Kevesebb autó futhatna a magyar utakon! Mit szól hozzá Michaletzky Bálint?

2019. 08. 16., 11:00

Az Autómentes Augusztus kihívás lényege, hogy minél kevesebbszer használjuk saját autónkat a mindennapos közlekedésben, térjünk át környezetbarátabb megoldásokra, például sétáljunk, biciklizzünk, vagy válasszuk a közösségi közlekedést: akár a városi tömegközlekedést vagy a járműmegosztó szolgáltatásokat – erre reflektál Michaletzky Bálint, a GreenGo ügyvezető igazgatója az Üzletem „Mit szól hozzá?” sorozatában.

A KSH adatai szerint 2018-ban több mint 3,6 millió személygépjármű volt forgalomban Magyarországon, ennek közel egyötöde Budapesten. A káros hatásokat egyre többen tapasztaljuk a városban, nem csoda, hogy a Magyar Kerékpárosklub akciót indított, miszerint próbáljuk meg egy hónapig letenni saját autónkat. Rendkívül jó kezdeményezés!

Remélem ehhez is legalább annyian csatlakoznak, mint a Műanyagmentes Júliushoz, és hosszabb távon is kialakulnak a mobilitással és a fenntarthatósággal kapcsolatos új, városlakói szokások – kezdi az Üzletemnek küldött írását Michaletzky Bálint, a GreenGo budapesti elektromos autómegosztó szolgáltató ügyvezetője.

Alig egy hete ismertették a friss adatokat, miszerint most már sokadik év után továbbra is még több autó kerül forgalomba Magyarországon. Akármennyire is könnyebbnek hangzik a kihívás, mint a műanyagmentes lét fenntartása, valljuk be, legtöbbször ösztönösen pattanunk autóba, vagy buszra, metróra, akkor is, ha csak két utcával arrébb megyünk.

Pedig Budapesten egyre több a megosztáson alapuló közlekedési eszköz: bicikli, motor, roller, elektromos autó. Így mindenki kiválaszthatja a számára szimpatikusat és az aktuális utazásához legmegfelelőbbet. Fontos lenne mérlegelni minden út előtt, hogy érdemes-e bármilyen járművet igénybe venni, vagy elég megemberelni magunkat, és nekiindulni gyalog. Nem csak a mozgás szempontjából, de levegőnk és a város védelmének érdekében sem mindegy, hogy mivel közlekedünk. Az Európai Számvevőszék szerint egész Európában évente 400 000 korai elhalálozásért felel a nem megfelelő levegőminőség. Valljuk be, ez azért elég rémisztő adat!

Helsinkiben megölik a saját autót

De ha már Európa. Jó néhány városnak már az a mondása, hogy nem, nem kell saját autó! Helsinki városvezetésének deklarált célja, hogy a városban élőknek ne legyen szükségük saját autóra. Így a következő 6 évben teljesen átalakítják a városi közlekedési rendszert. Már most rengeteg mobilos bérléssel elérhető bicikli-, autómegosztó, taxi szolgáltatás létezik. Sőt a tömegközlekedés mellé jelenleg már tesztelik a flexibilis úton közlekedő buszokat, amik az utazó közönség aktuális igényei szerint változó útvonalakkal szállítják a közlekedőket.

Azt, hogy hogyan épp a legkényelmesebb és leggyorsabb a-ból b-be eljutnunk a városban egy app segíti majd, ami az összes megosztott, fizetős és tömegközlekedési szolgáltatást látja és egy felületen összehozza. Az egész terv illeszkedik a Helsinki 2035 elnevezésű projektbe, ami nem kisebb ambíciót kerget: céljuk a most 1,3 millió lakosú várost 2035-re karbonsemlegessé tenni.

Barcelonában „visszagyalogosodik” a város

Az autós közlekedés nagyon nagy tereket foglal a városi terekből. Valójában a járdák a nagyvárosban sokszor olyanok, mintha az autók széles sávjai melletti keskeny kis beton gyalogösvények lennének. A sok helyen városi revitalizációs sikerprojektént emlegetett Barcelonai Szupertömb projekt lényege az, hogy a város területén lévő nagy háztömbök közötti területeket visszaadták a gyalogosoknak. Futósávokat, játszótereket, bicikliutakat hoztak létre, valamint utcabútorokat és padokat raktak az autóutakra. Azért, hogy ezeken kedve legyen üldögélni az embereknek, több száz lombos fát telepítettek az árnyékuk miatt. Innen nincsenek teljesen kitiltva az autók, de számtalan módon teszik világossá, hogy ezek a városi terek elsősorban a gyalogosokhoz tartoznak.

Budapesten is csökkenhetne az autók száma

Mi a GreenGo-t 2016-ban 45, kizárólag elektromos autóval indítottuk – Madriddal szinte egyidőben, néhány hónappal később, negyedikként Európában. Ma már 300 autóból álló, percalapon bérelhető, elektromos autókból álló flottával működik. Ezzel autónként nagyjából 5-10 belvárosba be- és onnan kipöfögő járművet válthat ki. A kezdetek óta állítjuk, hogy az autómegosztás nem a közlekedés svájci bicskája, nem minden mobilitási helyzetre kínálja a legjobb megoldást. Ugyanakkor, pár komolyabban vehető kutatásból látszik néhány előremutató trend.

Az autómegosztás terjedése magával hozza, hogy egyre többen adják fel a saját kocsijukat. Ez a jelenség nem csak az autók számát csökkenti, de a felhasználókat is tudatosabb döntésre készteti, és elkezdenek más közlekedési módokat is kipróbálni. Egyszerűen jobban átgondolják, hogy minden helyzetre az a legokosabb, a leggyorsabb vagy akár a legkényelmesebb megoldás-e, ha autóba ülnek. Addig is, mi dolgozunk tovább, hogy minél többen kapjanak rá az autómegosztásra, és lehetőleg ne csak az autómentes augusztusban legyen kevesebb autó az utakon.

Michaletzky Bálint,

a GreenGo ügyvezető igazgatója

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 03. 20., 16:40
Nem jellemezte magas cégfluktuáció a faipari szektort 2022-ben, alapvetően stagnált az itt működő cégek száma. Az egyéni vállalkozók köre tavaly közel 100 fővel tovább csökkent. A jövő rövidtávon várhatóan nem hoz jelentős kiugrást, 2023-ban csökkenő cégszámmal érdemes számolni – írja elemzésében az Opten.
2023. 03. 14., 13:43
Tíz év alatt sikerült egy marginális szereplőnek számító magyar kisvállalatból Magyarország elsőszámú fejvadász cégét felépíteni – mondta az Üzletemnek dr. Molontay Patrik, a HumanField Vezető- és Specialistakiválasztó Kft. ügyvezető igazgatója és Executive-üzletágvezetője.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Miért és hogyan érdemes különbséget tenni vállalkozás és női vállalkozás között? Hogyan segítheti ez a szekció a VOSZ-on belül a hazai társas vállalkozások női vezetőit és dolgozóit? Mi az, amit egy női vállalkozás csípőből tud, de a cégeknek – még a nagyobbaknak is – még mindig tanulni kell? A szövetség legújabb szervezetét, a Női Vállalkozói Szekciót az elnök, Lakatosné Lukács Zsuzsanna mutatja be.
Mire számíthatnak a hazai vendéglátók és a szálláshely-szolgáltatók 2023-ban? Melyek az ágazat legfőbb problémái és kiugrási lehetőségei, mely régiók reménykedhetnek leginkább jó eredményekben? Hogyan támogatja a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége az ágazat szereplőit? A kérdésekre Duska Sándor, az Idegenforgalmi, Szálláshely-szolgáltatók és Vendéglátó-ipari szekció elnöke válaszol.
2022. 11. 29., 23:30
epizód: 2022 / 12   |   hossz: 24:09
Étvágygerjesztő sikertörténetet tálalunk fel a vendéglátóiparból. Az encsi Anyukám mondta titkát elsősorban nem az olaszos hangulatban, hanem a hazai alapanyagokban, a család- és vendégszeretetben kereshetjük. Dudás Szabolcs, az étterem egyik vezetője arról is beszél, hogy miként lett a főzés szeretetéből, átgondolt stratégiával, üzleti vállalkozás. A sztori 1995-ben egy olaszországi pizzakóstolós utazással kezdődött, és ma már a kiváló helyeknek járó Bib Gourmand-díjnál tart.

  Rovathírek: GUSTO

Nekem nagyon tetszik, annyira, hogy kiálltam mellette főszerkesztőnkkel szemben is, aki szerint csak szokványos ipari képlettel van dolgunk.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS