Kijátszotta a „sörtörvényt” a Heineken, büntetett a GVH

2023. 09. 18., 15:18

A Heineken a sörválaszték szűkítése miatt 15 millió forint bírságot köteles megfizetni, egyben megfelelési programot kell kialakítania HORECA partnereivel, hogy tudatosan kerülje a kizárólagos kapcsolatra ösztönző feltételeket.

A Gazdasági Versenyhivatal 2022 egyszerre öt eljárást indított a sajtóban „sörtörvénynek” keresztelt, a jogalkotó által két éve bevezetett kereskedelmi szabályozás érvényesítésére, amelynek célja az italválaszték bővítése és a szektorban gyakori kizárólagossági megállapodások visszaszorítása volt. Két gyorsétterem-lánc, a Burger King és a KFC esetében tavaly év végén zárultak le a vizsgálatok, megállapítva, hogy mindkét cég megsértette az új rendelkezéseket. A három nagy sörgyárral szemben indított, párhuzamosan futó vizsgálatokból elsőként a Heineken eljárása fejeződött be.

A Heineken és egy fővárosi vendéglátóhely kereskedelmi kapcsolatát vizsgáló, iránymutató ellenőrzés feltárta, hogy a holland tulajdonú sörgyártó cég olyan feltételekkel alakított ki együttműködést a vendéglátóhellyel, amely azt arra ösztönözte, hogy szinte teljes egészében a Heinekentől szerezze be a sörkészletét. Ezzel a lépéssel a vállalkozások megsértették az új kereskedelmi szabályozás előírásait, mivel leszűkítették a fogyasztók választási lehetőségeit és gátolták más sörgyártók érvényesülését.

A GVH Versenytanácsa figyelembe vette azt is, hogy a Heineken egy korábbi mulasztására tekintettel visszaesőnek minősül, és hogy a most vizsgált magatartással kifejezetten a kisebb piaci szereplők térnyerését elősegíteni hivatott szabályozás megkerülése volt a célja.

A Heineken Hungária Sörgyárak Zrt. mindezek figyelembevételével – az egyetlen vizsgált vendéglátóhely forgalma alapján – 15 millió forintos bírságot kapott a jogsértésért. Továbbá a GVH Versenytanácsa megtiltotta a jogsértő magatartás további folytatását, valamint egy belső megfelelési program kialakítására kötelezte a sörgyártót, amely biztosítja, hogy (sem közvetlen, sem közvetett) üzleti feltételei nem ösztönzik a vendéglátóhelyeket a jogszabályi küszöbök átlépésére. A GVH által előírt megfelelési program minden a holland tulajdonú sörgyártó céggel kereskedelmi kapcsolatban lévő vendéglátóhelyre érvényes lesz, így várhatóan piaci szinten fejti ki hatását.

Az ügyben érintett vendéglátóhelyet üzemeltető Woda Bt-t a hatóság – tekintettel többek között a jogsértésben betöltött csekélyebb szerepére – bírság kiszabása helyett figyelmeztetésben részesítette. A GVH ugyanakkor a budapesti kisvállalkozást is arra kötelezte, hogy alakítson ki a versenyjogi előírásoknak való megfelelést és a jogsértések megelőzését biztosító belső eljárásrendet. (GVH)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS