Telekom-kutatás: tartanak tőle, de használnák a mesterséges intelligenciát a kisvállalkozók

2023. 10. 17., 15:22

A legtöbb mikro- és kisvállalkozás – bár vannak fenntartásai – felismerte, hogy a mesterséges intelligencia (AI) a vállalkozások működtetésére is hatással van. Bár a válaszadók nem gondolják, hogy az AI megkerülhetetlen, számos területen már most beépíthetőnek látják a működésükbe – derült ki a Telekom friss, reprezentatív kutatásából.

A mikro- és kisvállalkozások háromnegyede szívesen kipróbálná, ezen belül egyharmaduk fizetne is egy hasznos AI megoldásért – derült ki a Telekom legújabb, mikro- és kisvállalkozásokat célzó kutatásából. Bár megkerülhetetlennek egyelőre nem látják az AI-t, de megjelenik az a vélemény is, hogy lemaradnak, ha nem használják a technológiát – minden második válaszadó tart ettől. A telekommunikációs vállalat, a BellResearch kutató cég segítségével, 318, a mezőgazdaság, az ipar, a kereskedelem és a szolgáltatás területén működő mikro- és kisvállalkozót kérdezett a mesterséges intelligenciával kapcsolatos véleményéről.

A friss kutatásból kiderült, a válaszadók mindössze két százaléka nem hallott még a mesterséges intelligenciáról.​ 56 százalékuk saját megítélése szerint nagyjából tudja, mit jelent a fogalom. 35 százalékuk pedig azt gondolja, pontosan tisztában is van vele. Az eredményekből ugyanakkor az is kiderül, hogy sok kisvállalkozó AI-nak gondol minden olyan digitális megoldást, amely valamilyen módon emberi beavatkozás nélkül, automatikusan működik, míg más esetben nem feltétlenül ismeri fel, hogy egy adott megoldás mesterséges intelligenciát használ.

A felsőfokú végzettségű, illetve az 50 év alatti cégvezetők körében magasabb az egyes AI megoldások ismertsége.​ Ám ez a különbség akkor válik jelentőssé, amikor az AI-ra épülő megoldásoknak a vállalkozások általi aktív használatáról van szó és nem például más szolgáltató cégek virtuális asszisztenseivel történő kommunikációról.

A kutatás szerint leginkább a fejlődésre, a lehetőségekre (31 százalék) és az automatizációra, a robotikára (18 százalék) asszociálnak a mesterséges intelligencia kifejezés hallatán. Konkrét AI alkalmazások ismertségében 23 százalékkal a ChatGPT vezeti a mezőnyt. Viszonylag sokan, 21 százaléknyian vannak ugyanakkor azok, akik semmilyen konkrét alkalmazást nem tudtak megnevezni a területen. Amikor azonban konkrét alkalmazásra vonatkozott a kérdés, akkor kiderült, valamilyen formában a legtöbben már találkoztak mesterséges intelligenciával, leginkább valamilyen chatbottal (66 százalék), esetleg digitális hangasszisztenssel (58 százalék). A ChatGPT-ről vagy a Google-féle Bardról pedig minden második válaszadónak van tapasztalata.

A mesterséges intelligenciával kapcsolatban megjelennek félelmek is: sokan (69 százalék) attól tartanak, hogy a mesterséges intelligencia miatt a kisvállalkozók elveszíthetik munkájukat. A legnagyobb veszélynek ugyanakkor a válaszadók a technológiától való túlzott függést (76 százalék), valamint az emberi felügyelet hiányát (74 százalék) nevezték meg.

„Addig, amíg az ember tudja kontrollálni, és az ember kezében van a kapcsoló, addig nincs ennek olyan komoly veszélye. Nekem, mint tulajdonosnak és vezetőnek mindig rá kell látnom arra, hogy mi történik. A kontrollt soha nem szabad kiengedni az ember kezéből” – válaszolta az egyik megkérdezett vállalkozás vezetője a veszélyeket vizsgáló kérdésre.

Ugyanakkor azt is látni kell, hogyha az AI technológiától való félelemeikről a saját vállalkozásukra (és nem általában a vállalkozásokra) vonatkozóan nyilatkoztak a válaszadók, akkor kisebb arányban adtak hangot aggodalmaiknak. 37 százalékuk értett egyet azzal, hogy a mesterséges intelligencia miatt sok vállalkozó veszítheti el a munkáját, míg 30 százalékuk mondta azt, hogy az AI technológiára épülő megoldások még nem eléggé érettek ahhoz, hogy azokat üzleti célra használják.

A tényleges használat (12 százalék) és a mesterséges intelligencia használat iránt nyitottság (88 százalék) között még hatalmas a szakadék. Hogy milyen területen vetnék be a mesterséges intelligenciát a vállalkozók, ott elsősorban a közvetlen költségmegtakarítással vagy bevételnöveléssel járó megoldások területén van érdeklődés, míg a közvetlen ügyfélkapcsolatokban kevésbé alkalmaznának mesterséges intelligenciát a válaszadók.

Arra a kérdésre, hogy mire tudná használni egy mikro- vagy kisvállalkozás az AI-t, a túlnyomó többség azt válaszolta, hogy az ismétlődő, unalmas feladatok jól automatizálhatók a segítségével. Honlapszövegek, marketingkampányok, üzenetek, grafikák, videók, látványtervek készítésére vagy akár jelentések megírása kapcsán, továbbá könyvelés, számlázás területén is látnák helyét a technológia alkalmazásának.

Összességében a megkérdezettek 53 százaléka látja úgy, hogy az AI-alapú alkalmazások használata inkább pozitív hatással lenne a vállalkozásukra.

Mindenképpen figyelemreméltó eredmény, hogy míg a mikro- és kivállalkozások döntő része kipróbálná az AI-t, harmaduk (34 százalék) fizetne is az általa hasznosnak tarott AI alapú megoldásért. Viszont csupán húszból egy cégvezető gondolja azt, hogy nem lenne szüksége segítségre a technológia használatához. A megkérdezett vállalkozások több, mint fele professzionális támogatás után nézne (külső tanácsadó, távközlési cég), míg ehhez képest kisebbségben vannak azok, akik házon belül, családi-baráti körben vagy az internetes fórumokon keresnének segítséget.

Általánosságban a digitalizáció terén konkrét fejlesztési tervekkel inkább csak a nagyobb, 10 főnél többet foglalkoztató vállalkozások rendelkeznek (25 százalék). Emellett 30 százalék a konkrét tervekkel rendelkezők aránya azoknál, akik már jelenleg is használnak valamilyen AI-megoldást, szemben a mikro- és kisvállalkozásokra vonatkozó 17 százalékos átlagos értékkel. Tehát az AI-t már használó vállalkozások az átlagosnál jóval nagyobb arányban fejlesztik tovább informatikai rendszereiket és lépnek a vállalati digitalizáció még magasabb fokára.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 23., 17:20
Az elmúlt években Európában Magyarországon volt a legnagyobb a lakásárak emelkedése, amivel a bérleti díjak megugrása szorosan nem tartott lépést. Ugyan a kínálat növekedhet az albérletpiacon, de várhatóan 2025-ben sem torpan meg a bérleti díjak emelkedésének üteme, vagyis a bérlők még magasabb árakkal szembesülhetnek.
2025. 01. 21., 16:10
„Nem, éppen ellenkezőleg. A piaci tapasztalatok azt mutatják, hogy a vendégmunkások alkalmazásával több beruházás valósul meg és ezzel több (és jobb) munkahely jön létre a magyar munkavállalók számára! Ha viszont adminisztratív korlátozó intézkedésekkel tovább szűkül a vendégmunkások alkalmazásának a lehetősége, akkor magyar munkahelyek tömege veszhet el!” – A VOSZ szakértőinek cikke.
2025. 01. 23., 13:05
Idén havi 14 535 forint személyi kedvezmény jár a személyi jövedelemadóból azoknak, akik az igénybevétel időpontjában rendelkeznek a súlyos fogyatékosság minősítéséről szóló orvosi igazolással, vagy a rokkantsági járadékra, fogyatékossági támogatásra jogosító határozattal.
2025-01-23 18:15:00
Az utasbiztosítások negyedét kötik kimondottan síelésre, a november óta megkötött utasbiztosítások átlagos díja pedig közel 11 ezer forint volt. A legtöbben autóval mennek valamelyik síparadicsomba, az országok listáját pedig utcahosszal vezeti Ausztria – derült ki a Netrisk saját adataiból.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2025. 01. 17., 08:20
epizód: 2025 / 2   |   hossz: 24:49
A kiskorú gyermeket nevelő szülők adóalapját csökkentő családi kedvezmény mértéke 2025. július 1-jétől 50 százalékkal nő, így a kétgyerekes családok az év második felében már nem havi 40 ezer, hanem 60 ezer forint adót és járulékot takarítanak meg. Nem mindegy azonban, hogy mikor és hogyan nyilatkoznak erről a dolgozók, miközben a munkáltatóknak is érdemes odafigyelni az ezzel kapcsolatos változásokra. A legfontosabb tudnivalókról Honyek Pétert, a PwC Magyarország személyi jövedelemadóval foglalkozó területének igazgatóját kérdeztük.
Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!
2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.

  Rovathírek: GUSTO

A SALT Budapest alapvető filozófiája a hagyományos magyar konyha újragondolása. Tóth Szilárd séf és csapata olyan régi recepteket és technikákat elevenít fel, amelyek évtizedekkel, sőt évszázadokkal ezelőtt jellemezték a magyar vidéki konyhát.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

A Nemzetközi Atomenergia Ügynökség és az ukrán hatóságok tájékoztatása alapján az elmúlt két hónapban sem csökkent az ukrán energia-infrastruktúrát ért támadások száma. A támadások közvetlenül nem érintik az ukrajnai atomerőművek nukleáris biztonságát, azonban megzavarhatják működésüket.