Egyéni cég alapító okirat: így szabályos

2022. 10. 24., 08:41

Az egyéni cég a cégjegyzékbe való bejegyzéssel jön létre. A bejegyzéshez az alapítónak el kell fogadnia a létesítő okiratot, amelyet közjegyző által készített közokiratba vagy ügyvéd által ellenjegyzett okiratba kell foglalni.

Mi az egyéni cég?

Az egyéni cég a cégjegyzékbe bejegyzett és néhány eltéréssel a cégekre vonatkozó jogszabályok alapján működő egytagú vállalkozás.

Ez a cégforma nem tartozik a gazdasági társaságok közé, így nem rendelkezik önálló jogi személyiséggel, mint például a korlátolt felelősségű társaság vagy a betéti társaság. Azonban jogosult arra, hogy saját cégneve alatt – tehát a tagjától elkülönülten – jogokat szerezzen és kötelezettségeket vállaljon. Például szerezhet tulajdont, köthet szerződést, pert indíthat és perelhető is.

Ahogy a neve is mutatja, az egyéni cégnek kizárólag csak egy tagja lehet. Egyik sajátossága, hogy csak az egyéni vállalkozói nyilvántartásban szereplő természetes személy (azaz ember) alapíthatja. Egy személy csak egy egyéni cégnek lehet a tagja, illetve alapítója. Fontos tudni, hogy a tag nem lehet egyben gazdasági társaságban korlátlanul felelős tag is, azaz nem lehet közkereseti társaság tagja vagy betéti társaság beltagja.

Hogyan alapítható?

Az egyéni cég a cégjegyzékbe való bejegyzéssel jön létre. A bejegyzéshez az alapítónak el kell fogadnia a létesítő okiratot, amelyet közjegyző által készített közokiratba vagy ügyvéd által ellenjegyzett okiratba kell foglalni. Az egyéni céget csak nyilvántartásba vett egyéni vállalkozó alapíthatja meg, feltéve, hogy nem szünetelteti a tevékenységét. Az egyéni cég cégjegyzékbe való bejegyzése után az egyéni vállalkozót törlik a nyilvántartásból, mivel nem lehet valaki egyidejűleg egyéni cég tagja és egyéni vállalkozó is.

Az alapító okiratban kötelező meghatározni az alapvető adatokat és a működésre vonatkozó alapvető információkat, így:

– a cégnevét és székhelyét,

– az alapítóját (neve, anyja neve, lakóhelye és egyéni vállalkozói nyilvántartási száma feltüntetésével),

– a főtevékenységét és valamennyi további tevékenységét,

– a jegyzett tőkét, a tag vagyoni betétjének összegét, valamint a jegyzett tőke rendelkezésre bocsátásának módját és idejét,

– a működésének időtartamát, ha azt határozott időre alapítják,

– könyvvizsgáló kijelölése esetén a könyvvizsgáló nevét (cégnevét) és lakóhelyét (székhelyét),

– az osztalékelőleg fizetésének lehetőségét.

Nevében az „egyéni cég” kifejezést vagy az Ec. rövidítést mindig szerepeltetni kell.

A cég ügyvezetését és képviseletét elláthatja az egyéni cég tagja, de arra is lehetőség van, hogy e feladatok ellátására más személyt válasszon vezető tisztségviselővé.

Ha a tevékenységi körnek gyakorlásához hatósági engedély szükséges, akkor a cég e tevékenységét csak az engedély birtokában kezdheti meg, illetve végezheti.

További információk az egyéni cégről dr. Szabó Gergely cikkében.

Egyéni cég alapító okirata

A cégbejegyzési eljárás és a cégnyilvántartás egyes kérdéseiről szóló 21/2006. (V.18.) IM rendelet mellékletében megtalálható 2019. december 28-tól hatályos szerződésminta alább letölthető. (Forrás: Céginformációs szolgálat).

LETÖLTHETŐ DOKUMENTUMOK

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS