Marosi László: ne legyen vakrandi az első állásinterjú

Marosi László: ne legyen vakrandi az első állásinterjú
2021. 07. 14., 11:30

Marosi László, a MELÓ-DIÁK alapító elnök-vezérigazgatója az év elején új utakra lépett. Az igazgatóság stratégiai kérdésekkel foglalkozó tagjaként a régi cégben is jelen maradt, de Nagy Gábor társalapítóval közösen létrehozta a SkillX HR tech-startupot, amellyel nem kisebb célt tűztek ki, mint a hazai (és lehetőség szerint minél több külföldi) munkaerőpiac „forradalmasítását”. Mit nyújt a SkillX a munkavállalóknak, a munkaadóknak, és mit várnak tőle az alapítók? Marosi Lászlót a többi között erről kérdeztük.

– A lassan negyven éve piacvezető MELÓ-DIÁK alapítójaként ismertük meg, most beállt startuppernek. Milyen volt a váltás?

– A SkillX teljesen más gondolkodást igényel és feltételez, mint a MELÓ-DIÁK. Ahogy minden Startup esetén, az alapítóknak készen kell állniuk arra is, hogy – amennyiben erre jó alkalom kínálkozik – kiszálljanak vagy hátrébb lépjenek. Lennie kell tehát egy exit-stratégiának is. Természetesen tudjuk, hogy az éremnek két oldala van: aki extrém növekedést céloz, annak nagyon gyorsan kell döntéseket hoznia, akár extrém kockázatot vállalva. A MELÓ-DIÁK-nál én voltam a gondoskodó szülő, aki lassan egyengeti gyermeke útját, most viszont inkább egyfajta nagybácsinak gondolom magam, aki új utakat mutat a gyorsan cseperedő rokongyereknek.

– Honnan indulnak és hova vezetnek ezek az új utak?

– Az ENSZ globális ifjúságfejlesztési rendezvénysorozatának dedikált előadásán hatalmas sikert arató MELÓ-DIÁK Mentorprogram keretében kidolgoztunk egy kompetencia-alapú önismereti rendszert, ezt terjesztettük ki a teljes munkaerőpiacra. A kompetenciák elsajátítása céljából ingyenes oktatási anyagokat és teszteket készítettünk – ezek most a SkillX oldalán is elérhetőek, továbbra is térítésmentesen. Ezek egészítik ki a hatalmas adatbázist, amelyben közel 4000 munkakör teljes leírása megtalálható, így bárhova jelentkeznek az álláskeresők, képet alkothatnak az elvárásokról – a szükséges „hard skillekről” éppúgy, mint a munkaerőpiacon egyre fontosabb kompetenciákról, készségekről, „soft skillekről”.

– Sokan azt mondják, hogy az utóbbiakat nem lehet megtanulni.

– Tévedés. Ezek megtaníthatóak és megtanulhatóak. A kulcs az önismeret: nagyon sokan vannak, akikben téves kép él önmagukról. Könnyen mondjuk, hogy rendelkezünk empátiával – csak mindenki idegesít bennünket. Kitartónak és terhelhetőnek mondjuk magunkat – de éjszakába nyúló „munkanapok” vagy átdolgozott hétvégék szóba sem jöhetnek… A tananyagaink ebben is segítenek: sokszor elég egy „hűha-élmény”, hogy megértsük, mit is vár el a munkáltató. Ha pedig tudjuk, miben kell fejlődnünk, azzal már meg is tettük az első lépést. A továbbiakat közel 300 dia és egyórányi videó segíti, amely 22 kulcskompetenciát mutat be. A tesztek és az oktató anyagok kidolgozásáért tizenketten feleltek. Van köztük kompetenciaszakértő (dr. Budavári-Takács Ildikó, dr. Suhajda Csilla), karrier coach (dr. Juhos Andrea, Csaposs Noémi, Szemán Zoltán), foglalkozás-egészségügyi szakember (dr. Nemeskéri Zsolt) és részt vett a munkában az olimpiai bajnok öttusázó Mizsér Attila is.

– Ha már tudjuk, mit tudunk, hogyan tovább? Miben segít a SkillX?

– Nemcsak a munkavállalóknak, de a munkáltatóknak is hathatós segítséget nyújtunk. A szóban forgó kompetenciákról objektív mérések alapján kap a munkavállaló képet, így elkészítheti saját – nem csupán szakmai – profilját, amely sokkal több információval szolgál a toborzó cégeknek, mint a szokásos sablon-önéletrajzok. A kínált állásokra a mesterséges intelligencián alapuló algoritmus másodpercek alatt kiválasztja a legalkalmasabb jelentkezőket. Az információk ráadásul nemcsak az onboarding során, de a későbbiekben is felhasználhatóak. Előfordulhat például, hogy egy adott munkakörben kihasználatlan jó szervezőkészség a cégen belüli áthelyezés alapja lehet, de a hobbyk ismeretében a közösségépítő programok is könnyebben megszervezhetőek.

– Mi dolguk marad így a HR-eseknek?

– Nagy segítség számukra, hogy az első állásinterjú nem lesz „vakrandi”, hiszen megvan az „előszűrés”, a releváns információk jelentős részét már ismerik a jelentkezőről. De ne legyenek illúzióink, a megváltozott munkaerő-piaci helyzetben – amelynek sajátosságaira a Covid-járvány nagyon élesen mutatott rá – a cégek részéről is sokkal rugalmasabb gondolkodást igényel. A kereslet és a kínálat közötti szakadékot a SkillX segít áthidalni, de a cégeknek kalkulálniuk is kell: melyik jelentkezőből lehet a legrövidebb idő alatt és a leghatékonyabban teljes értékű munkaerő. Ez pedig a legtöbbször azt jelenti: ki sajátítja el a leggyorsabban a szükséges tudást – ami nem feltétlenül a végzettség vagy a kor függvénye. Kompromisszumokra van szükség, hiszen a rossz döntések ára az, hogy a jelentkezőtől három hónap után búcsút kell venni, ami pedig sok idő és sok pénz. A munkáltatóknak arra is fel kell készülniük, hogy akár egyik pillanatról a másikra átképezzék a munkavállalókat, és ilyenkor sem feltétlen az a megoldás, hogy szélnek eresztik, akinek elavult a tudása. Az átképzés irányainak megtalálásban is segít a SkillX segítségével elkészített profil.

– Melyek a fejlesztés következő lépcsőfokai?

– Ahogy SkillX a mottónk szerint „a munkaerőpiac lelke”, úgy a SkillX lelke a skillx.hu oldal. Ezen a jövőben az e-Learning platformot fejlesztjük tovább, szakmai tanácsadást nyújtunk és elindul a blog is. Külön figyelmet kapnak majd a sportolók is, akik közül az aktív versenyzés után csak nagyon kevesen tudnak elhelyezkedni.

– Egy Startup „lelke” a befektetői tőke. Hogy áll ebben a SkillX?

– A SkillX Technologies Zrt.-ben 12 magánember és három munkaerő-piaci cég a tulajdonos.  A startup alapítása után nem sokkal rögtön százmillió forintos tőkebevonással indítottak, és 400 millió forintra értékelték a céget.

– Hogyan népszerűsítik az új szolgáltatást?

– Csak organikus eszközökben gondolkodunk, megmozgatjuk az ismeretségi körünket és a közösségi médiát is csatasorba állítjuk.

– Egy év múlva milyen mutatókkal lenne elégedett?

– Az első tizenkét hónapban 200 ezer munkavállalói profil és 6000 céges hirdető elérése a cél. Utóbbiak közül kiemelten célozzuk a kkv-kat, amelyeknek jellemzően nincsenek pénzügyi kereteik az ilyen típusú munkaerő-keresésre. A SkillX a számukra is elérhető árakon kínál versenyképes szolgáltatást.

– Kinőheti a fejlődés a hazai kereteket?

– Reményeink szerint igen. A terveinkben két–három európai ország piacának meghódítása szerepel már az idén. A többi pedig a jövő zenéje.

A képen Nagy Gábor (b) és Marosi László (j); fotó: Barasits András.
Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 18., 09:20
A banki hitelek jóváhagyása és folyósítása kritikus szerepet játszik egy vállalkozás életében, különösen akkor, amikor a gyorsaság kulcsfontosságú a piaci lehetőségek kihasználásában. Az MBH Bank legújabb vállalati hitelbírálati folyamata, az MBH Rapid jelentős változást hoz a finanszírozási piacon: lehetővé teszi a hitelösszegek akár öt munkanapon belüli folyósítását, ami értékes előnyt biztosíthat a vállalkozások számára.
2024. 12. 19., 11:45
A 8+1 pontos Demján Sándor Program keretében a korábbi 5 százalék helyett évi 3,5 százalékra csökkent a Széchenyi Kártya Program beruházási hiteleinek kamatát. Az intézkedés „felkorbácsolta a beruházási hitelek iránti keresletet” a hazai kkv-k körében – tájékoztatott a Nemzetgazdasági Minisztérium.
2024. 12. 18., 16:30
Bár ma még nem tudni, hogy milyen forgatókönyv szerint fagy be vagy zárul le a Magyarország szomszédságában zajló háború, a közelmúlt fegyveres konfliktusaiból kiindulva a Szuverenitásvédelmi Kutatóintézet összegyűjtötte azokat a szuverenitási kockázatokat, amelyek a Kárpát-medencére veszélyt jelenthetnek.
2024. 12. 18., 16:30
A tizenhárom éve tartó szíriai polgárháború november 27-től újra a világsajtó központi témája lett, amikor a Jaysh al-Izzah lázadócsoport támadást indított a Bassár el-Aszad vezette szír hadsereg ellen, december 7-én a nemzetközi sajtó pedig már arról adott hírt, hogy Aszad elnök valószínűleg elmenekült az országból.
2024-12-20 18:05:00
A K&H fenntarthatósági index legfrissebb adatai szerint a magyar vállalatok körében két kiemelt terület rajzolódik ki a fenntarthatósági törekvésekben: az energiafelhasználás csökkentése és a munkavállalók környezetbarát munkába járásának támogatása.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS