Kijátszotta a „sörtörvényt” a Heineken, büntetett a GVH

2023. 09. 18., 15:18

A Heineken a sörválaszték szűkítése miatt 15 millió forint bírságot köteles megfizetni, egyben megfelelési programot kell kialakítania HORECA partnereivel, hogy tudatosan kerülje a kizárólagos kapcsolatra ösztönző feltételeket.

A Gazdasági Versenyhivatal 2022 egyszerre öt eljárást indított a sajtóban „sörtörvénynek” keresztelt, a jogalkotó által két éve bevezetett kereskedelmi szabályozás érvényesítésére, amelynek célja az italválaszték bővítése és a szektorban gyakori kizárólagossági megállapodások visszaszorítása volt. Két gyorsétterem-lánc, a Burger King és a KFC esetében tavaly év végén zárultak le a vizsgálatok, megállapítva, hogy mindkét cég megsértette az új rendelkezéseket. A három nagy sörgyárral szemben indított, párhuzamosan futó vizsgálatokból elsőként a Heineken eljárása fejeződött be.

A Heineken és egy fővárosi vendéglátóhely kereskedelmi kapcsolatát vizsgáló, iránymutató ellenőrzés feltárta, hogy a holland tulajdonú sörgyártó cég olyan feltételekkel alakított ki együttműködést a vendéglátóhellyel, amely azt arra ösztönözte, hogy szinte teljes egészében a Heinekentől szerezze be a sörkészletét. Ezzel a lépéssel a vállalkozások megsértették az új kereskedelmi szabályozás előírásait, mivel leszűkítették a fogyasztók választási lehetőségeit és gátolták más sörgyártók érvényesülését.

A GVH Versenytanácsa figyelembe vette azt is, hogy a Heineken egy korábbi mulasztására tekintettel visszaesőnek minősül, és hogy a most vizsgált magatartással kifejezetten a kisebb piaci szereplők térnyerését elősegíteni hivatott szabályozás megkerülése volt a célja.

A Heineken Hungária Sörgyárak Zrt. mindezek figyelembevételével – az egyetlen vizsgált vendéglátóhely forgalma alapján – 15 millió forintos bírságot kapott a jogsértésért. Továbbá a GVH Versenytanácsa megtiltotta a jogsértő magatartás további folytatását, valamint egy belső megfelelési program kialakítására kötelezte a sörgyártót, amely biztosítja, hogy (sem közvetlen, sem közvetett) üzleti feltételei nem ösztönzik a vendéglátóhelyeket a jogszabályi küszöbök átlépésére. A GVH által előírt megfelelési program minden a holland tulajdonú sörgyártó céggel kereskedelmi kapcsolatban lévő vendéglátóhelyre érvényes lesz, így várhatóan piaci szinten fejti ki hatását.

Az ügyben érintett vendéglátóhelyet üzemeltető Woda Bt-t a hatóság – tekintettel többek között a jogsértésben betöltött csekélyebb szerepére – bírság kiszabása helyett figyelmeztetésben részesítette. A GVH ugyanakkor a budapesti kisvállalkozást is arra kötelezte, hogy alakítson ki a versenyjogi előírásoknak való megfelelést és a jogsértések megelőzését biztosító belső eljárásrendet. (GVH)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!
A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS