„Kérjük, állítsa be a borravaló mértékét!”– Újabb vizsgálatot indított a GVH

2022. 11. 09., 12:41

A Gazdasági Versenyhivatal vizsgálatot indított a HelloPay fizetőterminálok üzemeltetőjével szemben, mivel – a korábbi versenyhatósági bírságok ellenére – valószínűleg megint tisztességtelen nyomást gyakorol a fogyasztókra az „elvárt” borravaló mértékéről.

A GVH eljárást indított a HelloPay Zrt.-vel szemben, amely számos fesztivál, rendezvény és vendéglátóhely készpénzmentes fizetési rendszerét biztosítja. A vállalkozás a hatóság gyanúja szerint olyan tisztességtelen gyakorlatot folytat a terminálok borravaló-választási folyamata során, amellyel többlet-döntéshozatalra kényszeríti a fogyasztókat.

A GVH 2019 végén egyszer már elmarasztalta a szolgáltatót az alapbeállításként alkalmazott 10 százalékos borravaló- és adománymérték miatt. A terminál működési módja ugyanis jelentősen korlátozta a fogyasztói döntést, különösen a fesztiválokon és a vendéglátóhelyeken jellemző fizetési körülmények (időnyomás, zaj, tömeg stb.) között. A hatóság az eljárás eredményeként 20 millió forintos bírságot szabott ki a cégre, valamint eltiltotta a jogsértő magatartás folytatásától.

2021 végén a hatóság megvizsgálta a vállalkozással szembeni tiltó kötelezés teljesülését és arra jutott, hogy – bár módosított korábbi rendszerén – a cég továbbra is a fogyasztók döntési folyamatát megzavarva sugallt egy „elvárt” 10 százalékos mértéket. A GVH Versenytanácsa ekkor 6 millió forintos bírságot szabott ki a vállalkozásra, amiért a hatósági tilalom ellenére is folytatta a tisztességtelen gyakorlatot.

A most indult versenyhatósági eljárás ismételten a HelloPay termináljain végbemenő kártyás fizetések borravaló-választási folyamatának tisztességességét vizsgálja. A szolgáltató – különös tekintettel a terminálhasználat jellemző időzítésére, helyére, jellegére – valószínűleg jogsértően készteti döntéshozatalra a fogyasztókat az eredeti ügyleti döntésükön (pl. étel-, ital-, ajándékvásárlás) felül. A rendszer vizuális kialakítása, a betűméret, illetve az előre meghatározott tájékoztatás (pl. „Kérjük állítsa be a borravaló mértékét: 0-20 %”) ugyanis gátolhatja a fogyasztókat abban, hogy önállóan, befolyásmentesen dönthessenek.

A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható. (GVH Sajtóiroda)

HelloPay: versenyhátrányt okoz a GVH

A HelloPay megdöbbenéssel olvasta a GVH honlapján közzétett sajtóközleményt, amely arról tájékoztatja a közvéleményt, hogy a Hivatal ismételten vizsgálatot indított társaságunkkal szemben egy korábban már lezárt ügyben. Az újabb vizsgálat megindítása jogilag kifogásolható, ezen túlmenően a vizsgálódás megindításával kapcsolatos kommunikáció indokolatlan, hírnevünkre nézve káros és súlyos versenyhátrányt okoz, egyúttal sérti a vendéglátóiparban dolgozók érdekeit is – olvasható a társaság közleményében, amelyben a versenyhivatali bejelentésre reagál.

A mindössze megindítási folyamatban lévő vizsgálatról szóló híradás széles körűen jelent meg a hazai sajtóban, ez pedig jelentősen csorbíthatja a HelloPay hírnevét és hátrányosan érinti partneri megállapodásairól szóló tárgyalásait, egyúttal versenyhátrányba hozza hasonló üzleti konstrukcióval dolgozó riválisaival szemben is. Ide tartozik, hogy a GVH mindössze egyetlen bejelentés miatt indított újabb vizsgálatot és adott ki előzetes közleményt, tehát nem tömeges fogyasztói panaszra reagált a Hivatal – miközben eljárása alkalmas arra, hogy a szórakozóhelyek vendégei körében, és a személyzet irányában is hangulatot keltsen, bizalmatlanságot szüljön – vélekedik a HelloPay.

A HelloPay nem csupán módosította a fizetőterminálokon futó digitális borravaló adás működési mechanizmusát, de a változtatásokat a GVH korábbi iránymutatásaival összhangban, a GVH által írásban is elismert, méltányolt módon tette meg – szögezi le a közlemény. „A jogbiztonságba vetett hitünket ássa alá, hogy a GVH egy olyan piaci megoldással kapcsolatban indít eljárást, melyre vonatkozóan a Hivatal a korábbi eljárást lezáró utóvizsgálati határozatban, éppen egy évvel ezelőtt azt írta le, hogy a bemutatott megoldás összhangban van a jogszabályi előírásokkal” – hangsúlyozta Varga Norbert, a HelloPay Zrt. vezérigazgatója.

„A terminálok használatával a fogyasztók szabad akaratukból és legjobb belátásuk szerint dönthetnek arról, akarnak-e, és ha igen, milyen mértékű borravalót adni a terminálokat használó partnereinknél. Fontos látni, hogy a GVH indokolatlan hírverésével nem csupán a HelloPay fizetőterminálokat üzemeltető vállalkozást hozza versenyhátrányba, egyúttal a már bevett eljárásnak tekinthető digitális borravaló adás lehetőségének ellehetetlenítésével komoly károkat okoz a járványidőszak után a rezsiválságtól szenvedő vendéglátóiparnak, sőt, a vendéglátásban dolgozó munkavállalóknak is, akik a digitális borravalóból közvetlenül, azonnali módon, transzparensen és legálisan részesülhettek. Ennek megfelelően a digitális borravaló bevezetése, transzparens jellege miatt jelentős segítség lehetne a vendéglátóiparban dolgozók bérrendezésében” – hívja fel a figyelmet a HelloPay, amely „minden fenntartása ellenére, ahogyan eddig is, továbbra is mindenben együttműködik a GVH-val a vizsgálat lefolytatásának támogatásában, és megtesz mindent a helyzet megnyugtató rendezése érdekében”.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 05. 23., 15:23
Nagy Ferenc Gábor, az NFG Badboys Kft. tulajdonosa reméli, hogy a VOSZ-on belül is sok céghez eljuthatnak, egyre többen ismerik majd meg programjukat és filozófiájukat. A VOSZ Sportvállalkozási Szekciójának új tagjával eddigi eredményeiről és terveiről is beszélgettünk.
2023. 05. 25., 16:55
Hosszú ideje a vállalkozás világában élők is sokat tanulhattak a VOSZ Páholy első három rendezvényén, ahol a résztvevőknek lehetősége van a tanulás mellett egymás és a másik vállalkozás tevékenységének megismerésére. Nagyon készülünk az év további rendezvényeire is – mondta Micski Marianna, a VOSZ Heves vármegyei elnöke a vosz.hu-nak.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2023. 05. 29., 17:20
epizód: 2023 / 8   |   hossz: 22:26
Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének elnökével áttekintettük az építőipar első negyedévi visszaesésének okait, és arra is megkértük, hogy vázolja az ágazat továbbiakban várható sorsát. Bár nem minden szakmabeli járt rosszul az utóbbi időben, „sok pozitívumot nehezen tudna mondani“. Az elnök tisztázta a nemzeti tüzépek körül halmozódó félreértéseket, és azt is elárulta, hogy milyen modern éptőipari megoldásokat kedvelnek az embereket, illetve melyek felfutását reméli.
Dr. Baracsi Katalin internetjogászt az általa cégek kollektívái számára tartott online jogi tréningek kapcsán a legfontosabb, az embereket leginkább aggasztó problémákról kérdeztük. A szakértő maga is meglepőnek tartja, hogy hányszor találkozik olyan emberrel, aki még mindig nincs tisztában az interneten elkövethető bűncselekmények súlyával. Sőt, azzal sem, hogy online egyáltalán lehet bűnt elkövetni. Ha mindez nem lenne elég, azt is viszonylag kevesen tudják, hogy mit tehet meg a céges IT-eszközökkel és a rajta felhalmozódott adatokkal a dolgozó, illetve maga a vállalat. Utóbbi egyébként nem árt, ha jó előre leszögezi, hogy mire lehet használni a céges számítógépet és mire nem.
Ebben az epizódban bebizonyítjuk, hogy szemléletváltással sokkal olajozottabb és jóval jövedelmezőbb szervezetté válhat bármely vállalkozás. A gyengeség szemléletet felváltó erősség szemlélet megváltást jelenthet a cégeknek, akik olyan erőforrástömegre bukkannak meglévő kollektívájukban, amire jó eséllyel nem is számítottak. Arról, hogy vezetőképzéssel, csapatépítéssel és mindezek tudományosan megalapozott stratégiáival hogyan lehet sikerre ítélni egy üzletet, az [eureka] Consulting and Games fehérgalléros ügyfélkörrel dolgozó üzleti tanácsadó cég társalapítójával, Bódi Gabriellával beszélgettünk.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS