Csaló weboldalakra hívja fel a figyelmet a GVH

2021. 04. 16., 16:45

A Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH) az elmúlt időszakban egyre több fogyasztói jelzés érkezik különféle egészségügyi termékeket hirdető, kifogásolható weboldalakkal kapcsolatban.

A versenyhatóság látókörébe került honlapok először felvázolnak valamilyen egészségügyi problémát, amely jellemzően az életminőség romlását eredményezheti, majd minden esetben gyors, könnyű és nem utolsósorban kedvezményesen elérhető megoldást kínálnak professzorok ajánlásával, illetve pozitív fogyasztói terméktapasztalatokkal alátámasztva.

Az egészségügyi problémáktól szenvedő fogyasztók különösen érdeklődőek, befogadóak lehetnek az új megoldások, lehetséges terápiás eljárások iránt – főleg, ha azokat kedvezőnek tűnő áron, szakértők ajánlásával tárják eléjük, időnként olyan formában, mintha az egy cikk vagy „interjú” lenne a módszert állítólagosan felfedező orvossal, szakemberrel.

A GVH felhívja a fogyasztók figyelmét arra, hogy az ilyen típusú honlapokat különös körültekintéssel kezeljék, mert a szóban forgó kereskedelmi gyakorlatok több szempontból is tisztességtelenek lehetnek. Mindenképp keltsen gyanút, ha

  • a hirdetett termék neve csak görgetést követően, a honlap tartalmának közepe táján olvasható;
  • a weboldalon sehol nincs feltüntetve a cégnév, így nem lehet tudni, hogy kitől rendel a fogyasztó, a „Kapcsolat” menüpontban pedig jellemzően csak egy telefonszám van megadva;
  • nem derül ki a termékkategória, vagyis, hogy a népszerűsített termék például étrend-kiegészítő, orvostechnikai eszköz vagy kozmetikum;
  • egy magát orvosnak nevező személy „szólítja meg” az olvasót, a hangvétel pedig személyes: gyakran az „orvos” saját élményét, tapasztalatát szövi a szövegbe (pl. hogyan segített a termék az idős édesanyja egészségügyi problémáján);
  • a honlap a termékről különféle jótékony hatást állít, gyakran a tünetek azonnali megszűnését ígéri – ugyanakkor nem hivatkozik konkrét bizonyítékokra, illetve ilyeneket nem tesz elérhetővé;
  • különböző – például az ízületi betegségek kezelésére, gyógyítására hivatott, valószínűsíthetően egyébként nem létező – intézetek neveivel próbálják erősíteni a termékkel kapcsolatos fogyasztói bizalmat;
  • a megjelenített vélemények egyöntetűen annak jótékony hatásait méltatják, mert valószínűsíthetően nem valós fogyasztóktól származnak, vagy egyoldalúan moderáltak lehetnek;
  • ún. „kedvezményklubban” való részvételre ösztönöznek, vagyis klubtagsággal kedvezőbb áron ígérik a terméket;
  • visszaszámlálót alkalmaznak az elérhető termékek darabszámára vonatkozóan (pl. „Rendeld meg ma, és takaríts meg 13 000 forintot. Az első 200 rendelés után az akció véget ér”).
  • a honlapon elérhető általános szerződési feltételek nyelvezete magyartalan, magyar nyelven nem elérhető, vagy egyáltalán nem találhatóak szerződési feltételek a honlapon.

Amennyiben a fenti mintázatoknak megfelelő honlappal találkozik, érdemes a következő lépéseket tenni:

  • Keressen rá a honlapon megjelenített nevekre, intézményekre, képekre! Így gyorsan kiderül, ha a fotókon nem valódi szakértők szerepelnek.
  • Keressen rá a termék nevére, és olvasson el valódi fórumoldalakon valódi véleményeket! Így hamar ki fog derülni, hogy az ajánlat nem megbízható, és csak pénzkidobáshoz vezetne.
  • Kérje ki valódi szakemberek véleményét a termékről! Nagy valószínűséggel nem hallottak még a reklámozott termékekről.
  • Győződjön meg arról, hogy rendelés esetén kivel szemben és hogyan tud élni fogyasztói jogaival.
  • Ha a megadott telefonszámon nem tudnak választ adni a forgalmazó kilétére, a termékkategóriára, illetve a fogyasztói jogok érvényesítésének módjára vonatkozó kérdéseire, ne rendelje meg a terméket!
  • A sürgető tartalmú üzeneteket, a termék korlátozott elérésére utaló állításokat mindig fenntartásokkal kezelje!
  • A termékkel kapcsolatos döntését alaposan gondolja át, amennyiben pedig kétségei vannak, inkább ne rendelje meg a terméket!
Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024. 12. 11., 09:11
Sorjáznak az akciós autók akciós THM-mel a kereskedőknél. A lízingcégek is gyakran nyújtanak 0 százalékos vagy 2–5 százalék közötti THM-mel finanszírozást, de csak speciális feltételekkel, ezért mindenképpen érdemes összevetni a finanszírozási lehetőségeket a kocsivásárlási döntés előtt – derül ki a Bank360.hu összeállításából.
2024-12-11 21:11:00
Kiemelkedő vándorlási többlet és tranzakciószám jellemzi a közép-magyarországi régiót, amely az ingatlanpiac motorjaként egyben az ország legdrágább térsége is – derül ki az Otthon Centrum harmadik negyedévre vonatkozó elemzéséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS