Több van a felhőben, mint sok vállalatvezető gondolja

2021. 07. 29., 21:00

Azok a vállalatok, amelyek elsősorban költségmegtakarítás miatt állnak át a felhőre, lemaradhatnak a versenyelőnyökről.

Az Accenture új jelentése rámutat a vállalatok egy olyan csoportjára, amely a megújítás új működési modelljeként tekint a felhőre. Ezek a cégek az innovatív, többfelhős (nyilvános, privát és edge) megoldások használatával nemcsak az egyszerű költségmegtakarítást tartják fontosnak, hanem képesek ezzel nagyobb üzleti értéket is generálni.

Az Ever-ready for Every Opportunity: How to Unleash Competitiveness on the Cloud Continuum című – az állami és a magánszektor közel 4 000 felsővezetőjének bevonásával készített – kutatásból kiderül, miért korlátozza a lehetőségeket, ha a felhőre való átállást egy statikus végállapotra (alapvetően egy olcsóbb, hatékonyabb adatközpontra) való, egyszeri váltásként kezeljük. A kizárólag költségmegtakarításra összpontosító vállalatok akár versenyhátrányba is kerülhetnek azokhoz a cégekhez képest, amelyek stratégiai szemlélettel dinamikus formában (nyilvános, privát és edge) hasznosítják a felhőt.

„A vállalatok többsége napjainkban a nyilvános, privát és edge felhők valamilyen kombinációját alkalmazza, de jellemzően ezeket kevésbé integrálja egymással” – mutatott rá Karthik Narain, az Accenture Cloud First globális vezetője. „Így a szervezet egyik részében elért innováció, bevett gyakorlatok és adatok nem jelentenek előnyt a többi szervezeti egység számára – tehát nem tud kiteljesedni az értékteremtés. A szervezetek kis százalékának azonban sikerül a maximumot kihoznia a felhőből úgy, hogy több helyszínt és működési formát lefedő technológiai folytonosságként tekintenek a felhőre, amely a cloud-first 5G és szoftveralapú hálózatok dinamikus támogatásával szolgálja ki a vállalat állandóan változó igényeit.”

A jelentésből kiderül, hogy miközben a szervezetek a következő 3–5 évben átlagosan technológiájuk és a szolgáltatások több mint kétharmadát szeretnék áthelyezni a felhőbe,  csak 50%-uk használja ki a felhő különböző formáiban rejlő lehetőségeket napi működése átalakítására, a munkavégzésére és az alkalmazások üzleti igényekhez igazodó modernizálására.

Az Accenture „folytonosságra törekvő versenytársaknak” (Continuum Competitor) nevezi a felhő bevezetésében élenjáró vállalatokat – régiótól függően a válaszadók 12–15 százalék-a –, akik azzal tűnnek ki, hogy  egyesítik a nyilvános felhővel, privát  adatközpontokkal  és peremterületeken (edge) szerzett tapasztalataikat a napi üzletmenetük transzformációjához. Így jelentős előnyre tesznek szert a felhő folyamatos használatából, és jobban teljesítenek versenytársaiknál. A kutatás szerint a folytonosságra törekvő versenytársak a jövő sokkhatásaira is sokkal eredményesebben tudnak reagálni.

Ilyen szervezet például a Carlsberg. A dániai multinacionális sörgyártó vállalat a működési költség csökkenésén túl az innováció és a kísérletezés szabadságát említi a felhő fő előnyei között. A felhő segítségével hónapok helyett órákon belül indíthat el új kezdeményezéseket és kampányokat.

„Egy vállalat versenyképességét meghatározza, hogy sikerül-e kiválasztania a megfelelő felhő-architektúrát a megfelelő alkalmazások és szolgáltatások támogatására – például a mesterséges intelligencia, az intelligens ügyfélszolgálatok, az edge computing, a robotalapú feldolgozás, a kiterjesztett valóság stb. –, és hogyan képes irányítani a technológiák hasznosításához szükséges folyamatokat” – mondta Karthik Narain. „Cloud-first stratégiák alkalmazásával a vállalatok jobb ügyfélélményt, intelligensebb üzleti folyamatokat és fenntarthatóbb termékeket hozhatnak létre.” 

A folytonosságra törekvő vállalatokra az alábbiak jellemzők:

  • Kétszer-háromszor nagyobb valószínűséggel újítják meg, automatizálják és tervezik át a munkavégzést;
  • Észak-Amerikában 1,2-szer, Európában pedig 2,7-szer nagyobb költségmegtakarítást érnek el, mint az elsősorban adatmigrációra koncentráló szervezetek;
  • több működési és pénzügyi célt tűznek ki maguk elé, például 50 százlékkal több üzleti intézkedést hajtanak végre az ügyfélszám növelése és a versenytársaiknál gyorsabb piacra lépés érdekében;
  • akár háromszor nagyobb valószínűséggel használják a felhőt legalább két fenntarthatósági cél megvalósítására, például a megújuló energiaforrások bevezetésére, a kevesebb áramot fogyasztó termékek tervezésére, valamint az energiafogyasztás csökkentését szolgáló hatékonyabb szerverhasználatra.

A fentiek alapján az Accenture-nek négy, jól működő – bárhol alkalmazható – javaslata van:  

1. Annak meghatározása, hogy a folytonosság révén hova szeretne eljutni a szervezet. A vállalatoknak először ki kell dolgozniuk egy stratégiát olyan jövőképpel, amely világosan meghatározza az alapértékeket és a jövőbeni célokat, azonosítja a versenykörnyezetben jellemző akadályokat, és aszerint kategorizálja a képességeket, hogy hol tart a vállalat jelenleg és hova szeretne eljutni a jövőben. A stratégia kidolgozásakor figyelembe kell venni a felhőképességek folyamatos fejlődését is.

2. Felhőspecifikus gyakorlatok kidolgozása a technológiák támogatására és kiegészítésére. A technológia bevezetése mellett a vállalatoknak olyan gyakorlatokat kell kialakítaniuk, amely fegyelmezettséget visz a működésbe és segít a technikai fejlődés üteméhez igazodva átalakítani a nem technológiai területeket. A folytonosságra törekvő vállalatok számára a gondolkodásmód legkritikusabb eleme az agilitás, amely áthatja többek között a cloud-first alkalmazásokat, a tehetséggondozás átalakítását, az informatikai kísérletezést és a számítástechnikai ismeretek területét.

3. Az innováció gyorsítása a kivételes felhasználói élmény nyújtásához. A folytonosságra törekvő vállalkozások beruházásaikat egy kiemelt területre, a felhasználói élményre koncentrálják. Az emberközpontú tervezés és a felhőalapú technológiák (pl. edge computing) kombinációjára támaszkodva újragondolják az általuk nyújtott élményt, közelebb kerülve az ügyfelek, a partnerek és a munkatársak tényleges tevékenységeihez. Ennek érdekében a szervezet működésének minden területén (termékek, szolgáltatások, munkavállalói élmény és szolgáltatásnyújtási modellek) élményközpontú gondolkodásmódot valósítanak meg

4. Stratégiai elkötelezettség fenntartása. A vezetőségnek meg kell határoznia az üzleti célokat, a megfelelő kockázati szinteket, és ösztönöznie kell az agilitás és a növekedés kultúráját. A vállalatnak fel kell ismernie, hogy a kihívások legyőzéséhez mindenkire szükség van: az összes munkatársat tájékoztatni kell a felhőben rejlő egyre nagyobb lehetőségekről és az ehhez kapcsolódó jól működő gyakorlatról.

Az Accenture kutatása olyan időszakban zajlott, amikor a világjárvány rákényszerítette a szervezeteket, hogy egyedi élményt nyújtsanak ügyfeleiknek, és újszerű, virtuális módon szolgálják ki őket. Az Accenture korábbi kutatásábólaz is kiderült, hogy a technológiai innovációkat a Covid-19 alatt széles körben megvalósító szervezetek ötször gyorsabban növelték árbevételüket az innovációk alkalmazásában lemaradó társaikhoz képest.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 18., 09:20
A banki hitelek jóváhagyása és folyósítása kritikus szerepet játszik egy vállalkozás életében, különösen akkor, amikor a gyorsaság kulcsfontosságú a piaci lehetőségek kihasználásában. Az MBH Bank legújabb vállalati hitelbírálati folyamata, az MBH Rapid jelentős változást hoz a finanszírozási piacon: lehetővé teszi a hitelösszegek akár öt munkanapon belüli folyósítását, ami értékes előnyt biztosíthat a vállalkozások számára.
2024. 12. 19., 11:45
A 8+1 pontos Demján Sándor Program keretében a korábbi 5 százalék helyett évi 3,5 százalékra csökkent a Széchenyi Kártya Program beruházási hiteleinek kamatát. Az intézkedés „felkorbácsolta a beruházási hitelek iránti keresletet” a hazai kkv-k körében – tájékoztatott a Nemzetgazdasági Minisztérium.
2024. 12. 18., 16:30
Bár ma még nem tudni, hogy milyen forgatókönyv szerint fagy be vagy zárul le a Magyarország szomszédságában zajló háború, a közelmúlt fegyveres konfliktusaiból kiindulva a Szuverenitásvédelmi Kutatóintézet összegyűjtötte azokat a szuverenitási kockázatokat, amelyek a Kárpát-medencére veszélyt jelenthetnek.
2024. 12. 18., 16:30
A tizenhárom éve tartó szíriai polgárháború november 27-től újra a világsajtó központi témája lett, amikor a Jaysh al-Izzah lázadócsoport támadást indított a Bassár el-Aszad vezette szír hadsereg ellen, december 7-én a nemzetközi sajtó pedig már arról adott hírt, hogy Aszad elnök valószínűleg elmenekült az országból.
2024-12-20 18:05:00
A K&H fenntarthatósági index legfrissebb adatai szerint a magyar vállalatok körében két kiemelt terület rajzolódik ki a fenntarthatósági törekvésekben: az energiafelhasználás csökkentése és a munkavállalók környezetbarát munkába járásának támogatása.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS