A munkáltatói márka, a transzparens kommunikáció felértékelődött, a hagyományos toborzási eszközök önmagukban már nem feltétlenül elegendőek – mondta az Üzletemnek Pelle Dávid, az MP Solutions társtulajdonos-ügyvezetője a koronavírus-járvány eddigi tanulságait összegezve.
– Milyen tanulságokat lehet és kell levonni a HR szakmában a koronavírus-járvány miatt?
– Alapvetően nagyon érdekes tapasztalás volt, hogy leginkább a március és az április iparágaktól függetlenül érintett mindenkit. Nyilván voltak érintettebbek, de általános védettséget senki sem élvezett. Az eddig fokozott figyelmet élvező toborzás és employer branding átalakult és sokat vesztett a kiemelt státuszából. A szervezetek a remote munkavégzés megszervezésére, a működésük, céljaik újra tervezésére és a kapcsolódó people management kihívásokra fókuszáltak. Sajnálatos módon az átszervezések leépítésekkel is jártak, s ez további feladatokat róttak a cégekre. Nem szabad elfelejteni azt sem, hogy a kollégák biztonságérzetéért sokat kell dolgozni, a bizalom az elsődleges, amit fent kell tartani. Nem tudom elégszer hangsúlyozni, hogy egy-két dolog megváltoztathatatlanul más lett, és hosszú távon alakul át a munkaerő piac. A kollégák visszaszervezése nagyobb feladatokat fog jelenteni, a remote munka igénye pedig egyre inkább alapelvárás lesz.
– Milyen újabb innovatív megoldásokra van már most szükség a toborzásban?
– A munkáltatói márka, a transzparens kommunikáció felértékelődött és a hagyományos toborzási eszközök önmagukban nem feltétlen elegek. A bizalom és a biztonság nagyon sokat számít a hagyományos motivációs eszközök mellett. A nyitott, bevonó és átlátható közeg, egy hiteles, őszinte mentor, azok a közvetlen üzenetek, amelyeket egy hackathon, fejlesztői verseny vagy egyéb alternatív esemény adni tud, megváltoztatja a toborzási szokásokat. A munkaerőpiac már eleve átalakulóban volt, a remote munkavégzés igénye tőlünk nyugatabbra már nagyon komoly freelancer, kontraktor réteget hozott létre. Ezen szereplők megszólítására, bevonzására, kifejezetten jók az alternatív események megszervezése.
– Mely területekre a legkönnyebb, illetve a legnehezebb most kollégákat találni?
– Alapvetően, ha jó üzenetekkel, kihívásokkal értékajánlattal keres kollégákat egy cég, akkor nem nehezebb most kollégát találni egy iparágban sem. Bizonyos területeken inkább könnyebb lett megtalálni új dolgozókat a korábbi átalakítások miatt. Nem nevesítenék iparágakat, szakterületeket, általánosságban elmondható, hogy a jó szakemberek toborzása, kiválasztása továbbra sem lesz könnyebb, mint korábban volt.
– Az MP Solutions a közelmúltban új divíziót nyitott: melyek az MPhackS első tapasztalatai?
– A gazdaságot ért első sokk és pánikhangulat globálisan kényszerítette átállásra és alkalmazkodásra a cégeket, ami ugyanúgy érintette az MP Solutions-t is. Az ügyféligények is átalakultak, aminek megfelelően épült ki hihetetlen sebességgel az online event lábunk, az MPhackS. Másfél hónap alatt összesen már 4 virtuális rendezvényt sikerült megvalósítani, 2 programozói versenyt és 2 hackathont. Az egyik 2 fordulós programozói verseny múlt héten zárult és nagyon jó eredmények és visszajelzések érkeztek mind ügyfél részről és résztvevői oldalról is. Nagyon boldogok vagyunk, hogy ügyfeleink igényeit sikerült maradéktalanul teljesíteni, sok esetben bővíteni is lehetett a szolgáltatási portfóliót az egyedi kérések alapján. Ezt az online fokúszú divíziót mindenképpen hosszútávú céllal hoztuk létre, így már szervezzük az őszi eseményeinket, illetve a héten elkészül a 2021-es roadmap-ünk is.
– Milyen körben lehet most bővíteni az MPS ügyfélkörét?
– Annak ellenére, hogy technológiai területre fókuszálódott az irodánk, azt látjuk, hogy munkamódszereink és egyedi szolgáltatás orientált megközelítésünknek hála, több business domainben is tudunk üzletet fejleszteni toborzási megoldásainkkal. A munkáltatói márka újabb oldalának bemutatása kapcsán az eseményeink szervezése szintén kiváló eszköz akár a technológiai szektor, akár egyéb területek felé is, hiszen az események bármilyen iparágra rászabhatóak.
– Milyen téren várják a cégek a legtöbb segítséget? Milyen esélyeik vannak a túlélésre a legkisebb vállalkozásoknak, nekik mire kell figyelniük?
– A megnövekedett HR-es kihívások, kényszerű leépítsek miatti erőforrás hiány, adott esetben a még hiányzó kompetenciák miatt várnak segítséget és együttműködéseket a cégek. A meglévő kollégák sokkal több figyelmet igényelnek, mint valaha, a people management feladatok lassan 70-80 százalékát teszik ki egy vezetőnek. Egy-egy jól tervezett belső esemény is adhat már megoldást ilyen típusú kihívásokra.
– Aki most nem költ eleget marketingre, az végképp lemarad?
– Egyértelműen igen. Aki túl tud lendülni a válságon, annak beszélnie kell róla és meg is kell tudnia mutatni azt, amihez pedig megfelelő csatornákat kell válasszon. Nagyon sok megfizethető online megoldás van erre manapság, úgyhogy abszolút azt gondolom, hogy nem hasznos most „csendben maradni”.
– Kik jöhetnek ki nyertesen a jelenlegi válsághelyzetből?
– Aki tudatos, figyel, beépít innovációt, nem fél előre menni és jó egyensúlyban tud használni piacon elérhető meglévő és újszerű megoldásokat.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.