Az M3-as metró felújítása az egyik legnagyobb uniós beruházás

Az M3-as metró felújítása az egyik legnagyobb uniós beruházás
2023. 05. 22., 18:22

Az Európai Bizottság is üdvözölte, hogy 2023. május 22-én teljes hosszában átadták az utasforgalomnak a felújított budapesti M3 metróvonalat.

A város leghosszabb, 17,4 km-es metróvonalának, valamint a hozzá tartozó 20 állomásnak a felújítása 2017 novemberében kezdődött, és az 591 millió eurós teljes költségvetésből 453 millió eurót a kohéziós politika keretében, a 2014–2020-as programozási időszakban nyújtott támogatás fedezett. Ez a projekt Magyarországot, de az egész EU-t tekintve is az egyik legnagyobb uniós beruházás – olvasható az Európai Bizottság közleményében.

„A Bizottság összekapcsoltabb, környezetbarátabb, szociálisabb és a polgárokhoz közelebb álló Európa megteremtésére törekszik. Az M3 metróvonal most elkészült felújítása mindezekhez hozzájárul. Ez Budapest legforgalmasabb metróvonala, amely évekig szolgálja majd az utasokat, hozzájárulva Budapest környezetbarát városi közlekedési hálózatához. Az Európai Unió lendületesen halad előre a konkrét eredmények és a polgárok érdekében végrehajtott helyi projektek terén. Ezek közé tartozik a budapesti metróvonal is” – mondta Elisa Ferreira, a kohézióért és a reformokért felelős biztos.

Gyors és biztonságos, mindenki számára hozzáférhető metró

Az uniós kohéziós támogatásnak köszönhetően a metróvonalat és az állomásokat teljesen felújították.

Ennek eredményeként a metró ma már teljes mértékben akadálymentes, a Semmelweis Klinikák, a Corvin-negyed, a Kálvin tér, a Ferenciek tere, a Nyugati pályaudvar és az Arany János utca állomásokon hagyományos, illetve speciális ferdepályás felvonókat vehetnek igénybe az utasok. Emellett a látássérülteket új, taktilis burkolati jelzések segítik a tájékozódásban.

Az új vezérlő-, vezető-, tűzvédelmi és szellőztetőrendszereknek, valamint az állomások és azok utasok előtt nyitva álló részeinek felújítása révén a metró biztonsága is jelentősen javult. Jelenleg csaknem 340 segélyhívó pont, valamint 160 monitor és 500 internetprotokoll-kamera működik, amely lehetővé teszi a gyors és hatékony beavatkozást.

A régi szerelvényeket újakra cserélték, amelyek átlagosan 80 km/h-s sebességgel fognak közlekedni az alagútban. A világítást LED lámpákkal oldották meg. 300 központilag szabályozott óra, 180 vizuális jelzés és 2060 hangszóró segíti az utasokat. Emellett mintegy 32 000 m² padlóburkolat felújítására is sor került.

Kohéziós politika: 7 év alatt 22,5 milliárd euró értékű támogatás jutott Magyarországnak

2014 és 2020 között Magyarország 22,5 milliárd euró értékben részesült kohéziós politika keretében nyújtott támogatásban. A metrófelújítást az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program keretében kapott támogatást. Az operatív program finanszírozása a Kohéziós Alapból (2,7 milliárd euró) és az Európai Regionális Fejlesztési Alapból (631 millió euró) történt.

A rendelkezésre álló források közel kétharmada (37,79 százalék a vasúti fejlesztésre és 27,19 százalék a fenntartható városi közlekedésre) a program fő célkitűzéséhez, azaz az európai vasúti közlekedési hálózatok összekapcsolásához és a fenntartható városi közlekedés fejlesztéséhez járul hozzá. A program fenntartható városi mobilitásra vonatkozó prioritása keretében 52 km metró- és villamosvonalat építettek vagy újítottak fel.

A 2021–2027-es programozási időszakra csaknem 22 milliárd eurót bocsátottak Magyarország rendelkezésére kohéziós politikai forrásként az olyan közös uniós prioritások végrehajtására, mint a kiegyensúlyozott területfejlesztés, valamint a méltányos éghajlati és digitális átállás, valamint ezzel egyidejűleg az innovatív és inkluzív szociális piacgazdaság támogatása.

A kohéziós politikai alapok továbbra is támogatják a fenntartható és intelligens mobilitás fejlesztését Magyarországon. A feltételrendszer keretében hozott tanácsi végrehajtási határozat visszavonásáig és a vonatkozó feljogosító feltételeknek megfelelően az új Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Plusz több mint 3,5 milliárd eurós költségvetéssel járul hozzá Magyarországon a fenntartható és biztonságosabb mobilitás javításához. E program keretében a Kohéziós Alap 1,1 milliárd eurót bocsát rendelkezésre a fenntartható városi mobilitás fejlesztésére. Ez Budapest esetében magában foglalja 45 km villamos- és metróvonal felújítását vagy megépítését, valamint 51 villamos beszerzését.

Európai Bizottság

Fotó: MTI/Mónus Márton

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.
2024-03-18 21:10:59
A Budapesti Corvinus Egyetem közös kutatást indít az OPTEN-nel és a Grémium az Utódlásért Egyesülettel a hazai családi és nem családi tulajdonban lévő magánvállalatok professzionalizációjának feltérképezésére.
2024-03-18 20:10:44
Megszűnt az újraengedélyezési eljárás, és automatikusan határozatlan idejűvé vált az engedély minden olyan termésnövelő anyag esetében, amely 2024. január 1-én érvényes engedélyokirattal rendelkezett. Lényeges változás továbbá, hogy az idei évben gyártott tételeken már nem kötelező feltüntetni az engedély hatályát.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS