Kevesebb autó futhatna a magyar utakon! Mit szól hozzá Michaletzky Bálint?

2019. 08. 16., 11:00

Az Autómentes Augusztus kihívás lényege, hogy minél kevesebbszer használjuk saját autónkat a mindennapos közlekedésben, térjünk át környezetbarátabb megoldásokra, például sétáljunk, biciklizzünk, vagy válasszuk a közösségi közlekedést: akár a városi tömegközlekedést vagy a járműmegosztó szolgáltatásokat – erre reflektál Michaletzky Bálint, a GreenGo ügyvezető igazgatója az Üzletem „Mit szól hozzá?” sorozatában.

A KSH adatai szerint 2018-ban több mint 3,6 millió személygépjármű volt forgalomban Magyarországon, ennek közel egyötöde Budapesten. A káros hatásokat egyre többen tapasztaljuk a városban, nem csoda, hogy a Magyar Kerékpárosklub akciót indított, miszerint próbáljuk meg egy hónapig letenni saját autónkat. Rendkívül jó kezdeményezés!

Remélem ehhez is legalább annyian csatlakoznak, mint a Műanyagmentes Júliushoz, és hosszabb távon is kialakulnak a mobilitással és a fenntarthatósággal kapcsolatos új, városlakói szokások – kezdi az Üzletemnek küldött írását Michaletzky Bálint, a GreenGo budapesti elektromos autómegosztó szolgáltató ügyvezetője.

Alig egy hete ismertették a friss adatokat, miszerint most már sokadik év után továbbra is még több autó kerül forgalomba Magyarországon. Akármennyire is könnyebbnek hangzik a kihívás, mint a műanyagmentes lét fenntartása, valljuk be, legtöbbször ösztönösen pattanunk autóba, vagy buszra, metróra, akkor is, ha csak két utcával arrébb megyünk.

Pedig Budapesten egyre több a megosztáson alapuló közlekedési eszköz: bicikli, motor, roller, elektromos autó. Így mindenki kiválaszthatja a számára szimpatikusat és az aktuális utazásához legmegfelelőbbet. Fontos lenne mérlegelni minden út előtt, hogy érdemes-e bármilyen járművet igénybe venni, vagy elég megemberelni magunkat, és nekiindulni gyalog. Nem csak a mozgás szempontjából, de levegőnk és a város védelmének érdekében sem mindegy, hogy mivel közlekedünk. Az Európai Számvevőszék szerint egész Európában évente 400 000 korai elhalálozásért felel a nem megfelelő levegőminőség. Valljuk be, ez azért elég rémisztő adat!

Helsinkiben megölik a saját autót

De ha már Európa. Jó néhány városnak már az a mondása, hogy nem, nem kell saját autó! Helsinki városvezetésének deklarált célja, hogy a városban élőknek ne legyen szükségük saját autóra. Így a következő 6 évben teljesen átalakítják a városi közlekedési rendszert. Már most rengeteg mobilos bérléssel elérhető bicikli-, autómegosztó, taxi szolgáltatás létezik. Sőt a tömegközlekedés mellé jelenleg már tesztelik a flexibilis úton közlekedő buszokat, amik az utazó közönség aktuális igényei szerint változó útvonalakkal szállítják a közlekedőket.

Azt, hogy hogyan épp a legkényelmesebb és leggyorsabb a-ból b-be eljutnunk a városban egy app segíti majd, ami az összes megosztott, fizetős és tömegközlekedési szolgáltatást látja és egy felületen összehozza. Az egész terv illeszkedik a Helsinki 2035 elnevezésű projektbe, ami nem kisebb ambíciót kerget: céljuk a most 1,3 millió lakosú várost 2035-re karbonsemlegessé tenni.

Barcelonában „visszagyalogosodik” a város

Az autós közlekedés nagyon nagy tereket foglal a városi terekből. Valójában a járdák a nagyvárosban sokszor olyanok, mintha az autók széles sávjai melletti keskeny kis beton gyalogösvények lennének. A sok helyen városi revitalizációs sikerprojektént emlegetett Barcelonai Szupertömb projekt lényege az, hogy a város területén lévő nagy háztömbök közötti területeket visszaadták a gyalogosoknak. Futósávokat, játszótereket, bicikliutakat hoztak létre, valamint utcabútorokat és padokat raktak az autóutakra. Azért, hogy ezeken kedve legyen üldögélni az embereknek, több száz lombos fát telepítettek az árnyékuk miatt. Innen nincsenek teljesen kitiltva az autók, de számtalan módon teszik világossá, hogy ezek a városi terek elsősorban a gyalogosokhoz tartoznak.

Budapesten is csökkenhetne az autók száma

Mi a GreenGo-t 2016-ban 45, kizárólag elektromos autóval indítottuk – Madriddal szinte egyidőben, néhány hónappal később, negyedikként Európában. Ma már 300 autóból álló, percalapon bérelhető, elektromos autókból álló flottával működik. Ezzel autónként nagyjából 5-10 belvárosba be- és onnan kipöfögő járművet válthat ki. A kezdetek óta állítjuk, hogy az autómegosztás nem a közlekedés svájci bicskája, nem minden mobilitási helyzetre kínálja a legjobb megoldást. Ugyanakkor, pár komolyabban vehető kutatásból látszik néhány előremutató trend.

Az autómegosztás terjedése magával hozza, hogy egyre többen adják fel a saját kocsijukat. Ez a jelenség nem csak az autók számát csökkenti, de a felhasználókat is tudatosabb döntésre készteti, és elkezdenek más közlekedési módokat is kipróbálni. Egyszerűen jobban átgondolják, hogy minden helyzetre az a legokosabb, a leggyorsabb vagy akár a legkényelmesebb megoldás-e, ha autóba ülnek. Addig is, mi dolgozunk tovább, hogy minél többen kapjanak rá az autómegosztásra, és lehetőleg ne csak az autómentes augusztusban legyen kevesebb autó az utakon.

Michaletzky Bálint,

a GreenGo ügyvezető igazgatója

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 14., 13:10
Ha esetleg megtorpanunk egy-egy projekt kapcsán, általában humorral próbálunk felülemelkedni a problémákon, a jó hangulat mindig átlendít a nehézségeken – mondta az Üzletemnek Rázga-Ilyés Noémi, a CheckINN innovációs programigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.
Soha még ilyen magas összeggel – egy kártyára vetítve több, mint 130 ezer forinttal – nem tartoztak a hazai hitelkártya-tulajdonosok, mint 2023-ban. Úgyhogy erről beszélni kell – pláne az elmúlt 10 év tapasztalataival összehasonlítva. A BiztosDöntés.hu alapítója szerint a tartozások átlagos összege túl magas, ami leginkább annak tudható be, hogy nem egészséges irányba tolódtak el az adósságaink. Mire jó valójában egy hitelkártya, és milyen kisebb szemléletváltással kerülhető el, hogy túl magas tartozásokat halmozzunk fel? Tudd meg a válaszokat a tudatosabb gazdálkodáshoz Gergely Péter pénzügyi szakértőtől!

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS