Marosi László, a MELÓ-DIÁK alapító elnök-vezérigazgatója az év elején új utakra lépett. Az igazgatóság stratégiai kérdésekkel foglalkozó tagjaként a régi cégben is jelen maradt, de Nagy Gábor társalapítóval közösen létrehozta a SkillX HR tech-startupot, amellyel nem kisebb célt tűztek ki, mint a hazai (és lehetőség szerint minél több külföldi) munkaerőpiac „forradalmasítását”. Mit nyújt a SkillX a munkavállalóknak, a munkaadóknak, és mit várnak tőle az alapítók? Marosi Lászlót a többi között erről kérdeztük.
– A lassan negyven éve piacvezető MELÓ-DIÁK alapítójaként ismertük meg, most beállt startuppernek. Milyen volt a váltás?
– A SkillX teljesen más gondolkodást igényel és feltételez, mint a MELÓ-DIÁK. Ahogy minden Startup esetén, az alapítóknak készen kell állniuk arra is, hogy – amennyiben erre jó alkalom kínálkozik – kiszálljanak vagy hátrébb lépjenek. Lennie kell tehát egy exit-stratégiának is. Természetesen tudjuk, hogy az éremnek két oldala van: aki extrém növekedést céloz, annak nagyon gyorsan kell döntéseket hoznia, akár extrém kockázatot vállalva. A MELÓ-DIÁK-nál én voltam a gondoskodó szülő, aki lassan egyengeti gyermeke útját, most viszont inkább egyfajta nagybácsinak gondolom magam, aki új utakat mutat a gyorsan cseperedő rokongyereknek.
– Honnan indulnak és hova vezetnek ezek az új utak?
– Az ENSZ globális ifjúságfejlesztési rendezvénysorozatának dedikált előadásán hatalmas sikert arató MELÓ-DIÁK Mentorprogram keretében kidolgoztunk egy kompetencia-alapú önismereti rendszert, ezt terjesztettük ki a teljes munkaerőpiacra. A kompetenciák elsajátítása céljából ingyenes oktatási anyagokat és teszteket készítettünk – ezek most a SkillX oldalán is elérhetőek, továbbra is térítésmentesen. Ezek egészítik ki a hatalmas adatbázist, amelyben közel 4000 munkakör teljes leírása megtalálható, így bárhova jelentkeznek az álláskeresők, képet alkothatnak az elvárásokról – a szükséges „hard skillekről” éppúgy, mint a munkaerőpiacon egyre fontosabb kompetenciákról, készségekről, „soft skillekről”.
– Sokan azt mondják, hogy az utóbbiakat nem lehet megtanulni.
– Tévedés. Ezek megtaníthatóak és megtanulhatóak. A kulcs az önismeret: nagyon sokan vannak, akikben téves kép él önmagukról. Könnyen mondjuk, hogy rendelkezünk empátiával – csak mindenki idegesít bennünket. Kitartónak és terhelhetőnek mondjuk magunkat – de éjszakába nyúló „munkanapok” vagy átdolgozott hétvégék szóba sem jöhetnek… A tananyagaink ebben is segítenek: sokszor elég egy „hűha-élmény”, hogy megértsük, mit is vár el a munkáltató. Ha pedig tudjuk, miben kell fejlődnünk, azzal már meg is tettük az első lépést. A továbbiakat közel 300 dia és egyórányi videó segíti, amely 22 kulcskompetenciát mutat be. A tesztek és az oktató anyagok kidolgozásáért tizenketten feleltek. Van köztük kompetenciaszakértő (dr. Budavári-Takács Ildikó, dr. Suhajda Csilla), karrier coach (dr. Juhos Andrea, Csaposs Noémi, Szemán Zoltán), foglalkozás-egészségügyi szakember (dr. Nemeskéri Zsolt) és részt vett a munkában az olimpiai bajnok öttusázó Mizsér Attila is.
– Ha már tudjuk, mit tudunk, hogyan tovább? Miben segít a SkillX?
– Nemcsak a munkavállalóknak, de a munkáltatóknak is hathatós segítséget nyújtunk. A szóban forgó kompetenciákról objektív mérések alapján kap a munkavállaló képet, így elkészítheti saját – nem csupán szakmai – profilját, amely sokkal több információval szolgál a toborzó cégeknek, mint a szokásos sablon-önéletrajzok. A kínált állásokra a mesterséges intelligencián alapuló algoritmus másodpercek alatt kiválasztja a legalkalmasabb jelentkezőket. Az információk ráadásul nemcsak az onboarding során, de a későbbiekben is felhasználhatóak. Előfordulhat például, hogy egy adott munkakörben kihasználatlan jó szervezőkészség a cégen belüli áthelyezés alapja lehet, de a hobbyk ismeretében a közösségépítő programok is könnyebben megszervezhetőek.
– Mi dolguk marad így a HR-eseknek?
– Nagy segítség számukra, hogy az első állásinterjú nem lesz „vakrandi”, hiszen megvan az „előszűrés”, a releváns információk jelentős részét már ismerik a jelentkezőről. De ne legyenek illúzióink, a megváltozott munkaerő-piaci helyzetben – amelynek sajátosságaira a Covid-járvány nagyon élesen mutatott rá – a cégek részéről is sokkal rugalmasabb gondolkodást igényel. A kereslet és a kínálat közötti szakadékot a SkillX segít áthidalni, de a cégeknek kalkulálniuk is kell: melyik jelentkezőből lehet a legrövidebb idő alatt és a leghatékonyabban teljes értékű munkaerő. Ez pedig a legtöbbször azt jelenti: ki sajátítja el a leggyorsabban a szükséges tudást – ami nem feltétlenül a végzettség vagy a kor függvénye. Kompromisszumokra van szükség, hiszen a rossz döntések ára az, hogy a jelentkezőtől három hónap után búcsút kell venni, ami pedig sok idő és sok pénz. A munkáltatóknak arra is fel kell készülniük, hogy akár egyik pillanatról a másikra átképezzék a munkavállalókat, és ilyenkor sem feltétlen az a megoldás, hogy szélnek eresztik, akinek elavult a tudása. Az átképzés irányainak megtalálásban is segít a SkillX segítségével elkészített profil.
– Melyek a fejlesztés következő lépcsőfokai?
– Ahogy SkillX a mottónk szerint „a munkaerőpiac lelke”, úgy a SkillX lelke a skillx.hu oldal. Ezen a jövőben az e-Learning platformot fejlesztjük tovább, szakmai tanácsadást nyújtunk és elindul a blog is. Külön figyelmet kapnak majd a sportolók is, akik közül az aktív versenyzés után csak nagyon kevesen tudnak elhelyezkedni.
– Egy Startup „lelke” a befektetői tőke. Hogy áll ebben a SkillX?
– A SkillX Technologies Zrt.-ben 12 magánember és három munkaerő-piaci cég a tulajdonos. A startup alapítása után nem sokkal rögtön százmillió forintos tőkebevonással indítottak, és 400 millió forintra értékelték a céget.
– Hogyan népszerűsítik az új szolgáltatást?
– Csak organikus eszközökben gondolkodunk, megmozgatjuk az ismeretségi körünket és a közösségi médiát is csatasorba állítjuk.
– Egy év múlva milyen mutatókkal lenne elégedett?
– Az első tizenkét hónapban 200 ezer munkavállalói profil és 6000 céges hirdető elérése a cél. Utóbbiak közül kiemelten célozzuk a kkv-kat, amelyeknek jellemzően nincsenek pénzügyi kereteik az ilyen típusú munkaerő-keresésre. A SkillX a számukra is elérhető árakon kínál versenyképes szolgáltatást.
– Kinőheti a fejlődés a hazai kereteket?
– Reményeink szerint igen. A terveinkben két–három európai ország piacának meghódítása szerepel már az idén. A többi pedig a jövő zenéje.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
A tartály legösszetettebb formájú csonkzónái elkészültek; a csonkgyűrűk és a további fő elemek egyenként elvégzett minőségügyi átvétele után azok további megmunkálására és a tartály összeállítására az AEM-Technologies volgodonszki gyárában kerül sor.