Pandurics Anett, a Posta Biztosító és Kisbenedek Péter, az Allianz elnök-vezérigazgatója is előadást tart majd a Portfolio Biztosítás konferencián.
Mit vár az idei évtől?
Kisbenedek Péter, az Allianz elnök-vezérigazgatója szerint 2018 jó év volt az Allianz Hungária számára. Ebben komoly szerepet játszott a gazdasági növekedés és az, hogy az időjárási katasztrófakárok elmaradtak a szokásostól. 2019 egészére tekintve is pozitívan látja a piaci helyzetet, elég csak a válság előtti szintet meghaladó autóeladásokra, az ingatlanpiac fellendülésére, a növekvő gazdasági aktivitásra gondolni. Ezek ebben a sorrendben a gépjármű-biztosítások, a lakásbiztosítások, a vagyon- és felelősségbiztosítások díjbevételére vannak jó hatással. A Portfolio Biztosítás konferenciájának résztvevője szerint hurráoptimizmus még sincs, ami annak tudható be, hogy komoly kihívás lesz a következő időszakban a további hatékonyságnövelés, a modernizáció, a digitalizáció, illetve a változó, alapvetően szigorodó szabályozásoknak való megfelelés a piaci szereplők számára. A magyar piacra különösen jellemző, hogy a kihívásokkal mindenki tisztában van, nagy áttörést azonban ritkán sikerül elérni.
Pandurics Anett, a Posta Biztosító elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy a Posta Biztosítóval is kiváló évet zártak 2018-ban: termékfejlesztéseiknek köszöntően jelentős növekedést sikerült elérniük. 2018-ban sikeresen megújították utasbiztosítási termékeiket, és mind az egyszeri díjas, mind a folyamatos díjas életbiztosítási termékkörben is kétszámjegyű növekedést fognak elérni.
A digitalizáció éve
Pandurics Anett szerint szektor szinten az egyik legnagyobb kihívást a fiatalok elérése jelenti. Ügyfélként és munkatársként is vonzó ajánlatot kell nyújtani a 20-30 év közötti korosztálynak. A pénzügyi tudatosság fejlesztése 2019-ben is fókuszban marad, de új megoldásokkal kell elérni azt, hogy ügyfeleik minél fiatalabb korban akarják és tudják majd felmérni biztosítási igényeiket és öngondoskodási képességüket. Közérthetően meg kell mutatni a biztosítások társadalmi hasznosságát: azt a stabilizáló hatást, amelyet a biztosítási termékek mind egyéni-családi és társadalmi szinten betöltenek. A digitalizáció továbbira is lehetőség és kihívás egyben. Az elmúlt évtizedben a szektor folyamatosan fejlődött: összehasonlító oldalak, portálok már egy évtizede megjelentek a szektorban, csak akkor még nem hívták insurtechnek az ezzel foglalkozó cégeket. Az ügyfelek megelégedésére évek óta számos digitális innováció segíti a szerződéskötési és kárbejelentési folyamatot. Számos új, digitális termékinnováció mellett 2018-ben már megjelentek az első chatbotok. 2019 januárjában debütált a Mabisz E-kárbejelentő megoldása, ami egy 2018-as szektorszintű összefogás eredménye. 2019-ben az MNB irányításával a bankok és biztosítók részvételével szektorközi, úttörő, blockchain alapú megoldás kialakítását kezdik meg a hitelfedezeti biztosítások folyamatainak áramvonalasítását célozva.
Kisbenedek Péter szerint bőven vannak fintech, insurtech megoldások, amelyek elvben bármely biztosító számára viszonylag olcsón elérhetők, ugyanakkor nagy kérdés, hogy a hagyományos biztosítók ezeket mennyire képesek hatékonyan, gyorsan adaptálni a saját, nem feltétlenül erre a modern, digitális világra épülő működési modelljükbe. Ezek a megoldások ugyanis részfeladatokat látnak el, de a back office-nak, az adminisztrációnak, a belső informatikának is támogatnia kellene a gyors működést. Egy másik nagy feladat a hagyományosan nagyon összetett és bonyolult, sok esetben az ügyfelek számára nehezen érthető termékstruktúrák egyszerűsítése, átláthatóbbá tétele
A jövő
Pandurics Anett töretlenül hisz a nyugdíjbiztosítás jelentőségében és hasznosságában: szerinte a rendszeres kis összegű megtakarítások terén a nyugdíjbiztosítási konstrukció az egyik legkézenfekvőbb megoldás. Az új fogyasztóvédelmi szabályok bevezetése a transzparens értékesítést segíti, az MNB TKM-ajánlása pedig a szükséges keretek közé szorította a költségeket. A konstrukció elfogadottságát is jelzi, hogy becsléseik szerint év végére több, mint 300.000 ügyfél dönt a nyugdíjbiztosítások mellett. Így nem meglepő, hogy a Posta Biztosítónál is fókuszban maradnak a nyugdíjbiztosítások, és természetesen a 2019-es évre is több termékmegújítással és innovációval készülnek.
Kisbenedek Péter elmondta: az Allianz csoportszintű, globálisan meghirdetett stratégiája a következő időszakra a simplicity nevet viseli, és a lényege az, hogy a biztosítócsoport működését egy lényegesen egyszerűbb, érthetőbb és gyorsabb kiszolgálást lehetővé tevő termékpalettára állítsák át, kompatibilissé téve a biztosítót ezeknek az új, fillérekért elérhető technológiáknak az adaptálására. A szakember nagy fantáziát lát a mesterséges intelligenciában is, amely a kockázatelbírálást, a kárrendezést és az adminisztrációt is új szintre emelheti.
Kisbenedek elmondta véleményét a kormány által tervezett új nyugdíjcélú megoldásról is, ezek alapján várhatóan a többi nyugdíjcélú megtakarításhoz hasonlóan ez a papír is 20 százalékos állami támogatást élvez majd. Mindezek ellenére nem gondolja, hogy az állami nyugdíjkötvény túlzottan nagy piacot venne el a jelenlegi szereplőktől, egy újabb lehetőség az öngondoskodásra bővítheti a piacot. A friss bejelentés szerint a babakötvényhez hasonló konstrukcióra lehet számítani. Bár a babakötvényt nagyon kedvező terméknek tartja, de az állam számára a továbbiakban is nagy kihívást jelenthet, hogy saját közvetítői hálózat nélkül miként juttatja el a terméket a megtakarítókhoz. A nyugdíjbiztosítási termékek egy diverzifikáltabb befektetési lehetőséget nyújtanak az ügyfeleknek, nem kizárólag állampapírba fektethetnek, hanem részvényekbe és más eszközökbe, nemcsak Magyarországon forintban, hanem külföldi értékpapírokhoz más devizában is. A biztosítók és alapkezelők aktív befektetési tevékenysége is versenyelőnyt jelenthet.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
A tartály legösszetettebb formájú csonkzónái elkészültek; a csonkgyűrűk és a további fő elemek egyenként elvégzett minőségügyi átvétele után azok további megmunkálására és a tartály összeállítására az AEM-Technologies volgodonszki gyárában kerül sor.