Ötven, látásproblémával élő gyermeket vezet be a kódolás világába a Microsoft és a Digitális Tudásért Alapítvány. Az idei Kódolás órájával azt szeretnék megmutatni, hogy a programozás alapjainak elsajátításával a fogyatékkal élő emberek is jókora lépést tehetnek kreativitásuk kibontakoztatása felé.
Alapvető programozási tudás birtokában gyengénlátó embertársaink is aktív alkotói lehetnek a digitális világnak – ez a megfontolás vezérelte a Microsoft Magyarországot, valamint a Logiscool által alapított Digitális Tudásért Alapítványt, amikor látásproblémával élő gyermekeket vezetett be a kódolás és a programozás világába.
A Kodu és a Minecraft alkalmazásokkal a gyerekek szó szerint játszva tanulják meg a programozás alapjait, fejlődik az algoritmikus gondolkodásuk, ízelítőt kapnak a csapatmunkából. A Microsoft és az Alapítvány szakemberei tavaly a Mozgásjavító Iskola diákjainak tartottak foglalkozásokat a Kódolás órája keretében, az idén pedig a Gyengénlátók Általános Iskolájába költözött be a nemzetközi kezdeményezés.
Itt 22 számítógép segítségével ötven, felsőtagozatos fiatalnak tanították meg a programozás alapjait a Digitális Tudásért Alapítvány oktatói és a Microsoft önkéntesei. Ehhez a code.org és a KODU fejlesztői programjait használták, amelyekkel a látásukban korlátozott fiatalok is tudnak kódolni, egyszerűbb alkalmazásokat fejleszteni.
IT-tudásuk elmélyítésével a későbbiekben akár informatikai munkát végezhetnek, így keresett és jól jövedelmező szakmájuk, állásuk lehet, miután elvégzik az iskolát.
„A kódolás kreatív feladat. Miközben jobbá, gazdagabbá teszi a világot a gyengénlátó fiatalok kreativitása, az informatikai tudás komoly esélyt ad nekik egy gazdagabb, teljesebb életre” – mondta Csanak Gabriella, a Microsoft Magyarország marketing- és operatív igazgatója.
„Örülünk, hogy a gyengénlátó fiatalokat is bevezethetjük az élményalapú programozásba, hiszen a logikus, algoritmikus gondolkodás elsajátítása későbbi, felnőttkori esélyeiket is növeli a munka világában” – tette hozzá Breuer Anita, a Digitális Tudásért Alapítvány alapítója. A digitális írástudás fontosságát, a kódolásban, valamint a programozásban rejlő lehetőségeket egy friss amerikai felmérés szerint már a szülők és a tanárok is felismerték. Egy, a Microsoft megbízásából készült amerikai kutatás szerint sok szülő azt tartja nagy kihívásnak, hogy nincs elég tanár, aki megtanítaná a gyerekeknek a digitális képességeket.
A kódolás bárhol, bármilyen életkorban elkezdhető, ráadásul hasznos képességgel vértezi fel azt, aki ebbe belevág. „Egy iskola az értékes, az életben is használható tudással nyújthatja a legtöbbet a diákjainak. Ha pedig ez a tudás esélyt is jelent a sérült gyermekeknek, azzal jelentős szolgálatot is teszünk” – fogalmazott Hegyiné Honyek Katalin, a Gyengénlátók Általános Iskolájának igazgatója.
A Magyarországon ötödik alkalommal megrendezendő Kódolás órája kampány keretében – az idén december 3. és 7. között – a csatlakozó gyerekek a szülőkkel vagy tanárokkal együtt fordítanak legalább egy órát kódolásra.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.