Az M3-as metró felújítása az egyik legnagyobb uniós beruházás

Az M3-as metró felújítása az egyik legnagyobb uniós beruházás
2023. 05. 22., 18:22

Az Európai Bizottság is üdvözölte, hogy 2023. május 22-én teljes hosszában átadták az utasforgalomnak a felújított budapesti M3 metróvonalat.

A város leghosszabb, 17,4 km-es metróvonalának, valamint a hozzá tartozó 20 állomásnak a felújítása 2017 novemberében kezdődött, és az 591 millió eurós teljes költségvetésből 453 millió eurót a kohéziós politika keretében, a 2014–2020-as programozási időszakban nyújtott támogatás fedezett. Ez a projekt Magyarországot, de az egész EU-t tekintve is az egyik legnagyobb uniós beruházás – olvasható az Európai Bizottság közleményében.

„A Bizottság összekapcsoltabb, környezetbarátabb, szociálisabb és a polgárokhoz közelebb álló Európa megteremtésére törekszik. Az M3 metróvonal most elkészült felújítása mindezekhez hozzájárul. Ez Budapest legforgalmasabb metróvonala, amely évekig szolgálja majd az utasokat, hozzájárulva Budapest környezetbarát városi közlekedési hálózatához. Az Európai Unió lendületesen halad előre a konkrét eredmények és a polgárok érdekében végrehajtott helyi projektek terén. Ezek közé tartozik a budapesti metróvonal is” – mondta Elisa Ferreira, a kohézióért és a reformokért felelős biztos.

Gyors és biztonságos, mindenki számára hozzáférhető metró

Az uniós kohéziós támogatásnak köszönhetően a metróvonalat és az állomásokat teljesen felújították.

Ennek eredményeként a metró ma már teljes mértékben akadálymentes, a Semmelweis Klinikák, a Corvin-negyed, a Kálvin tér, a Ferenciek tere, a Nyugati pályaudvar és az Arany János utca állomásokon hagyományos, illetve speciális ferdepályás felvonókat vehetnek igénybe az utasok. Emellett a látássérülteket új, taktilis burkolati jelzések segítik a tájékozódásban.

Az új vezérlő-, vezető-, tűzvédelmi és szellőztetőrendszereknek, valamint az állomások és azok utasok előtt nyitva álló részeinek felújítása révén a metró biztonsága is jelentősen javult. Jelenleg csaknem 340 segélyhívó pont, valamint 160 monitor és 500 internetprotokoll-kamera működik, amely lehetővé teszi a gyors és hatékony beavatkozást.

A régi szerelvényeket újakra cserélték, amelyek átlagosan 80 km/h-s sebességgel fognak közlekedni az alagútban. A világítást LED lámpákkal oldották meg. 300 központilag szabályozott óra, 180 vizuális jelzés és 2060 hangszóró segíti az utasokat. Emellett mintegy 32 000 m² padlóburkolat felújítására is sor került.

Kohéziós politika: 7 év alatt 22,5 milliárd euró értékű támogatás jutott Magyarországnak

2014 és 2020 között Magyarország 22,5 milliárd euró értékben részesült kohéziós politika keretében nyújtott támogatásban. A metrófelújítást az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program keretében kapott támogatást. Az operatív program finanszírozása a Kohéziós Alapból (2,7 milliárd euró) és az Európai Regionális Fejlesztési Alapból (631 millió euró) történt.

A rendelkezésre álló források közel kétharmada (37,79 százalék a vasúti fejlesztésre és 27,19 százalék a fenntartható városi közlekedésre) a program fő célkitűzéséhez, azaz az európai vasúti közlekedési hálózatok összekapcsolásához és a fenntartható városi közlekedés fejlesztéséhez járul hozzá. A program fenntartható városi mobilitásra vonatkozó prioritása keretében 52 km metró- és villamosvonalat építettek vagy újítottak fel.

A 2021–2027-es programozási időszakra csaknem 22 milliárd eurót bocsátottak Magyarország rendelkezésére kohéziós politikai forrásként az olyan közös uniós prioritások végrehajtására, mint a kiegyensúlyozott területfejlesztés, valamint a méltányos éghajlati és digitális átállás, valamint ezzel egyidejűleg az innovatív és inkluzív szociális piacgazdaság támogatása.

A kohéziós politikai alapok továbbra is támogatják a fenntartható és intelligens mobilitás fejlesztését Magyarországon. A feltételrendszer keretében hozott tanácsi végrehajtási határozat visszavonásáig és a vonatkozó feljogosító feltételeknek megfelelően az új Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Plusz több mint 3,5 milliárd eurós költségvetéssel járul hozzá Magyarországon a fenntartható és biztonságosabb mobilitás javításához. E program keretében a Kohéziós Alap 1,1 milliárd eurót bocsát rendelkezésre a fenntartható városi mobilitás fejlesztésére. Ez Budapest esetében magában foglalja 45 km villamos- és metróvonal felújítását vagy megépítését, valamint 51 villamos beszerzését.

Európai Bizottság

Fotó: MTI/Mónus Márton

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS