esetében 35 ezer eurót jelentett, más tagállamok esetében 35 000 vagy 100 000 euró, tagállamoktól függően.

Milyen áfaváltozások lesznek 2021. július 1. után a webáruházak esetében?

2021 júliusától szigorodnak a szabályok, egy egységes, 10 000 eurós értékhatár lép életbe.

Ha a más tagállamokba irányuló értékesítések összértéke uniós szinten meghaladja a 10 000 eurót, akkor a célország szerinti áfamértékkel kell a közösségen belüli távértékesítésekre jutó áfát megfizetni. A 10 000 eurós értékhatárt az összes tagállamra együttesen kell nézni. Abba a Közösségen belüli távértékesítések mellett bele kell számítani a más tagállami megrendelőknek teljesített, távolról is nyújtható szolgáltatások (elektronikus, távközlési és műsorszolgáltatási szolgáltatások) értékét is.

Ha tehát egy magyar webshopon keresztül 27 különböző tagállamba értékesítünk, akkor 27 különböző ország szerinti áfamértéket kell felszámítanunk és megfizetnünk, attól függően, hogy hol van a megrendelőnk.

Ez a változtatás jelentős adminisztratív terhet róhat a webshopokat működtető vállalkozásokra. 2021. július 1-től azonban ezen webshopok adóadminisztrációját segítheti a kiterjesztett egyablakos rendszer (One Stop Shop – OSS). Az egyablakos rendszernek köszönhetően a vállalkozásoknak nem kell minden egyes tagállamban regisztrálniuk és adót fizetniük, ha uniós szinten túllépték a 10 ezer eurós éves értékesítési limitet (vagy az összeghatár alatt a bejelentkezést választják), elég egy tagállamban regisztrálniuk az OSS-be és abban a tagállamban vallják be az összes más tagállami áfát. Ezt követően a tagállamok adóhatóságai az OSS rendszeren keresztül számolják el egymás között a fizetendő adót.

Mire kell figyelni a webshop OSS rendszer kapcsán?

Figyelni kell arra, hogy az egyablakos rendszer nem minden webshopos értékesítésre alkalmazható, csak azokra, amik kimerítik az ún. közösségen belüli távértékesítés fogalmát. Ha a webshopon keresztül pl. másik vállalkozásnak értékesítünk, vagy az áru nem másik tagállamba, hanem EU-en kívüli harmadik országba kerül, akkor az egyablakos rendszeren keresztül történő adófizetés nem alkalmazható.

Az egyablakos rendszerbe nem kötelező bejelentkezni, ha a más tagállamokba történő értékesítés éves volumene nem haladja meg a 10.000 eurót. Ilyenkor a termék feladási helye szerinti áfát kell megfizetni, vagyis magyar raktárból történő szállítás esetén tipikusan 27% magyar áfát kell felszámítani. Érdemes ugyanakkor megfontolni ilyenkor is az egyablakos rendszerbe bejelentkezést, mert ez adómegtakarítást jelenthet.

Ilyenkor figyelni kell arra, hogy ha az egyablakos rendszerbe az eladó bejelentkezik, ezen választása a választás évét követő második naptári év végéig köti.

A webshopos értékesítés kapcsán sokak számára segítség lehet az OSS és a több országbeli teendők könnyebben intézhető kezelése, de érdemes adózási szempontból is megtervezni és kikalkulálni mi jelenti a webáruház számára a legkedvezőbb megoldást.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-09-13 18:13:00
A hazai partnerek mellett a térség autógyárait is kiszolgáló központtá bővül a fémfelület-kezelő technológiával foglalkozó Aalberts Surface Technologies Kft. tatabányai telephelye egy körülbelül 22 millió euró értékű beruházás eredményeként.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.
2024. 08. 16., 22:15
epizód: 2024 / 16   |   hossz: 22:09
Az Edinburgh-i Egyetem magyar docense nem csak azt mesélte el, hogyan vezetett az útja egy hazai egyetemről a tengerentúli Caltech-re, majd Skóciába, hanem azt is, hogy jelenlegi kutatási területe ígéretes jövőképet fest a szív- és érrendszeri betegek hatékonyabb gyógyítása számára. A kémiai és biomérnök tudós egy pakisztáni kollégájával együtt fejlesztett 3D nyomtatással készülő véreret, aminek még az alapanyagát is ők állítják elő, olcsó nyersanyagokból. A forradalmi megoldás véglegesítéséhez nemzetközi együttműködésre is nyitott tudósok szerint a találmányuk egy napon humán betegekbe is beültethető lesz, jelentősen csökkentve a fertőzések veszélyét és gyorsítva a felépülést.
Hosszútávon döbbenetesen kevés cég éli túl a generációváltást. A lehetséges megoldásokról kritikusan fontos beszélni ezekben az években, amikor nagyon nagy létszámú hazai vállalatvezető éri el a nyugdíjkorhatárt, és nem biztos, hogy van koncepciója a gyeplő átadására. Laczkó Péter, a Lawrence & Bennet tulajdonos-vezérigazgatója bemutatja, milyen alapvető stratégiákat kell alkalmazni, hogy megmeneküljenek az évtizedek alatt felépített családi vállalkozások és az élethosszig végzett munkával összeszedett örökségek. A szakembernek arra is van válasza, hogy milyen módon folytassa a munkát egy cég, ha a leköszönő vezetőt már biztosan nem követi családtag.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

2024. szeptember 16. és 20. között tartják Bécsben a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség közgyűlésének 68., éves rendes ülését, amelyet követően 17–18-án tudományos fórumot is tartanak az élelmezésbiztonságról.