Az ötlet megvan, a megvalósításon van még mit fejleszteni a hazai vállalkozásoknak

2020. 02. 26., 16:00

Magyarország jelenleg az Európai innovációs lista 23. helyén szerepel, most azonban hatékony segítséget kaphatnak fejlődésükhöz a kkv-k. A hazai vállalkozások az Enterprise Europe Network (EEN) hálózaton keresztül olyan, nemzetközi szinten alkalmazott innovációs elemzést és tanácsadást vehetnek igénybe, amellyel hatékonyan növelhető a cégek innovációs tevékenysége, és megtudhatják azt is, hogy hol állnak az uniós versenytársakhoz képest.

Az elmúlt évek kedvező gazdasági növekedése ellenére Magyarország innovációs teljesítménye továbbra is elmarad az EU átlagtól a 2019-es Európai innovációs eredménytáblán. 2011 óta uniós szinten 8,8 százalékponttal nőtt az innovációs teljesítmény, hazánkban csupán 2,8 százalékponttal, így mérsékelt innovátorként a 23. helyen állunk.

Ennek egyik fő oka, hogy a vállalati szektor K+F ráfordítása 72 százaléka az uniós átlagnak, és a kkv-k innovációs tevékenysége – a termék-, szolgáltatás- és szervezetfejlesztést tekintve is – csupán harmada az uniós vállalkozásoknak. Ez utóbbihoz kapnak segítséget a hazai kkv-k, ugyanis az Enterprise Europe Network hálózatán keresztül térítésmentesen vehetnek igénybe olyan innovációs auditot, amely átfogóan megmutatja a cégek innováció menedzsmentjének erősségeit és hiányosságait.

„Az innovatív termékek, szolgáltatások és üzleti modellek bevezetése piaci előnyökhöz juttatja a vállalkozásokat, ami többek között az árbevétel növekedését is jelenti. A jól működő innováció-menedzsment ugyanis átlagosan 25 százalékos bevételnövekedést eredményezhet. A gyakorlat viszont azt mutatja, hogy bár sok jó, innovatív ötlet születik a hazai vállalkozásokon belül, sok esetben hiányzik az ötlet menedzselése, az a folyamat, ami következetesen végig viszi az ötlet megvalósítását. Ezen kívánunk változtatni azzal, hogy kétfajta, nemzetközileg elismert módszertant alkalmazó, több száz euró értékű innovációs tanácsadást nyújtunk a vállalkozások számára, az Európai Bizottság támogatásának köszönhetően” – hangsúlyozta Hendrich Balázs, a magyarországi EEN konzorciumot vezető HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség vezérigazgatója.

Innovációs eredmények a nemzetközi versenytársakkal összehasonlításban

A hazai kkv-k az EEN irodáiban országszerte igénybe vehetik az IMP3rove™ módszert, amit a világ egyik legelismertebb tanácsadó cége és a német technológiai fejlesztések központjának tartott Fraunhofer intézet dolgozott ki. Az elemzés lényege, hogy öt területen vizsgálja egy vállalkozás innovációs sikereit, ami magába foglalja a cég innovációs stratégiáját, szervezeti felépítését, belső kultúráját, az innovációs életciklus folyamatokat és az ötletek megvalósulását segítő anyagi feltételeket.

A vállalkozás ezek alapján egy szoftver által készített benchmarking riportot kap, ami megmutatja, hogy a cég milyen innovációs eredményeket tud felmutatni, hogyan épül fel egy új termék vagy szolgáltatás életciklusa, illetve hogy hol tart a versenytársakhoz képest – mindezt globális viszonylatban, öt ország vállalkozásainak eredményeivel összehasonlítva.

Innovációs állapotfelmérés akár néhány nap alatt

A hazai és külföldi tanácsadó cégek által is alkalmazott Innovation Health Check (IHC) innovációs teljesítményértékelő módszer akár néhány nap alatt helyzetképet ad a vállalkozások innovációs folyamatairól. A felmérés 6 szempont – vállalati kultúra, az üzletmenet megértése, üzleti stratégia és struktúra, a vállalat képességei és erőforrásai, valamint és a meglevő innovációs folyamatok szintje – alapján vizsgálja a cégeket, majd képet ad az innovációs folyamatok erősségéről és a fejlesztendő területekről is, amelyek összességében alapjául szolgálnak egy vállalati akcióterv kidolgozásához.

„Az EEN a felméréseket követően sem engedi el a vállalkozások kezét. Miután a felmérés objektíven megmutatja, hogy hova kell és van értelme további energiát fektetni, a Hálózat szakértői a kkv-val közösen kifejlesztenek egy cselekvési tervet az azonosított problémák megoldására, majd segítenek annak végrehajtásában, és közreműködnek a további fejlesztési lehetőségek kijelölésében is. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a cég az igényeihez és fejlesztési területeihez igazodóan olyan szolgáltatásokat vehet igénybe, mint például a technológiai és K+F partnerkeresés a határokon átívelő K+F források felkutatása, vagy a Hálózat által szervezett export és egyéb, téma-specifikus képzéseken való részvétel” – mondta Hendrich Balázs.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.
2024-03-28 16:10:00
A NAV a digitális megoldásaival szinte azonnal lát mindent, és szinte azonnal közbe is tud avatkozni. Az adóhatóság beavatkozásának két iránya van: vasszigorral fellépni a tudatos adókijátszók ellen, illetőleg támogatni a nem szándékosan tévesztő, alapvetően jogkövető adózókat.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS