Kevesebb autó futhatna a magyar utakon! Mit szól hozzá Michaletzky Bálint?

2019. 08. 16., 11:00

Az Autómentes Augusztus kihívás lényege, hogy minél kevesebbszer használjuk saját autónkat a mindennapos közlekedésben, térjünk át környezetbarátabb megoldásokra, például sétáljunk, biciklizzünk, vagy válasszuk a közösségi közlekedést: akár a városi tömegközlekedést vagy a járműmegosztó szolgáltatásokat – erre reflektál Michaletzky Bálint, a GreenGo ügyvezető igazgatója az Üzletem „Mit szól hozzá?” sorozatában.

A KSH adatai szerint 2018-ban több mint 3,6 millió személygépjármű volt forgalomban Magyarországon, ennek közel egyötöde Budapesten. A káros hatásokat egyre többen tapasztaljuk a városban, nem csoda, hogy a Magyar Kerékpárosklub akciót indított, miszerint próbáljuk meg egy hónapig letenni saját autónkat. Rendkívül jó kezdeményezés!

Remélem ehhez is legalább annyian csatlakoznak, mint a Műanyagmentes Júliushoz, és hosszabb távon is kialakulnak a mobilitással és a fenntarthatósággal kapcsolatos új, városlakói szokások – kezdi az Üzletemnek küldött írását Michaletzky Bálint, a GreenGo budapesti elektromos autómegosztó szolgáltató ügyvezetője.

Alig egy hete ismertették a friss adatokat, miszerint most már sokadik év után továbbra is még több autó kerül forgalomba Magyarországon. Akármennyire is könnyebbnek hangzik a kihívás, mint a műanyagmentes lét fenntartása, valljuk be, legtöbbször ösztönösen pattanunk autóba, vagy buszra, metróra, akkor is, ha csak két utcával arrébb megyünk.

Pedig Budapesten egyre több a megosztáson alapuló közlekedési eszköz: bicikli, motor, roller, elektromos autó. Így mindenki kiválaszthatja a számára szimpatikusat és az aktuális utazásához legmegfelelőbbet. Fontos lenne mérlegelni minden út előtt, hogy érdemes-e bármilyen járművet igénybe venni, vagy elég megemberelni magunkat, és nekiindulni gyalog. Nem csak a mozgás szempontjából, de levegőnk és a város védelmének érdekében sem mindegy, hogy mivel közlekedünk. Az Európai Számvevőszék szerint egész Európában évente 400 000 korai elhalálozásért felel a nem megfelelő levegőminőség. Valljuk be, ez azért elég rémisztő adat!

Helsinkiben megölik a saját autót

De ha már Európa. Jó néhány városnak már az a mondása, hogy nem, nem kell saját autó! Helsinki városvezetésének deklarált célja, hogy a városban élőknek ne legyen szükségük saját autóra. Így a következő 6 évben teljesen átalakítják a városi közlekedési rendszert. Már most rengeteg mobilos bérléssel elérhető bicikli-, autómegosztó, taxi szolgáltatás létezik. Sőt a tömegközlekedés mellé jelenleg már tesztelik a flexibilis úton közlekedő buszokat, amik az utazó közönség aktuális igényei szerint változó útvonalakkal szállítják a közlekedőket.

Azt, hogy hogyan épp a legkényelmesebb és leggyorsabb a-ból b-be eljutnunk a városban egy app segíti majd, ami az összes megosztott, fizetős és tömegközlekedési szolgáltatást látja és egy felületen összehozza. Az egész terv illeszkedik a Helsinki 2035 elnevezésű projektbe, ami nem kisebb ambíciót kerget: céljuk a most 1,3 millió lakosú várost 2035-re karbonsemlegessé tenni.

Barcelonában „visszagyalogosodik” a város

Az autós közlekedés nagyon nagy tereket foglal a városi terekből. Valójában a járdák a nagyvárosban sokszor olyanok, mintha az autók széles sávjai melletti keskeny kis beton gyalogösvények lennének. A sok helyen városi revitalizációs sikerprojektént emlegetett Barcelonai Szupertömb projekt lényege az, hogy a város területén lévő nagy háztömbök közötti területeket visszaadták a gyalogosoknak. Futósávokat, játszótereket, bicikliutakat hoztak létre, valamint utcabútorokat és padokat raktak az autóutakra. Azért, hogy ezeken kedve legyen üldögélni az embereknek, több száz lombos fát telepítettek az árnyékuk miatt. Innen nincsenek teljesen kitiltva az autók, de számtalan módon teszik világossá, hogy ezek a városi terek elsősorban a gyalogosokhoz tartoznak.

Budapesten is csökkenhetne az autók száma

Mi a GreenGo-t 2016-ban 45, kizárólag elektromos autóval indítottuk – Madriddal szinte egyidőben, néhány hónappal később, negyedikként Európában. Ma már 300 autóból álló, percalapon bérelhető, elektromos autókból álló flottával működik. Ezzel autónként nagyjából 5-10 belvárosba be- és onnan kipöfögő járművet válthat ki. A kezdetek óta állítjuk, hogy az autómegosztás nem a közlekedés svájci bicskája, nem minden mobilitási helyzetre kínálja a legjobb megoldást. Ugyanakkor, pár komolyabban vehető kutatásból látszik néhány előremutató trend.

Az autómegosztás terjedése magával hozza, hogy egyre többen adják fel a saját kocsijukat. Ez a jelenség nem csak az autók számát csökkenti, de a felhasználókat is tudatosabb döntésre készteti, és elkezdenek más közlekedési módokat is kipróbálni. Egyszerűen jobban átgondolják, hogy minden helyzetre az a legokosabb, a leggyorsabb vagy akár a legkényelmesebb megoldás-e, ha autóba ülnek. Addig is, mi dolgozunk tovább, hogy minél többen kapjanak rá az autómegosztásra, és lehetőleg ne csak az autómentes augusztusban legyen kevesebb autó az utakon.

Michaletzky Bálint,

a GreenGo ügyvezető igazgatója

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 18., 09:20
A banki hitelek jóváhagyása és folyósítása kritikus szerepet játszik egy vállalkozás életében, különösen akkor, amikor a gyorsaság kulcsfontosságú a piaci lehetőségek kihasználásában. Az MBH Bank legújabb vállalati hitelbírálati folyamata, az MBH Rapid jelentős változást hoz a finanszírozási piacon: lehetővé teszi a hitelösszegek akár öt munkanapon belüli folyósítását, ami értékes előnyt biztosíthat a vállalkozások számára.
2024. 12. 19., 11:45
A 8+1 pontos Demján Sándor Program keretében a korábbi 5 százalék helyett évi 3,5 százalékra csökkent a Széchenyi Kártya Program beruházási hiteleinek kamatát. Az intézkedés „felkorbácsolta a beruházási hitelek iránti keresletet” a hazai kkv-k körében – tájékoztatott a Nemzetgazdasági Minisztérium.
2024. 12. 18., 16:30
Bár ma még nem tudni, hogy milyen forgatókönyv szerint fagy be vagy zárul le a Magyarország szomszédságában zajló háború, a közelmúlt fegyveres konfliktusaiból kiindulva a Szuverenitásvédelmi Kutatóintézet összegyűjtötte azokat a szuverenitási kockázatokat, amelyek a Kárpát-medencére veszélyt jelenthetnek.
2024. 12. 18., 16:30
A tizenhárom éve tartó szíriai polgárháború november 27-től újra a világsajtó központi témája lett, amikor a Jaysh al-Izzah lázadócsoport támadást indított a Bassár el-Aszad vezette szír hadsereg ellen, december 7-én a nemzetközi sajtó pedig már arról adott hírt, hogy Aszad elnök valószínűleg elmenekült az országból.
2024-12-20 18:05:00
A K&H fenntarthatósági index legfrissebb adatai szerint a magyar vállalatok körében két kiemelt terület rajzolódik ki a fenntarthatósági törekvésekben: az energiafelhasználás csökkentése és a munkavállalók környezetbarát munkába járásának támogatása.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS