A társas vállalkozások fele sem éri el a tinédzser kort

A társas vállalkozások fele sem éri el a tinédzser kort
2022. 09. 19., 12:17

A legfrissebb adatok alapján enyhén javult a vállalkozások hosszú távú túlélési rátája, összességében azonban még mindig nagyon sok a néhány éven belül megszűnő társas vállalkozás.

„A frissen induló társas vállalkozások negyede 5 éven belül, több mint fele pedig 10 éven belül befejezi működését, ami nem túl fényes jelenség a hazai cégbázis stabilitását nézve” – mondja Pertics Richárd, az Opten céginformációs szolgáltató elemzője.

Természetesen nem lehet általánosítani, hiszen a magyarországi cégek között is sok a nagymúltú, stabil vállalkozás, de a megszűnési adatokból egyértelműen látszik, hogy a cégfluktuáció jóval magasabb a kívánatosnál. Az elmúlt 25 évben közel 1 millió társas vállalkozás lépett a piacra, de jelenleg csak 470 ezer működik, és a magas cégalapítási számok ellenére a vállalkozások összesített száma stagnál.

Még az elmúlt 5 évben is 27-29 ezer új cégbejegyzés került közzétételre évente, 2021 ráadásul különösen erős volt cégalapítás szempontjából, amikor 1 év alatt közel 34 ezer társas vállalkozás jött létre Magyarországon. A sok új vállalkozásnak viszont csak akkor örülhetnénk igazán, ha az újonnan induló cégek a gazdaság szerves részévé válnának hosszú távon is. Az adatok viszont eddig azt mutatták, hogy az új vállalkozások egyre kisebb százaléka tud sikeresen megbirkózni a „fiatalkori” éveivel. Ez az arány ugyan javult valamelyt a 2021-es és 2022-es megszűnéseket is vizsgálva, de alapvetően sokkal alacsonyabbak a jelenlegi túlélési arányok, mint a korábbi években.

A vállalkozásoknak az 1 százaléka zár be az első születésnapja előtt, ez még kevésbé kritikus. Ennél az időtávnál elég komoly gondot jelezne, ha magasabb megszűnési arányokkal találkoznánk, az közel sem tipikus működést mutatna. Jellemzően 1 évnél hosszabb távra terveznek a vállalkozók, és már a megszüntetési eljárások átfutási ideje miatt is „egyedi” teljesítményt mutatnak az 1 éves koruk előtt megszűnő vállalkozások, de a mostani 1 éves megszűnési arány még elfogadhatónak tekinthető.

Az ezredforduló aranykora

Az 5 éves túlélési rátákat vizsgálva viszont már igen érdekes trend rajzolódik ki a hazai cégbázisban. A 2000-es évek elején volt a legmagasabb a túlélési arány ezen az időtávon, az akkori 85 százalékos érték azonban 70 százalék alá is leesett az évek során, és azóta is igen alacsony szinten van. A 2021-2022-es megszűnéseket is figyelembe véve – azaz a 2016-ban alapított cégeknél – az arány visszakúszott 75 százalék fölé, így látszik némi javulás az 5 éves életképességet vizsgálva.

„A hosszabb távú túlélési arányok vizsgálatánál mindig érdemes figyelembe venni, hogy a vállalkozásoknál tapasztalható egyfajta természetes lemorzsolódás arány is, hiszen a sikeres, növekvő vállalkozás életében megjelenhetnek befektetők vagy egyéb komoly üzleti lehetőségek, amelyek eredményeképpen összeolvadások, felvásárlások, álalakulások történnek” – mondja Pertics Richárd.

Ilyen esetekben – a cég technikai megszűnése ellenére – értelemszerűen maga a gazdasági tevékenység nem szűnik meg, csak egy új vállalkozási forma keretében folytatódik tovább.

A 10-15-20 éves túlélési arány az ezredforduló előtt alapított cégeknél a legmagasabb, jelenleg is erős stabilitást adnak ezek a vállalkozások a hazai gazdaságnak. A 90-es évek végén alapított vállalkozásoknál a 10 éves életben-maradási arány 65 százalék körül volt, míg a 15-20 éves arányok 50, illetve 37 százalék. Az elmúlt 20 évben azonban mindegyik időtávon sokat esett a túlélők aránya, jelenleg a vállalkozások 47-38-32 százaléka éri el a 10-15-20 éves kort.

Átalakul a cégkorfa

A magas cégalapítási számoknak és a túlélési arányoknak köszönhetően igen jellegzetes koreloszlás alakult ki a hazai vállalkozások körében. Jelenleg a hazai vállalkozások 42 százaléka 10 évnél fiatalabb, ami igen magas arány tekintve, hogy 1990 óta tömegesen alakulnak Magyarországon a társas vállalkozások. A vállalkozásoknak csupán 12 százaléka idősebb 25 évnél, a nagy múltú vállalatok aránya tehát igen alacsony jelenleg a cégbázisban.

A tendenciát nézve vannak bíztató jelek is. Az elmúlt néhány év adatait nézve látszik, hogy a 25 éves kort megélt vállalatok száma nagyon szépen növekszik. 2018 -ban még csak 27 ezer ilyen vállalkozás működött a cégbázisban, de 2022-re a számuk közel 60 ezerre nőtt. Az idő múlása, a vállalkozások természetes öregedése természetesen növeli a magas életkorú cégek arányát, de ez ellen dolgozik a magas cégfluktuáció.

A fluktuáció is meglátszik a koreloszlásokat vizsgálva, hiszen az 5 évesnél fiatalabb vállalatok alkotják jelenleg is a legnépesebb halmazt, jelenleg mintegy 118 ezer ilyen társas vállalkozás működik a hazai gazdaságban és arányuk folyamatosan magasan van az elmúlt éveket nézve.

Egy éven belül milliárdosok lesznek

A vállalatok életpályáját vizsgálva megfigyelhetünk egy másik érdekes jelenséget is, miszerint egyes vállalkozások milyen gyorsan érik el az évi 1 milliárdos nettó árbevételt. E tekintetben azonosítható egy igen sikeres vállalkozói kör, amely rövid időn belül éri el ezt az árbevételt. A 2020-as év kicsit gyengébb volt ebből a szemszögből, de az elmúlt évekről általánosságban elmondható, hogy a társas vállalkozások 0,7 százaléka már 1 éves korára eléri az 1 milliárd forintos árbevételt. Érdekes módon a milliárdossá váló cégek aránya hosszabb időtávon sem válik az 1 éves aránynál sokkal magasabbá. 5 éves időtávon a vállalkozások 1,1 százaléka lesz milliárdos, és ez az arány már nem változik jelentősen hosszabb időtávon sem.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 18., 09:20
A banki hitelek jóváhagyása és folyósítása kritikus szerepet játszik egy vállalkozás életében, különösen akkor, amikor a gyorsaság kulcsfontosságú a piaci lehetőségek kihasználásában. Az MBH Bank legújabb vállalati hitelbírálati folyamata, az MBH Rapid jelentős változást hoz a finanszírozási piacon: lehetővé teszi a hitelösszegek akár öt munkanapon belüli folyósítását, ami értékes előnyt biztosíthat a vállalkozások számára.
2024. 12. 19., 11:45
A 8+1 pontos Demján Sándor Program keretében a korábbi 5 százalék helyett évi 3,5 százalékra csökkent a Széchenyi Kártya Program beruházási hiteleinek kamatát. Az intézkedés „felkorbácsolta a beruházási hitelek iránti keresletet” a hazai kkv-k körében – tájékoztatott a Nemzetgazdasági Minisztérium.
2024. 12. 18., 16:30
Bár ma még nem tudni, hogy milyen forgatókönyv szerint fagy be vagy zárul le a Magyarország szomszédságában zajló háború, a közelmúlt fegyveres konfliktusaiból kiindulva a Szuverenitásvédelmi Kutatóintézet összegyűjtötte azokat a szuverenitási kockázatokat, amelyek a Kárpát-medencére veszélyt jelenthetnek.
2024. 12. 18., 16:30
A tizenhárom éve tartó szíriai polgárháború november 27-től újra a világsajtó központi témája lett, amikor a Jaysh al-Izzah lázadócsoport támadást indított a Bassár el-Aszad vezette szír hadsereg ellen, december 7-én a nemzetközi sajtó pedig már arról adott hírt, hogy Aszad elnök valószínűleg elmenekült az országból.
2024-12-20 18:05:00
A K&H fenntarthatósági index legfrissebb adatai szerint a magyar vállalatok körében két kiemelt terület rajzolódik ki a fenntarthatósági törekvésekben: az energiafelhasználás csökkentése és a munkavállalók környezetbarát munkába járásának támogatása.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS