Az informatikai szektorban is előtérbe kerülhet a fenntarthatóság

2021. 09. 16., 09:15

Az internet okozta környezeti terhelés csökkentése kihívást jelent az informatikai szektorban is, a fenntarthatóság kérdésköre az egyik legfontosabb prioritás lehet a következő években a szektor számára – hívta fel a figyelmet az Integral Vision egyedi webes termékek fejlesztésével, működtetésével foglalkozó társaság az MTI-nek küldött szerdai közleményében.

Az aktív internet felhasználók száma 4 milliárd fölött van világszerte, becslések szerint az okos eszközök, az internet és az ezeket támogató rendszerek felelnek az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának 3,7 százalékáért, és az előrejelzések szerint ez a szám 2025-ig megduplázódhat.

Az International Data Corporation adataira hivatkozva azt írták, 2020-ban az emberek és gépek által előállított adatmennyiség több mint 60 zettabytes, azaz több mint 60 trillió gigabyte volt. Az adatáramlást biztosító szerverparkok jelenlegi működését és növekedésüket figyelembe véve 2025-re ezek az adatközpontok önmagukban a világ elektromos áram fogyasztásának egyötödéért, a szén-dioxid-kibocsátás több mint 3 százalékáért lesznek felelősek, és 2040-re a digitális adattárolás okozta károsanyag kibocsátás a 14 százalékot is elérheti.

A környezeti terhelés csökkentését már egy új weboldal tervezésekor fontos szem előtt tartani, például azzal, hogy a felhasználók a lehető legkönnyebben találják meg az általuk keresett tartalmat, elkerülve ezzel a fölösleges oldalbetöltéseket és az ezzel járó adatforgalmat. A képi és videós anyagok, animációk átgondolt használata, azok méreteinek optimalizálása révén is érdemi erőforrásigény csökkentés érhető el.

Kulcsár Zsolt, az Integral Vision ügyvezető igazgatója a közleményben kiemelte, nem mindegy milyen céllal, milyen elvek mentén, milyen eszközökkel állítják elő és továbbítják az adatokat. A fenntarthatósági elvek követése üzleti haszonban, nagyobb láthatóságban, elégedett és visszatérő felhasználókban, alacsonyabb fejlesztési költségekben is mérhető, és ezeknek a lépéseknek a környezetre gyakorolt hatása is kimutatható.

A Integral Vision több mint 10 éve foglalkozik Drupal alapú egyedi webes termékek fejlesztésével, működtetésével. Több díjnyertes webes alkalmazás is köthető nevükhöz, 2020-ban az Év honlapja versenyen 5 projekttel nyertek díjat. (MTI)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!
A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS